Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Crossover 04

  • Crossover 04

    Publicerad av eriksson på 21 februari, 2009 vid 09:21

    Jag har investerat i 3 st Crossover från 2004. Det verkar vara hyggliga segel som har vunnit en del tester. Men nu läste jag en gammal katalog från SP, och där står det; “Problemet blir att lättare (runt 60-75kg) seglare har svårt att kontrollera segelet och det känns tyngre” Själv väger jag runt 70 Kg, är det tvärkört med dom här segeln då? Någon som som haft Crossover och ligger i runt samma viktklass som mej?

    svenne svarade 15 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • surfmeister

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 09:43

    Seglat med Simmer Crossover de senaste åren (årsmodeller ´03/´04/´05/´07)och väger idag ca 74kg. Har storlekar 5.7/5.0/4.5 och har absolut inga problem med kontroll och att de känns tunga osv. Tvärtom, seglet är mycket mjukt och kan trimmas för att ge olika egenskaper. Ex kan man få ett mkt “lätt” segel med bra on-off om man riggar det relativt platt eller mkt bottendrag om man har mkt buk. Eftersom jag seglar mkt i sega svenska vågor där det blåser x-on/onshore (typ Apel/Lejet) vill jag ha ett segel med bra bottendrag. Då passar CO perfekt! Mitt minsta segel (4.1) är dock ett Simmer Icon då jag inte behöver trycket i CO vid de vindarna samt att Icon är mjukare och är enklare att segla överriggad med.

    Allt beror egentligen på vad du vill ha. Vissa vill inte ha bottendraget eller den direkta responsen som man har i ett segel som CO. Andra föredrar det, t ex jag, framförallt i de större storlekarna (typ 5.0 och större).

  • emilvikingstrand

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 10:44

    tjena, jag väger också 70kg och har ägt en 4.7 co 2004. vill bara instämma i ovanstående inlägg, funkar super med extra drag i svenska förhållanden. det enda problemet som jag upplevde är att när man har lite mycket drag så blir seglet ganska bukigt och inte så manöver orienterat.

  • svenne

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 12:11

    Även jag håller med Surfmeister. Jag väger ungefär samma som du Erikson och du kommer inte ha några problem med CO. De är skitlätta att rigga, har bra bottendrag och låg dragpunkt. Jag var supernöjd med mina.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Crossover 04

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.