• Cape Verde

    Publicerad av torban på 16 augusti, 2006 vid 13:09

    Hej!

    Jag och tjejen drar till Cape Verde över jul! Verkar som om det stället kan bjuda på fin fin surf.

    Någon som har bra tips på var man kan hyra bra grejjer eller om det bästa är att ta med sig eget?

    Tips på bra dröm spot på ön SAL?

    Eller andra sköna tips?

    //Tobbe

    de_gothia svarade 17 år, 3 månader sedan 15 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • mag

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 14:44

    kolla:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40701&highlight=verde

    Artikel på Boardseeker som är bra, bland reslänkar.

    Vi har också bokat nu över mitten dec-mitten januari! 🙂

    /Magnus

  • apelbapel

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 15:08

    Hej, Har läst en del om öarna (Sal) bla i en tysk surf-rese arrangör katalog, och tidningar, verkar kanon på vintern,
    Men hur kommer man dit, finns väl inga charter från sverige? = restresor eller liknande.
    Är det bara reguljärt som gäller, det kostar väl bortåt 10 lapp och mer eller?

    Har funderat på detta nåt år och är verkligen sugen att testa.
    Hur kommer Ni dit, bolag? och ca pris?

  • torban

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 13:16

    Vi flyger charter med Fritidsresor till ön Sal, bor i Santa Maria. (Första året de flyger dit)

    Vi betalade 17`för två personer en vecka med frulle o ok hotell.

  • mag

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 17:35

    ca 7-8000 för en vanlig reguljärbiljett med TAP. Kan även flyga över Tyskland.

    /Magnus

  • sigge

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 17:22

    Jag var där med min familj i januari 2006. Kan varmt rekomendera stället. Bra vågor på flera ställen runt ön. Santa Maria är helt rätt utgångspunkt. Bra med resturanger etc. Vi valde att hyra grejor, hade en del annat som barnvagn etc att släpa på. Funderar på att åka dit 2007 igen. Ingen tidsskillnad, bra vågor o vind 25 grader i vattnet och 30 i luften på dagen och 20/21 på kvällen.

    /Patrik

  • r0zn

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 08:27

    hej sticker dit i slutet november och vi hittade en resa via fritidsresor.
    Hyrbil var dock lite struligare men Avis har där och sedan finns en del lokala som man kan maila till. verkar dock som att man betalar ca. 3000 per vecka hos de lokala och 3 700 kr per vecka hos Avis för en liten bil. Om någon hittat billigare eller något att rekomendera så vore jag tacksam.. en bra länk är denna. http://www.caboverdepages.com

    länkar hyrbil http://www.caboverdepages.com/v3/empresas.asp?seccao=174

  • mag

    Medlem
    25 augusti, 2006 vid 11:06

    Det sägs att man kan åka Taxi till de olika spotsen efter dagsbehov, blir billigare på en vecka. Ska du bara segla plattvatten/freeeride i Santa Maria behöver du ingen bil alls som du kanske vet. Men ska du resa runt är väl det troligen värt pengarna med 3000. Men man borde kunna förhandla på plats med hyrbilsfirman och nov är väl inte högsäsong?

    /Magnus

  • swingout

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 11:53

    Var på Sal 10 dagar slutet av förra Februari. Kan klart rekomendera stället 🙂

    Åkte dit med tyska Sun and Fun Reisen och bodde på litet hotel Leme Bedje på vänstra kanten av Santa Maria bukten.
    http://www.surfreisen.ch/voyage_details.php?id=2412

    De har en liten video som visar stället:
    http://www.surfreisen.ch/show_video.php?id=109&file_extension=mpg&

    Ligger precis vid stranden och stationen där vi hyrde våra grejor (Fanatic & North). Angulo har sin station aldeles bredvid, men därifrån måste man bära grejorna ca 100 m för att komma i vattnet.

