Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing challenger-mastdel

  • challenger-mastdel

    Publicerad av snaffe på 13 juni, 2006 vid 09:01

    Undrar var man skall sätta den medföljande mastförlängarbiten på challenger short-masterna. Var helt säker på att den skulle sitta längst ner där man alltid sätter sin förlängare men den sitter nästan bättre mellan de båda mastdelarna( i mitten). Någon som vet? Vill ju inte sabba masten genom att göra fel.

    endy svarade 18 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • endy

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 09:29

    Den skall sättas längst ned, som en extra förlängning kort och gott, tänk dock att insticket i röret ej är så långt

  • basse

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 09:47

    Precis! Du kan inte förlänga riktigt kort med en lång förlängare med den delen i botten. Om jag kommer ihåg rätt kunde vi, när vi testade denna extra del, som minst förlänga 12,5 cm med en 25 cm förlängare…

    Fast det ger dig ju en anledning till att handla en liten fin kort förlängare såklart, och det är ju alltid trevligt.

  • kris

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 09:52

    C a 15 cm förlängning går in i denna mastdel.
    Gör inte samma dumhet som jag, att du åker långt till surfspoten, endast har med den långa förlängaren
    och ett segel som ska ha max 10 cm förlängning.. Det var bara att såga av kolfiberförlängaren för
    att få den att passa.

  • martink

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 14:32
    Basse wrote:
    Precis! Du kan inte förlänga riktigt kort med en lång förlängare med den delen i botten. Om jag kommer ihåg rätt kunde vi, när vi testade denna extra del, som minst förlänga 12,5 cm med en 25 cm förlängare…

    Fast det ger dig ju en anledning till att handla en liten fin kort förlängare såklart, och det är ju alltid trevligt.

    Angående förlängning m.m. så fick jag följande svar från surfbutiken.se när jag frågade här om dagen:

    Den extra mastdelen som ingår i Short 100% (och Needle 100%) klarar att
    ha ca 12-13 cm av förlängaren inne i mastdelen.
    Den går att köpa separat för 200:- och fungerar även på 65% masterna.
    Rekommenderad längsta förlängning med den extra mastdelen är ca 15 cm på förlängaren.
    En 400 mast plus extra 30 cm mastdel plus 15 cm förlängare, blir inte
    lika styv som en 430 med 30 cm förlängning, men du kan spara in en
    mast. Vill du ha bästa prestanda för varje segel så rekommenderar jag
    två master, är ekonomin en faktor så är detta ett mycket bra alternativ.
    Har flera kunder som både kör vågor och freestyle med den extra 30 cm
    mastdelen och det fungerar mycket bra.

  • basse

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 19:47

    Tror också det fungerar ok men bara om man är ganska lätt och på mindre segel. 82 kg Peddankunde iaf inte köra 400+30 på sitt boxer 6.2. Men det hade man kunnat lista ut med bakhuvudet.

  • endy

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 20:58

    Boxer är å andra sidan kanske inte referens seglet för denna uppsättning.
    Ideén med förlängningen är ju i princip att få en lång förlängare och kunna använda masten i en fler segel.
    Dessutom tror jag challengers master är något mjukare än snittet och det är ju inget bra när man trär in det i ett boxer.
    Delen medföljer vid köp av mast och det är ingen dum idé, kan rädda dagen ifall man står där med en bruten mast.

    Likväl det bästa är ju att alltid ha rätt mast för givet segel, sen kan vissa kompossioner fungera mer eller mindre bra!

  • the_novice

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 07:00
    MartinK wrote:
    Rekommenderad längsta förlängning med den extra mastdelen är ca 15 cm på förlängaren.
    En 400 mast plus extra 30 cm mastdel plus 15 cm förlängare, blir inte
    lika styv som en 430 med 30 cm förlängning, men du kan spara in en
    mast.

    Det blir väl inte ens lika långt…?
    Har inte fattat vitsen med mastdelen, det enda den gör är väl att skapa en lång förlängare av en kort? Man sparar ju knappast in en mast utan möjligen en lång förlängare om man inte redan har en…

  • oscar

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 07:41

    Har kört en del med mitt ICE 6.2 med 400 mast + 50 cm Carbon extender samt 22 cm vanlig förlängning. Seglet står skitfint och funkar mkt bra. Även testat med en Simmer SC-6 430 och då såg seglet ut som skit och kändes inte bra heller. Jag väger +90kg….

  • endy

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 08:20
    The_Novice wrote:
    Det blir väl inte ens lika långt…?
    Har inte fattat vitsen med mastdelen, det enda den gör är väl att skapa en lång förlängare av en kort? Man sparar ju knappast in en mast utan möjligen en lång förlängare om man inte redan har en…

    Har du 400 metare med mastdelen plus en förlängare säg 40 cm kan du förlänga 400+30+30 = totalt 460 alltså samma som en 430 med 30 cm förlängning.

    Har du tex ett segel med luff 437 kan du rigga detta med 400+30+10 istället för att köpa en 430 mast, det är tanken.
    Enligt butiksägare på Maui använder många delade toppar och bottnar på rdm master tex botten 430 + topp 370 = 4 meters mast
    Köper du en 370 och 430 har du alltså 4 master i två, master som ska fungera för detta är Simmer/Powerex/Ezzy/Goya (mfl?)

  • the_novice

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 08:41

    Max rekommenderad förlängning var ju 15 cm och inte 40 cm när man använder mastdelen….

  • endy

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 09:02
    The_Novice wrote:
    Max rekommenderad förlängning var ju 15 cm och inte 40 cm när man använder mastdelen….

    Nej det har du fått om bakfoten, max INSTICK är 15 cm alltså du kan inte förlänga så kort om du har en lång förlängare.

  • jeppo_f

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 09:05
    Endy wrote:
    Enligt butiksägare på Maui använder många delade toppar och bottnar på rdm master tex botten 430 + topp 370 = 4 meters mast
    Köper du en 370 och 430 har du alltså 4 master i två, master som ska fungera för detta är Simmer/Powerex/Ezzy/Goya (mfl?)

    På Ezzy-seglen står det ibland att rekommenderad mast är tex 370-underdel och 400-top. Detta gäller dock bara om man kör Ezzys egna master.

    Här finns alla möjligheter för finlir på trimmet. Vill man ha lite mjukare feeling i seglet kan man testa att bara byta till en kortare mastunderdel osv.

    /jeppo

  • the_novice

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 11:07
    MartinK wrote:
    Angående förlängning m.m. så fick jag följande svar från surfbutiken.se när jag frågade här om dagen:

    Rekommenderad längsta förlängning med den extra mastdelen är ca 15 cm på förlängaren.
    En 400 mast plus extra 30 cm mastdel plus 15 cm förlängare, blir inte
    lika styv som en 430 med 30 cm förlängning, men du kan spara in en
    mast.

    Det är väl jag som inte förstår svenska då…

  • endy

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 11:20

    Oj, men det låter onekligen konstigt, i så fall förstår jag inte det stora vinsten med förlängningen, det låter aningen ologiskt.
    Skall kolla detta och återkomma i ämnet, när jag vet mer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing challenger-mastdel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.