Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cross 120 som mellanbräda?

  • Cross 120 som mellanbräda?

    Publicerad av canoya på 24 juni, 2003 vid 06:46

    Jag har en SB 186 och vill byta min gamla Copello 280 från 92 mot nåt nyare som mellanbräda.(har också en hembyggd vågbräda på ca 80 l) Är det nån som har erfarenhet av Fanatic Cross, och då speciellt 120-modellen från 02 som jag har på gång till bra pris?

    Är det för litet hopp mellan en formula och Crossen? Jag har ju inte formulan för att tävla utan för att plana i lätt vind. När det blåser mer vill man kunna hoppa och svänga (tricka) lite men också ha lite speed. Copellon har bara speed, är svår att gippa och vill inte hoppa. (men snabb är den).

    Tacksam för råd!

    canoya svarade 20 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • feg

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 19:48

    Jag har en Cross 120 som “lillbräda” och en SB 186 som “storbräda”. Mitt problem är istället att jag behöver en liten bräda för hårda vindar.

    Crossen kör jag med 6.0, 7.5 freeridesegel och orginalfena. 186:an har jag bara kört med 12.5.
    Steget från SB 185:an till crossen har väl mer med segelstorlekar att göra? Under den här våren har jag inte haft några problem med att kliva mellan brädorna. Typexemplet är midsommardagen. Körde omväxlande Crossen och 186:an hela dagen.

    Jag har även testat Crossen med 9.5 segel i samma linje som min 6.0:a och 7.5:a. Det gick förvånasvärt bra. Jag tror att man lätt kan köra 8.5 med en lite större fena.

    /feg

    Glömde säga att jag väger 90-95kg och är 180cm lång.

  • canoya

    Medlem
    25 juni, 2003 vid 08:54

    Jag har 9,0 och 10,7 till formulan, men efter vad du säger kan man kanske använda 9,0 även på Cross 120. Jag har beställt brädan av Flagbeach på Fuerteventura för 150 euro inklusive frakt! Vi får väl se om jag blir blåst på min handpenning på 100 euro! Jag har 3 race fenor som borde passa, men borde nog komplettera med nån med mer freeridestuk på. Som liten bräda för hårdare vindar än vad som är lämpligt för Crossen borde man väl kunna gå på en vågbräda med en volym motsvarande kroppsvikten. Berätta gärna lite mer om crossens egenskaper så jag får bekräftat att jag köpt rätt bräda. smile.gif

    /Håkan

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cross 120 som mellanbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.