Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Cape Verde jan-08.

  • Cape Verde jan-08.

    Publicerad av elkrillo på 13 oktober, 2007 vid 10:31

    Hej
    Jag och tre till ska åka till Cape Verde i jan. Vi hade tänkt bo vid mistral centret på Sal, Santa Maria. Några av oss e nybörjare.. (inte kommit i stropparna), och vi andra e sugna på att prova vågor för första gången… Funderar nu.. Har vi tagit oss vatten över huvudet, e det ett för hardcore ställe för oss?? Någon som varit där och kan berätta lite, har några tips..
    Mvh
    /Kristian

    sebbe87 svarade 16 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • nek

    Medlem
    18 oktober, 2007 vid 09:06

    Tjena!

    Jag har inte varit där men ska dit i vinter med. Har kollat en del och det verkar som det finns lite för alla. Kommer det in swells blir det vågor och tufft för nybörjare men dom dagar som det inte kommer in nåt är det platt inne i Santa Maria bukten. Frågan är hur ofta det blir swells?? Vågorna verkar variera från små till jättemonster beroende på vilken spot du väljer och hur stora swellsen är. Mao det kan bli hur som helst om man är där en kort tid :-)Det blir säkert bra…

    Vi kommer dit 22/1, ses där om ni är där då…
    /Nicke

  • sourra

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 01:11
  • elkrillo

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 11:31

    vi åker den 24de jan. ska ni oxå bo vid mistral centret? 🙂
    /Kristian

  • nek

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 10:18

    vi har inte kollat på nåt boende än, vad har ni fått för deal? Tänkte kolla dom länkarna som finns här på konfen. Vi har inte fått konfirmerat att vi får ta med surfprylarna än så vi väntar in det först. Vi ska va där 2 månader så jag tror vi fixar nåt för första nätterna och sen kollar runt på plats, har förstått att det kan funka!?? Hur länge är ni där?

    /N

  • fastforward

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 12:11

    Kollade Santa Maria på google earth i morse och tyvärr verkar det som om det är frånlandsvind då det blåser NO (som verkar vara den vindriktningen som gäller). Santa Maria är ju en bukt på södra sidan av ön så det verkar långt ifrån nybörjarvänligt.

    Angulo och Fun System liger vid östra sidan av bukten så där blir det ren frånlandsvind. Mistral ska tydligen ligga vid västra sidan av bukten så då blir det nästan sidvind. Enligt Börjes resedagbok skuggas dock vinden vid Mistral-centret av alla hotell så det kanske inte är så bra där heller.

    Jag skippar nog Kap Verde pga detta, har ingen större lust att släppa iväg sambon som ren nybörjare i frånlandsvinden…

  • imported_borje

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 12:02

    Trevligt att ni läst min dagbok 🙂

    Mistralcentret e inte bra, om man inte planerar att åka dit och köra 8.0

    Det bästa är helt klart att bo vi Joshs center, där det för det mesta blåser side off. Jag kan nog påstå att det ändå är ett rätt ok nybörjarspot på den sidan, så länge det inte blåser för mycket (vilket inte är jätteofta) då det blir ett rätt saftigt shorebreak. Det är oftast platt med härligt blått vatten. Sedan har vi ju västkusten där det blir hardcore och episkt vid swell!!! Alltid side off! Eller ren offshore om man har otur, men det funkar (känns dock konstigt att “falla av” mot läppen 🙂 )

  • poppo

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 15:43

    Hur länge håller säsongen i sig? Får man vind och vågor i april?

    Edit: kollade windguru archive för Sal:
    http://www.windguru.cz/int/historie_statsw.php?model=gfs&id_spot=209
    Verkar hyfsat med 5Bft-dagar (8-10,7m/s) tom april, inte så mycket mer.

  • fastforward

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 17:48

    @Borje 424478 wrote:

    Trevligt att ni läst min dagbok 🙂

    Mistralcentret e inte bra, om man inte planerar att åka dit och köra 8.0

    Det bästa är helt klart att bo vi Joshs center, där det för det mesta blåser side off. Jag kan nog påstå att det ändå är ett rätt ok nybörjarspot på den sidan, så länge det inte blåser för mycket (vilket inte är jätteofta) då det blir ett rätt saftigt shorebreak. Det är oftast platt med härligt blått vatten. Sedan har vi ju västkusten där det blir hardcore och episkt vid swell!!! Alltid side off! Eller ren offshore om man har otur, men det funkar (känns dock konstigt att “falla av” mot läppen 🙂 )

    Hehe, jo jag har lusläst infon på dagboken ett antal gånger. 😀

    Så du menar att man skulle kunna klara sig som nybörjare vid centren på östra sidan av bukten – intressant… Är det pga att det är jättelånggrunt så att man kan gå tillbaka eller har de en räddningsbåt som man ska använda sig av? Sambon är total nybörjare och kommer med all säkerhet att tappa höjd hela tiden så du förstår säkert att jag inte tycker att det låter så bra med frånlandsvind. Jag vill gärna att det ska vara optimala förhållanden så att chansen att hon gillar sporten ökar. Vet du förresten om det finns nybörjarkurser på surfcentren? På t.ex. Fun System’s webbplats står det “For beginners: Not possible”.
    http://www.fun-system.com/e_index.htm

  • swingout

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 14:42

    Jag håller med om att Sal inte är perfekt för nybörjare. Har varit där 2 gånger, och siktar på att sticka dit i Februari igen.

    Det finns visserligen räddningsbåt, men hur kul är det som nybörjare att alltid behöva bogseras in till stranden igen? Dessutom kann det som Borje redan nämnt bli tuff shorebreak med byig vind inne vid stranden.

    På tal om byig vind så står det i den tyska Sun and Fun katalogen att dom rekomenderar att nybörjare åker till Boavista istället. Men det skall man absolut inte göra!!!
    Vinden är rak offshore och byig så in i helvette! Dessutom kommer det vågor från minst tre olika håll samtidigt (om det är mycket swell). Dom har visserligen också en räddningsbåt, men bara en 2 hästars snurra där bak. Det tar alltså ett bra tag innan dom kommer ut till dig, och ääääänu längre innan tills hela ekipaget har kommit iland igen.

    Om man bara är säker på vattenstarten och kann “segla dit man vill” så är Sal jätte fint. Ju duktigare man är desto roligare kann man ha det!

  • fastforward

    Medlem
    26 oktober, 2007 vid 14:50

    Äh, det får väl bli El Yaque den här vintern också…

  • hellgren

    Medlem
    1 november, 2007 vid 13:15

    Nån som hittat nått billigt sätt att ta sig till Santa maria, tjejen och jag funderar på att komma ner typ 2 veckor, men jag hittar inget alternativ under 20 000:-

    /Hellgren

  • leh

    Medlem
    1 november, 2007 vid 13:19

    Har du kollat Fritidsresor?

  • hellgren

    Medlem
    1 november, 2007 vid 17:21

    Det var dom jag kollade..

  • fastforward

    Medlem
    2 november, 2007 vid 10:18
  • mag

    Medlem
    2 november, 2007 vid 11:59

    Nej , jag skulle inte ta dit en total nybörjare. Det är inte så psykologsik kul att starta med att driva till havs varje dag. Och vinden är byig längst in även i den delan av bikten. Det blir rätt jobbigt i längden även om du blir hämtad av båt eller brädseglare.

    /Magnus

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Cape Verde jan-08.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.