    Om man vill segla platt vatten och testa lite vågor så kann man segla här hela veckan. Av stationen fick man även ta med (efter man hade skrivit på en massa papper om egen risk och ingen försäkring för skadat matrial) en bräda och två riggar för att åka till ett annat spot. Stationsledaren beställde även taxi åt oss.
    Vi åkte till högra udden av viken då vi såg att det hadde rullat in stora vita vågor där hela veckan. Sista sträckan dit är bara sand, och det visade sig att våran pickup taxi inte hade 4×4. Så det blev att bära det sista 200 m 🙁
    Taxi chaffisen hjälpte i alla fall till att bära. Vi bestämde en tid när han skulle komma tillbaks och hämta oss. Vi hade blivit varnade att saker lätt blir stulna där, så vi vågade inte ta med videon för att dokumentera den grymma seglingen.
    Det var fina vågor och man kunde få in flera svängar om man var snabb 😉 Plurrar man var det ingen fara (trodde vi) då man bara spolas upp på stranden. Då vi återvände dit ett par dagar senare för att vågsurfa (en dag då det inte blåste), så upptäckte vi att vattnet inte alls var så djupt som vi hade trott när vi vindsurfade där.

    Om man ska vara på Sal längre och har större krav på vågseglingen så borde man nog ta med egna grejor och åka och testa olika spots (det ska finnas många längs kusten!). Hörde att problemet med hyrbilarna var att det bara finns småbilar, men man behöver pickup med 4×4(!) för att komma till spotsen. Så man får nog köra med taxi eller bli polare med killen som körde omkring i en Hummer 😉

    /Nicke

  • surfmas

    Medlem
    18 september, 2006 vid 15:08

    Hej,
    Vi tänkte åka 5 pers 1:a till 15:e Januari. Någon som vet hur det är att fixa boende på plats i Kap Verde? Bör man förboka sådant? Man vill ju inte stå utan, men jag kan tänka mig att det finns billigare boende än de som ligger online.

    Vilka segelstorlekar är lämpliga om man tar med eget?

    /Magnus

  • mag

    Medlem
    18 september, 2006 vid 21:15

    Det går nog fixa boende på plats men är ni 5 p kostar det ju ingenting att bo (I alla fall jämfört med oss som är 2) och det är ju surt att leta boende när man vill segla! Men om några inte vill segla kan de ju leta boende. Januari är hyfsat lågsäsong.

    5,5 kvm +/-0,5 kvm ska jag ta med, kanske en 4,5 oxå. Hårdvind blir det väldigt sällan.

    /Magnus

  • fastforward

    Medlem
    28 september, 2006 vid 20:04

    Funkar Kap Verde som plattvattenställe också eller är det mest i undantagsfall? Det känns som om jag har en bra bit kvar tills jag kan börja testa vågor…

  • danneman

    Medlem
    29 september, 2006 vid 00:52

    Ser riktigt nice ut ju både vågor och plattvatten 7-13ms nästan varje dag=) Jävligt synd bara att man ska behöva ha våtdräkt =(
    Sen e ju frågan vad det kostar och leva där? mat/boende sprit/öl uteliv???
    Ska man bo vill man ju inte behöva åka taxi till stranden. Hotell är uteslutet om man ska stanna 6-8 veckor???

  • imported_borje

    Medlem
    29 september, 2006 vid 09:57

    Här e en liten karta över spotsen(finns som sagt något för alla):
    http://www.windcaboverde.com/Lesspotsdesal.htm

    Sedan angående våtdräkt så kan jag nog tänka mig att en rash guard och ett par shorts räcker många dagar. Är ju typ 23-24 i vattnet.

    Angående boende så finns det mest hotell, men vissa har eget kök. Vi har hittat väldigt fint boende för ca. 5500/person för nästan 5 veckor. Ska ner över jul.

    Vi ses där nere 🙂

  • jakob_s

    Medlem
    14 november, 2006 vid 20:52

    Jag och en kompis finns på plats 11-25 december.

    Fritidsresor har sistaminuten för 4595:- 2v med boende, så det var inte så mycket att fundera på.
    (Jo, Det fanns några resor kvar tidigare idag. Så det är bara att boka !!)

    Vi ska hyra prylar. Därför lär vi nog mest rya-runt inne i santa maria bukten.

    Ses på vattnet !

  • filip_niilsson

    Medlem
    28 november, 2006 vid 20:04

    Var där för 2 år sedan och bokade billigt och centralt boende via en fralle som hette Jerome. Kolla hans hemsida http://www.caboverdewaveriding.com för mer info! Tror inte vi pröjsade mer än 600 euro/månad på 3 pers!

    Lycka till!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.