Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challenger RDM extender

  • Challenger RDM extender

    Publicerad av svennebanan på 26 juni, 2008 vid 12:54

    Är det någon som har erfarenhet av att köra med Challenger RDM mast och RDM extender (eller North)?

    Jag har ett Challenger Bash -06 5.0 (413) och ett 5.9 (435) och funderar på om jag ska köpa en 400 med 30 extender så att jag kan komplettera med ett 4.5 senare. Challenger SDS 460 mast har jag redan så det skulle vara skönt att hoppa över ett steg. Det enda som motiverar 430 är att 5.9 kanske blir lite väl mjuk med extender (195cm, 98kg).
    Jag har tänkt att ha det till en freestylewaveig bräda runt +-110l som jag inte köpt än.

    Rådet från surfbutiken var iaf 430 om det mestadels skulle vara 5.9 segling, men då var inte segel mindre än 5.0 invägt.

    basse svarade 15 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • basse

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 13:26

    Har du sökt i forumet?
    Vi har testat och tycker inte det funkade att köra en 400+30 med lång förlängning. Seglet vek sig på mitten så att säga.

    Du skall även känna till att om du vill köra 400+30 med kort längning (du får då ganska mycket längare som skall in i masten) så går inte det. Vi kunde endast köra in 12 cm av längaren i masten. Alltså för att förklara det så jag förstår själv så kunde vi inte förlänga mindre än 18cm med en 30cm-längare.

    Jag hade absolut testkört innan jag gjort den manövern iaf.

    Lycka till!

  • svennebanan

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 14:07

    @Basse 477939 wrote:

    Har du sökt i forumet?

    Jo sökte och hittade lite inlägg om North extenders, men jag hittade inte mycket om Challenger.

    Lite info var det väl här:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=436992

    Om någon har nån aning om var det testet finns beskrivet skulle det vara tacksamt.

    Att minimum förlängning var 18 cm på en 30 cm längare var väldigt bra info då 5.9an bara har 435 i luff. Tackar för det.

  • surfen

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 17:59

    @Basse 477939 wrote:

    Har du sökt i forumet?
    Du skall även känna till att om du vill köra 400+30 med kort längning (du får då ganska mycket längare som skall in i masten) så går inte det. Vi kunde endast köra in 12 cm av längaren i masten. Alltså för att förklara det så jag förstår själv så kunde vi inte förlänga mindre än 18cm med en 30cm-längare.

    Jag hade absolut testkört innan jag gjort den manövern iaf.

    Lycka till!

    Challenger extender ska man sätta mellan masthalvorna är det tänkt! Så visst kan man köra med sin långa förlängare ändå. Jag föredrar nog att köra mina segel konda 5,3m med en 430 mast än att trycka in extendern och 400mast, med min vikt på 80kg så tycker även jag att masten blir för mjuk och kan vika sig när det brallar i. Men är man en lättviktare så fungerar det nog bra.

    Tillägg, upplevde att när man satt extender mellan masthalvorna så blev masten inte lika mjuk på mitten som den blev när man satt den i nedre masthalva och 0-förlängning på förlängare till mitt Konda 5,3m² som går att köras på 400/430mast med luff 430cm.

  • basse

    Medlem
    27 juni, 2008 vid 05:46

    @surfen 478022 wrote:

    Challenger extender ska man sätta mellan masthalvorna är det tänkt!

    Aha… det visste vi inte när vi testade. Då går det ju in längare förstås.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challenger RDM extender

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.