Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Carbon Xtender…

  • Carbon Xtender…

    Publicerad av jester på 18 augusti, 2006 vid 18:31

    Hejs!

    Har pm:at lite med Carrera här på forumet, och han gav mig en liten idé. Så här ligger det till.

    Har ju NS Warp 5.8, 6.8 och 7.8. Till dessa har jag två master, en 430cm och en 460cm. 430 till 5.8 och 460 till 6.8 och 7.8. 7.8:an kräver 42 cm förlängning på 460:n. Jag upplever faktiskt som om masten till 7.8 blir lite för mjuk, och har lekt med tanken att skaffa en 490 till den dels för att få en lite styvare mast, och dels för att kunna rigga 6.8 och 7.8 samtidigt. Men nu har ju North sin käcka Carbon Xtender, som förlänger masten med 50cm. Idén är således att köra 430 och Carbon Xtender till min 7.8. Får ju då en 480cm lång mast, och det räcker med 22cm förlängning. Kommer det bli en mjukare mast med 430 + Xtender, eller en hårdare? Mao, tror ni detta skulle fungera??

    Sparar ju pengarna för en mast, och får mer användning för min 430 som fortfarande är oanvänd hittills i år…

    getwet svarade 17 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • faster

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 20:55

    430+extender=mjukare mast. Enl NS rekommendationer ska du ha en 460 till 7.8 förmodar att dom har koll på det.http://www.north-windsurf.com/sails/warp-speedslalom.en

    SKål

  • jester

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 21:17

    Enl NS rekommendationer ska du ha en 460 till 7.8 förmodar att dom har koll på det.

    Mmmm… Iaf för en lättviktare som du.. 😉

    Får la rigga om tills vidare då… Men iofs så blåser det aldrig, så problemet är ju inte av så stor vikt.

  • swe-496

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 04:53

    Norths CarbonExtender är väl ett kolfiberrör liknande en mastunderdel om jag inte är helt ute och cyklar. Den kan du kapa av så att det passar med en väldigt kort förlängning.. Då borde det funka med 460masten. Men det ärklart bättre med en 490mast och inte en liten nödlösning som det blir med ett carbonrör…Tror 460masten blir lite mjukare iaf än om du kör med en 490mast.

  • faster

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 07:25
    Jester wrote:

    Enl NS rekommendationer ska du ha en 460 till 7.8 förmodar att dom har koll på det.

    Mmmm… Iaf för en lättviktare som du.. 😉

    Får la rigga om tills vidare då… Men iofs så blåser det aldrig, så problemet är ju inte av så stor vikt.

    Inte svårt att vara lättviktare jämfört med dig!
    Dunkan lär väl varit med och ta fram dessa segel och han är väl i din viktklass fast mycket snabbare!
    Väljer du en 490 till 7.8 får du en styvare topp jämfört med en kortare mast+förlängare. Vad jag har fått lära mig, rätta mig om jag har fel.

  • jester

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 10:04

    För att förtydliga, så skall man alltså rigga 7.8 med 460 precis som faster påpekar.

    En orsak till att jag funderar på lite styvare mast var att när jag körde 7.8:an på Hypersonic, så upplevdes masten som lite för mjuk. Men det kan ju bara ha varit att grejerna funkade som det skulle när jag nådde gränsen för vad en HS125 med 43 cm fena klarade av i toppfart?

  • oscar

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 12:14

    Jag kör ett Daytona 8.3 med 460 och xtender och har inte upplevt riggen som mjuk men detta kan ju bero på hur tung man är, väger själv lite över 90…

    Frågan är hur snabbt man kan köra med segel över 8 kvm? Vore kul om man kunde söka på detta på gps-fartsegling. Har själv nåt 28.3 knop utan att vara överriggad.

  • getwet

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 11:04
    Oscar wrote:
    Jag kör ett Daytona 8.3 med 460 och xtender och har inte upplevt riggen som mjuk men detta kan ju bero på hur tung man är, väger själv lite över 90…

    Frågan är hur snabbt man kan köra med segel över 8 kvm? Vore kul om man kunde söka på detta på gps-fartsegling. Har själv nåt 28.3 knop utan att vara överriggad.

    31.2 knots (57-58kmh) med RS4 8.4. Det går att krama ur mer om man får rätt vatten.

  • jester

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 15:27

    Surfan körde 34 knop med en 7.8 häromveckan (ok inte över 8 kvadrat, men nästan)

  • oscar

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 16:29

    Gött att veta att det går att köra fort även med lite större prylar! 6.6an behöver ju lite mer vind för att gå igång….

  • oscar

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 16:29

    Gött att veta att det går att köra fort även med lite större prylar! 6.6an behöver ju lite mer vind för att gå igång….

  • faster

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 20:40
    Jester wrote:
    Surfan körde 34 knop med en 7.8 häromveckan (ok inte över 8 kvadrat, men nästan)
    Morsan körde över 70 km med en v8………nästan
  • glen-alpin

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 06:53

    33,2 knop med 8,4 RS6 och mellan Falcon med för liten fena…

  • getwet

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:06
    Glen Alpin wrote:
    33,2 knop med 8,4 RS6 och mellan Falcon med för liten fena…

    Nyfiken som fan, var är den farten satt någonstans och finns det en session på GPS speedsurfing?

  • getwet

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:09
    Glen Alpin wrote:
    33,2 knop med 8,4 RS6 och mellan Falcon med för liten fena…

    Nääää…33.0 var det:wink:

  • getwet

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:11
    faster wrote:
    Jester wrote:
    Surfan körde 34 knop med en 7.8 häromveckan (ok inte över 8 kvadrat, men nästan)
    Morsan körde över 70 km med en v8………nästan

    Men morsan kan inte läsa, det var segel ÖVER 8 kvadrat vi snackar om, inte 7.0or. 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Carbon Xtender…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.