Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Carbon Art factory talk

  • plettil

    Medlem
    6 september, 2014 vid 13:29
  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 september, 2014 vid 07:58

    Väldigt intressanta filmer och välbyggda brädor.

    Är lite fundersam till att använda skummande epoxi när man laminerar sandwichen. Visst det höjer säkert vidhäftningen mot skummet men det borde ju sänka hållfastheten på laminatet?

  • kapten-k

    Medlem
    8 september, 2014 vid 23:02

    Det där måste vara “pro edition” Den vanliga sl78 jag lagade hade inget kol i botten förutom det som var vikt runt kanten från ovansidan.

  • kapten-k

    Medlem
    8 september, 2014 vid 23:13

    Skummande epoxi borde vara hårdare mot kompression än sandwichen, =starkare men tyngre

  • j-f

    Medlem
    9 september, 2014 vid 07:53

    Håller med om att det ser väldigt bra och genomtänkt ut vad gäller konstruktion och byggmetod.

    Man får inte se om de primar sandwichen innan dom vacuum bagar fast den. För att säkerställa vidhäftning mot laminatet så brukar det vara bästa sättet.
    Funkar kanske tillräckligt med skummande epoxi som fyller ytcellerna i sandwichen?
    Tycker inte heller att det borde vara positivt för laminatet i sig med skum men det blir säkert tillräckligt bra iaf.

    För alla lokala laster(hälar etc.) är det iaf viktigast att sandwichen konstruktionen fungerar, -laminatet under är tillräckligt starkt och att det är fullgod vidhäftningen mot kärnmaterialet(divinycellen).

  • tbsurf

    Medlem
    9 september, 2014 vid 15:36

    Kul med insiktsfulla kommentarer. Vet inte om alla ser det, men det är alltså en slalombräda som James bygger. Man ser det på cutoutsen på undersidan

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 september, 2014 vid 07:35

    J.F, vad kör du för primer?

  • svenne

    Medlem
    10 september, 2014 vid 08:48

    Primer, på Divinycell? Finns ingen anledning, inte enligt DIAB heller.
    Divinycell, Airex och andra PVC:er är slipade för att det ska fästa direkt.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 september, 2014 vid 09:24

    Jag har aldrig hört om någon primer innan, det var därför jag frågade.

    Däremot har jag hört om diverse metoder att spackla med epoxi+mb eller silica(eller det kanske var det som avsågs med primer) för att få bättre vidhäftning och/eller mindre epoxiåtgång. Har själv provat men har inte märkt någon skillnad, så kör numera utan nånting.

  • j-f

    Medlem
    10 september, 2014 vid 19:58

    Sorry, var lite otydlig.
    Primning som jag menade är att man “spacklar” ut epoxi på sandwichkärnan så att ytcellerna blir fyllda med resin, iaf delvis. Allt för att säkerställa den “mekaniska” vidhäftningen.
    Tänker på laminatet mellan sanwich kärnan och EPSen. Det kanske inte är något stort problem men man kan ju vara medveten om att både sandwichkärnan och EPS drar i sej endel resin i ytan. Man kan ta lite höjd för det vid lamineringen av fiberna och kanske inte sikta på 65% fiberhalt 😉 från början.

    Har dock sett många brädor där laminatet inte har någon vidare vidhäftning mot sandwich kärnan.
    Kolfiber förstärkningar ej ju kalas men hjälper inget om det inte sitter fast i sandwichkärnan

    Vidhäftningen på utsidan är inget problem då de laminaten är tjockare och därigenom innehåller mer resin. Ev luft i ytcellerna på sanwich kärnan åker ju desutom igenom laminatet mot breathern vid vacuum bagningen.

    Generelt kan man säga att man ska inte kunna dra av laminatet från sandwich kärnan utan att det följer med ytceller, det ska inte bli en blank yta.

    Nog teoriserat! – Bara skiten sitter ihop så funkar det! 🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    11 september, 2014 vid 07:28

    Ok, då förstår jag vad du menade.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Carbon Art factory talk

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.