• jakob_s

    Medlem
    3 december, 2006 vid 10:17

    Verkar som att vinden kommit dit nu(from 23nov).. från noll dagar över 7ms på 3 månader till 10 dagar på rak i övre 4 och 5 bft..

    swell 2,5m-3,1m denna vecka.. hoppas det håller i..

  • sourra

    Medlem
    4 december, 2006 vid 03:44

    @surfmas 335130 wrote:

    Hej,
    Vi tänkte åka 5 pers 1:a till 15:e Januari. Någon som vet hur det är att fixa boende på plats i Kap Verde? Bör man förboka sådant? Man vill ju inte stå utan, men jag kan tänka mig att det finns billigare boende än de som ligger online.

    Vilka segelstorlekar är lämpliga om man tar med eget?

    /Magnus

    Jag och madame Sourra drar ned och är där 2-22 januari. Vi bor hos en fransos som har nåt litet spartanskt hotell. Maila till jeres@caboverdewaveriding.com och se om det finns rum. Han skall enligt uppgift vara en trevlig prick, vilket lär vara mer än vad som kan sägas om många lokala hotellägare.

  • de_gothia

    Medlem
    4 december, 2006 vid 16:37

    Tjena!

    Skulle behövar några tips från någon som varit på Cape Verde.
    Hur är egentligen maten och livet på land? Måste vara säker på att min andra hälft överlever där… Hon är ganska kräsen när det gäller mat.

    /Pontus

  • gson

    Medlem
    4 december, 2006 vid 18:12

    Sal är ett relativt trevligt ställe, ön är inget vidare vacker dock (ser ut som efter atombombsapokalypsen)

    Jag var där för några år sen och vågsurfade. Vågorna är renare än på kanarieöarna men det kan vara perioder utan svall eller så litet att det bara går rätt upp på reven.

    Det är fullt med vindsurfare och kitare ute på pointbreaket Ponta preta de dagar det blåser tillräckligt. Vinden ligger då oftast sideshore eller sideoff.
    Vill man ha större vågor så kan man åka strax norr om berget som kallas “det sovande lejonet” där finns en höger och en vänster som håller rejält stora vågor.
    Vågorna kan bli rejält stora vilket jag inte trodde innan jag åkte dit. Fick surfat trippelhuvudhögt ett par dar.
    På södra sidan av berget finns ett par riktigt tubiga rev en bit ut och längre in bryter en höger som är perfekt för nybörjare.

    Även här var det en del kitare några dar (vind rakt från land)

    Bil är asdyrt, hyr en taxisnubbe istället. Mat och dryck är dyrare än på kanarieöarna, inhemska odlingarna är nog sparsamt med pga ökenklimatet.

    Den lokala musiken är grymt skön och hela stället gungar på ett skönt sätt..
    Kapverde borna är mulatter, blandning av portugiser och slavar, en del ganska snygga tjejer finns det med. Många K.V bor har genom åren emigrerat, en stor del av befolkningen har flyttat till USA.
    Se upp för: Stölder, Hiv, och ev rån kan kanske kan förekomma men är troligen sällsynt. Det sägs att öarna skall vara transitpunkt för drogsmuggling från sydamerika.
    Det finns även en del tigerhaj tydligen så håll koll efter det med.

    Övriga öar som ligger längre ut är tydligen en aning grönare och det skall finnas bra surf på flera av dessa..
    Det går att flyga runt eller åka båt som dock går enligt principen kommer när den kommer.
    Boende kan man nog fixa på plats, jag campade ute vid Ponta preta ett tag men flyttade sen längre ut i bushen efter att ha blivit varnad för stöld/rån risken.
    Det fanns för ett par år sen ett par billigare hotell av vandrarhemstyp, kommer inte ihåg vad dom kostade.

    En grej till som är synd att missa är campingvagnen/gatuköket nere vid bryggan där dom landar fisk.
    Där kan man käka pinfärska tonfiskmackor och dra en kall bira. Mackorna kostade runt tio spänn när jag var där.
    Inhemskt kaffe odlas på ön FOGO, det är suveränt gott.

    Ha en bra resa
    /Gson

  • mag

    Medlem
    5 december, 2006 vid 10:05

    Ja, hoppas det håller i sig för nu har det varit kanonförhållanden i 3 veckor med både swell och vind. det ser ut att hålla sig en vecka till så att jag får känna på det. Snart snart!! 🙂
    /Magnus

  • jakob_s

    Medlem
    6 december, 2006 vid 03:43

    =)
    Åker själv på måndag morgon 07:45 och den första surfbara dagen (12e) ser ut att ge segling med störstavågsegel.
    Ska bli kul att se vad Xmeter nord swell betyder inne i den mer skyddade santamaria bukten som vätter i syd..(inte blir det väl kvar mycket av Nordswellet som ju måste vrida runt 180 grader för att nå in i Santamaria bukten ?!?).

    Ses på Vattnet.

  • mag

    Medlem
    6 december, 2006 vid 13:07

    Vid uddarna ska det nog finns kvar en del swell även för er som stannar i bukten!

    Don’t worry – be snappy! 😀

    /Magnus

  • de_gothia

    Medlem
    9 december, 2006 vid 18:03

    Tack för de utförliga svaret, Gson!

    /Pontus

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.