Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Crossbow 16 -Snow kite

  • Crossbow 16 -Snow kite

    Publicerad av jocke_l på 28 oktober, 2005 vid 20:08

    Nån som har erfarenheter att köra stora LEi på vintern? Har en CB 16 som vill ut och luftas när snön kommer.

    nic svarade 18 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • gethighsports

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 20:29

    Har kört med 14 LEI o 17 foil, inga problem. Det hänger bara på hur mycket det blåser.

  • mrmille

    Medlem
    29 oktober, 2005 vid 13:53

    Svar till:


    Nån som har erfarenheter att köra stora LEi på vintern? Har en CB 16 som vill ut och luftas när snön kommer.

    [/ QUOTE ]

    Har det ens kommit någon snö sen dom lanserades?
    Klart det funkar annars, men som vanligt med uppblåsbara saker, sätt dem inte i backen i fullt ös wink.gif

  • johanlin

    Medlem
    29 oktober, 2005 vid 17:01
  • klmahaha

    Medlem
    29 oktober, 2005 vid 17:59

    Eftersom du redan har en så är det väll kanon att köra den. Men som sagt, inte sätta för hårt i vindpackad snö! Länken som postats tidigare är skriven av några som säljer Crossbow i norge, läs med en nypa salt.
    Jag skulle aldrig köpa just Crossbow idag. Alla andra som kommit med en bowkite har tagit utveckligen ytterligare ett steg. Jag skulle köpa Nova ifall jag köpte en idag (det teamet hade möjlighet att testa kiterna från konkurrenterna under utvecklingen) Imorn skulle jag köpa EH (av samma anledning fast det teamet har ju ännu mer erfarenhet..)
    Men ifall det är just för snowkite kiten är till så är det foil som regerar. Det är samma teknik att flyga bowkite som foil.

    Även ifall vi helt bortser från den överlägsna prestandan och bara kollar på hur bekvämt, hållbart och mångsidigt det är med en skyst foil på snön

    (edit: såg till att man begrep vad texten lite i alla fall)

  • hbgsurfer

    Medlem
    29 oktober, 2005 vid 22:01

    Svar till:


    Eftersom du redan har en så är det väll kanon att köra den. Men som sagt, inte sätta för hårt i vindpackad snö! Länken som postats tidigare är skriven av några som säljer Crossbow i norge, läs med en nypa salt.
    Jag skulle aldrig köpa just Crossbow idag. Alla andra som kommit med en bowkite har tagit utveckligen ytterligare ett steg. Jag skulle köpa Nova ifall jag köpte en idag (det teamet hade möjlighet att testa kiterna från konkurrenterna under utvecklingen) Imorn skulle jag köpa EH (av samma anledning fast det teamet har ju ännu mer erfarenhet..)
    Men ifall det är just för snowkite kiten är till så är det foil som regerar. Det är samma teknik att flyga bowkite som foil.

    Även ifall vi helt bortser från den överlägsna prestandan och bara kollar på hur bekvämt, hållbart och mångsidigt det är med en skyst foil på snön

    (edit: såg till att man begrep vad texten lite i alla fall)

    [/ QUOTE ]

    Har du testat Nova?

  • jtab

    Medlem
    30 oktober, 2005 vid 05:09

    Nova faller totalt på bommen.

  • klmahaha

    Medlem
    30 oktober, 2005 vid 07:28

    Nä.. Kan tyvärr inte säga att jag har det. (och jag håller med, man ska testat ordentligt innan man uttalar sig)..
    Men i mitt försvar så var det mest principen jag var ute efter. Köp den senaste generationen av en teknik. (ifall det står Takoon , Airush eller EH på den är ju skit samma, så länge man testat och gillar den). Jag har ju knappast testat EH:s variant heller, men den är ju ännu senare så den bör vara ännu bättre utvecklad smile.gif

    Men du har rätt. Inge köpa kite utan att testa, designerna kan vara puckade eller kiten byggd för annan åkstil än du har. blush.gif

  • kitesweden

    Medlem
    30 oktober, 2005 vid 10:24

    Angående tube och vinter, vi har aldrig varit med om att en tubekite gått sönder av att man krashar den hårt mot snö… Vi kör en massa kurser med nybörjare och tube på vintern.
    Vet inte om våra tubes är mer hållbara eller om det är någon allmän missuppfattning. En fråga till er alla: Har någon i Sverige förstört sin tube genom att sätta den i hårdpackad snö ?

