Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Can lightweight sailors still be competitive?

Taggad: 

  • swe-16

    Medlem
    29 januari, 2002 vid 07:28

    Mycket intressant! Personligen gillar jag inte tanken på att införa viktklasser (även om jag själv just nu väger 100+ och gärna skulle få bort flugviktarna från resultatlistan)….fast…med de segelrestriktioner som man nu har infört kanske viktklasser kommer bli aktuella inom en snar framtid eftersom vi tungviktare inte längre kan “ladda på med fler kvadrat” när flugviktarna börjar flåsa oss i nacken. Risken finns att flugviktarna kommer dominera i alla vindstyrkor.

    Jag tror att lättviktarna har mer att hämta om de inte nervöst stirrade sig blinda på att alltid ha det största seglet och största fenan. Jimmy Hellberg (SWE15), en erkänd lättvindsräka, som jag ofta tränar med, går oftast bäst på mellanstorleken. I förra årets Ålandsrace piskade han många av oss tyngre trots att han inte använde det största seglet och trots att det var extrema lättvindar.

    Vore bra om vi slapp viktklasser ett tag till…man snart kanske det blir nödvändigt.
    Per

  • jonas-j

    Medlem
    29 januari, 2002 vid 08:16

    Jag hoppas att det inte kommer att införas viktklasser… de kommer att bli för mycket böözzzz..
    De e ju bra som det är nu. De ju sälvklart att det kan vara jobbigt för de som väger en del, de lätta har ju en fördel i bland. jag tror det går jämnt ut…
    /jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 januari, 2002 vid 08:48

    Hoppas oxå att vi verkligen inte behöver viktklasser. Det blir lite boxningsstuk över det hela med massor av klasser, pro / master / junior / amatör uppdelat i viktklasser, prisutdelningar kommer ta flera timmar och massmedia kommer tappa det lilla intresset som finns – inflation i svenska mästare. Tycker det borde funka bra utan viktklasser då det inte är en entypsklass och man kan kompensera med segelstorlekar etc. För och nackdelar med vikten brukar ju även jämna ut sig eftersom vindförhållanden aldrig är de samma över en längre period. Sen kan man nog aldrig komma ifrån att en viss vikt / längd visar sig bäst i en viss tävlingsdisciplin om man skall vinna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 januari, 2002 vid 09:00

    Hej,
    Föreställ er följande:
    Pro: Viktklass 1, viktklass 2, viktklass 3
    Amatör: Viktklass 1, viktklass 2, viktklass 3
    Master: Viktklass 1, viktklass 2, viktklass 3
    Damer: Viktklass 1, viktklass 2, viktklass 3…..

    Nej, tacka vet jag 1 bräda, 3 segel och först i mål vinner.
    Mvh / Stefan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 januari, 2002 vid 09:37

    Om man skall vara positiv så ökar det chansen att man hamnar på prispallen i alla fall, de flesta seglarna kommer tillhöra svenska eliten i någon klass. Det är coolt att säga när man är på lokal…
    /Mats

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 januari, 2002 vid 09:48

    Hej Per,

    Kanske vi kan ha en egen viktklass, typ 100+, supertungvikt eller nåt liknande. Då har till och med jag chansen att komma 2:a!! just kidding, alvarligt talat så tycker jag inte att man ska strula till det med fler klasser än det finns idag. Keep it simple!

  • storm

    Medlem
    29 januari, 2002 vid 15:33

    Jag har tänkt på att det e lite för mycket kvadratmetertänkande. Sättet som man syr ihop kvadraten på måste ju också de har stor betydelse.
    Jag menar, en tung seglare skulle ju kunna köra med ett bukigare 12.5, med styvare mast, eller nått i den stilen. Det måste ju finnas hur många olika sätt som helst att ändra på designen på mast/segel så att de stora seglarna inte halkar efter.

  • swe876

    Medlem
    30 januari, 2002 vid 08:51

    Nu har diskussionen tagit en konstig vändning. När började de stora seglarna halka efter?!? I riktigt lätt vind så är det en fördel att vara liten och lätt. I alla andra förhållanden skall man vara stor och stark (stark ska man alltid vara…). Race blir det aldrig innan de stora pojkarna planar ordentligt. Blåser det så att hälften (läs de tunga gubbarna) står stilla medans den andra hälften (de lätta knattarna) flyger omkring på banan så brukar racen brytas. Spannet där en 80kg gubbe har fördel över en 100kg gubbe är inte större än 0,5m/s skulle jag tro; och då blir det som sagt inte race…

    /Jona – SWE876

  • storm

    Medlem
    30 januari, 2002 vid 14:13

    Jaja. det var inte det som var poängen. Utan det jag ville få fram var att man kan ändra designen på seglen och maststyvhet/kurva för att få ut mer eller mindre tryck i seglet. Alltså behöver man inte hänga upp sig på de nya begränsningarna för mycket.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Can lightweight sailors still be competitive?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.