Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Centifugra våtdräkten?

  • Centifugra våtdräkten?

    Publicerad av bananen på 31 december, 2006 vid 09:21

    Här kommer en aning konstig fråga – är det någon som brukar köra sin dräkt på centifugering innan man hänger den på tork?

    Normalt sett så skiter jag i om dräkten är fuktig när jag drar på den, men så här års är det inte fel med en torr dräkt. Kruxet är bara att det blåser ju så in i helsike ofta att den aldrig hinner torka. SÅÅÅ, jag lurar på om man kan köra den på centifugering innan man häger upp den. Har någon vågat prova?

    Och, just det, nä, jag är inte sinnesjuk. Sitter inte på anstalt, jag bara tycker det är så skönt med torr dräkt :crazy:

    faster svarade 17 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • solman

    Medlem
    31 december, 2006 vid 11:03

    Jag skulle nog inte våga prova, tror att det kan slita en heldel på dräkten.
    Testa med en termos med varmvatten istället.

  • lars_k

    Medlem
    31 december, 2006 vid 11:04

    Tror inte det är så bra idé. Neopren är ju vattentätt så vattnet rinner inte igenom och ut i centrifugen. Dessutom är neopren tungt så det blir stora krafter som sliter i skarvarna och sömmarna där inne i centrifugen…

  • calle_b

    Medlem
    31 december, 2006 vid 11:06

    Nja, men däremot torktumla på 120 grader!

    Skrev för en tid sen ner 101 tips för vindsurfare här på Konfen.. Ett av dom var “akut-torkning” av dräkten:
    Ta en handuk, lägg dräkten torrt, och rulla in handuken i den, och jobba ner och upp. Handuken tar hand om det värsta.
    Kör du me RushGuard under kan du micra den en snabbis innan, om den inte innehåller titan eller någon annan typ av metall(-söm, märke, dragkedja..) Torkar då hyfsat…

  • calle_b

    Medlem
    31 december, 2006 vid 11:13
  • tropic

    Medlem
    31 december, 2006 vid 12:29

    @bananen 356752 wrote:

    Här kommer en aning konstig fråga – är det någon som brukar köra sin dräkt på centifugering innan man hänger den på tork?

    Normalt sett så skiter jag i om dräkten är fuktig när jag drar på den, men så här års är det inte fel med en torr dräkt. Kruxet är bara att det blåser ju så in i helsike ofta att den aldrig hinner torka. SÅÅÅ, jag lurar på om man kan köra den på centifugering innan man häger upp den. Har någon vågat prova?

    Och, just det, nä, jag är inte sinnesjuk. Sitter inte på anstalt, jag bara tycker det är så skönt med torr dräkt :crazy:

    Går ju att duscha med härligheten på morgonen och bege sig ut. Om du har långt till ditt spot så går det att behålla den på (efter duschen) och bara lägga ut en handduk eller två i bilsätet. Detta är förutsatt att du har en risig bil…eller åtminstone ett bilsäte som du inte är så rädd om.

  • Oregistrerade

    Gäst
    31 december, 2006 vid 14:38

    Inga problem med bilen om man drar på sig ett par regnbyxor eller ännu bättre: en scoteroverall. Sedan åker man hem och ställer sig i en varm dusch och drar av sig våtdräkten. Då slår man f.ö. två flugor i en smäll: dels slipper man frysa på stranden, och dels får man våtdräkten rensköljd efter surfet! Sedan är det bara att hänga den på tork med insidan utåt så är den någorlunda torr (och även varm!) till dagen efter.

    Naturligtvis sätter man på sig våtdräkten hemma i värmen innan man åker iväg till surfet. Varför skall man stå naken ute och byta om på hösten/vintern, när det blåser, är kallt och kanske regnar eller snöar?? Nej tack, bättre att byta om hemma i värmen!

    Gott Nytt År på er och fortsätt surfa. Största problemet med vintersurfet är nog inte kylan, utan snarare att det blir mörkt så tidigt. Man måste ju smita från jobbet redan före lunch om man skall hinna med nåt surf en vardag! (alla andra sporter har ju fixat belysning) Ett annat problem är att det är så få (åtminstone runt Sthlm) som upptäckt hur bra det går att surfa i nov+dec att det kan bli ganska ensamt på vattnet. Men kanske kan vi genom alla bilder och rapporter här på Konfen få folk att förstå hur bra det funkar bara man har varma skor, vantar, dräkt(-er?), luva.

  • lars_k

    Medlem
    31 december, 2006 vid 14:44

    Japp. Jag drog på Jula-overallen över våtdräkten igår och åkte hem. Funka fint! 🙂

  • tobhed

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 09:44

    Hittade detta, ska tydligen torka dräkten betydligt snabbare.

    http://www.hangairs.com/

  • calle_b

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 12:40

    Ingen dum pryl det där inte…. kul o se att folk tänker;)

  • bananen

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 12:45

    OK, jag har fattat galoppen. Inte centifugera våtdräkten…

  • calle_b

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 12:57

    (ingen pik till dig, Banan)
    Hur gjorde du nu efter ditt nyårs-surf?
    Lät lätt hårigt enligt din tråd… Och blöt lär du blivit…

    Respekt o hårigt nytt år 😉

  • bananen

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 13:01

    Haha, nu skall jag straffa mig själv för att jag inte vågade ladda några loopar idag genom att se till att dräkten är riktigt kall och fuktig nästa gång. Det är ju uppfostrande!

  • calle_b

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 13:11

    Hmm, ska prova detta.. Har lyckats hitta på en ursäkt i snart 2.5 år för att inte loopen ska dras “just idag”.. hehehe. (dom e oftast jävligt bra)
    Men såklart, en fuktig och frostig våtdräkt kan juh vara en kanonbra själv-pedagogik:)

    Ha d gott

  • bananen

    Medlem
    1 januari, 2007 vid 13:15

    Gött, jag hade det som nyårslöfte i två år. Var rätt säker på att det skulle upprepas i år oxå, men satte dom första för 3 veckor sedan, genom att bara vara mindre aggresiv och skota hem ordentilgt!!!

    Har lovat mig själv att sopsortera bättre i år!

  • s

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 08:52

    @tobhed 356929 wrote:

    Hittade detta, ska tydligen torka dräkten betydligt snabbare.

    http://www.hangairs.com/

    Riktigt grym!
    Den funkar på 12V också!
    Jag har funderat på att köpa en skotork och få den att blåsa in i dräkten på motsvarande sätt. Men jag tänkte koppla den till benen och blåsa uppåt. Borde fungera fin, fint. Men jag har varit rädd att det blir för varmt för dräkten så att gummit tar skada.
    Skotork: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=390085

    Idag brukar jag skölja min dräkt i sötvatten och hänga den i närheten av ett element. Den torkar över natten. Då har jag i och för sig en avfuktare i tvättstugan också.

    /Staffan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Centifugra våtdräkten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.