  • zoolander

    Medlem
    30 oktober, 2005 vid 13:09

    Svar till:


    Angående tube och vinter, vi har aldrig varit med om att en tubekite gått sönder av att man krashar den hårt mot snö… Vi kör en massa kurser med nybörjare och tube på vintern.
    Vet inte om våra tubes är mer hållbara eller om det är någon allmän missuppfattning. En fråga till er alla: Har någon i Sverige förstört sin tube genom att sätta den i hårdpackad snö ?

    [/ QUOTE ]

  • egon

    Medlem
    30 oktober, 2005 vid 16:13

    Svar till:


    Angående tube och vinter, vi har aldrig varit med om att en tubekite gått sönder av att man krashar den hårt mot snö… Vi kör en massa kurser med nybörjare och tube på vintern.
    Vet inte om våra tubes är mer hållbara eller om det är någon allmän missuppfattning. En fråga till er alla: Har någon i Sverige förstört sin tube genom att sätta den i hårdpackad snö ?

    [/ QUOTE ]

    Nej, och som nybörjare så blev det ett antal gånger. Körde med min 17 CO2 i lätt vind

  • mrmille

    Medlem
    30 oktober, 2005 vid 17:17

    Svar till:


    Angående tube och vinter, vi har aldrig varit med om att en tubekite gått sönder av att man krashar den hårt mot snö… Vi kör en massa kurser med nybörjare och tube på vintern.
    Vet inte om våra tubes är mer hållbara eller om det är någon allmän missuppfattning. En fråga till er alla: Har någon i Sverige förstört sin tube genom att sätta den i hårdpackad snö ?

    [/ QUOTE ]

    Det finns en film från Geilo / Vidda där dom visar lite sånt. Inget vackert att se minsann. Men det är klart, det är ju upp till var och en att hålla sakerna i luften!

  • milkman

    Medlem
    30 oktober, 2005 vid 21:51

    Tjo.. Jag har faktiskt aldrig sett en tube pajja vid åkning på is eller med större kiter. Jag har däremot sätt två som pajjat vid krash i torr sand (borde motsvara hårdheten i packad snö)
    Jag har sett en mindre (9:a) fullkomligt explodera (lät som en balong:)) när den träffa marken på fjällen. Gissara att det den mindre kiten är tillräckligt snabb, eller så hade han bara otur och träffa en avbruten gren eller nått (och sånt finns ju inte på isen).
    Vet bara en Foil som “helt” pajjat och det var en FS som pajja i krash på vatten (endast ryktesvägen). Annars har foilarna altid klarat sig med max nån liten reva.

    Vetifan ifall det bevisar nått.. Själv har jag varken pajjat foil eller leikiter så jag vetifan, kanske bara är ett rykte!.

  • kitesweden

    Medlem
    30 oktober, 2005 vid 22:01

    Att en tube som är hårt pumpad och placerad på varm sand, kan explodera är ett fysikaliskt faktum.
    Att en tube kan explodera när man krashar den på nåt vasst är heller inte särskillt svårt att förutsäga, men det var inte frågorna i detta fall..

  • milkman

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 07:35

    mm.. Det var ju iofs vid krash i sanden som de exploderade (inte för att de låg där och blev bakade)
    Den vet jag inte ifall den exploderade för att den träffade något vasst i snön. Den kan ha gjort det, för jag kolla aldrig. Men den kan också ha exploderat av träffen av skaren.
    Så visst svarade jag på frågan crazy.gif

  • nic

    Medlem
    31 oktober, 2005 vid 08:29

    Är snökiting inte ditt huvudintresse så duger LEI gott. Man får svälja att man i vissa fall får köra lite försiktigare och att det tar längre tid innan man är startklar eller nerpackad, att man inte använder kiten till toppturer, etc. Men det duger fint för de flesta.

    Hälsningar,
    nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Crossbow 16 -Snow kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.