Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Crossover 5.0 riggning

  • Crossover 5.0 riggning

    Publicerad av petalz på 9 augusti, 2010 vid 12:03

    Tjena,

    Köpte ett crossover 5.0 -04 för ett tag sen o funderar lite på riggningen. Tycker seglet känns ryckigt med dåligt drag jämfört med mina andra segel (ett Gaastra GTR 7.5 och ett NP Expression 6.2). Det håller även höjd mkt sämre än de två andra. Egenskaperna kanske iof beror på att det är mer ett vågsegel men Expression är ju inte heller nåt race-segel direkt.

    Crossovern har rekommenderat 430 men en del verkar rigga på 400 vilket jag ej testat i brist på mast. Dock tycker jag 430 bör bli bra eftersom jag ändå väger 84kg.

    Känns inte som jag nedhalat för lite, se bilden.. utan snarare för mkt. Men samtidigt så blir öppningen vid bommen väldigt tajt om man man inte drar rejält med nedhal.

    Borde finnas en hel del crossover-erfarenhet här som kan generera lite tips 😉

    / Peter

    stinger svarade 13 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • nachoman

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 12:07

    Vad har du för mast? Simmer vill ju ha en normal mast till skillnad från Gaastra och NP. Jag hade ett likadant och riggade det på en 430 NP mast. Funkade kanonbra med fint släpp i akterliket. Tycker också att du har lite mycket släpp väl långt ner. Kanske är det masten som inte passar helt enkelt.
    NP Expression har ju ett brutalt bottendrag, kör själv med det 6.5 och 5.7. Har hittills inte provat nåt med samma tryck i.

  • dr-masse

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 12:26

    Bra bild! Har själv kört Croosover i olika årgångar, ett härligt segel.

    Håller med Nachoman och dig – det ser ut att vara lite väl mycket nedhal i det där. Undrar även om du kanske har en lite toppmjuk mast, rentav? På mina Simmer SC6 (och senare på RDM) så såg mina CO aldrig ut sådär.

    Jag tycker mig även ana ganska lite buk i nedersta delen av seglet, och en latta nr 5 (sett uppifrån) som visar lite, lite “s-tendens”, som även det får mig att undra över masten. Det är viktigt med rätt lattspänning, framförallt i latta 4 och 5, på crossover.

    Just femnoll CO hade väl inget jättedrag, men nog var det fullt tillräckligt. Lite mer uthal tror jag också på. I slutet av min Croosover tid så riggade jag de lite planare, vilket jag gillade ännu bättre utan att tappa draget särskilt mycket alls.

  • petalz

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 12:26

    Fiberspar Super wave 65% kol och en avsågad Unifiber 30%kol, båda IMCS 21 enligt spec. Kan köpa att den avsågade masten inte är optimal då den avsågade delen är toppens nedre del… (pajade denna och tyckte det var onödigt att slänga masten så jag testade att såga av de 110cm som var sprucket).

    Jag kör fö både GTR och Expression med Fiberspar 430 resp 460.

  • dr-masse

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 12:29

    Fiberspar masten borde funka bra, tycker jag. Testrigga igen, testa lite mindre nedhal, lite drag i uthalet (ej neutralt, utan ett par cm i alla fall) och att lattorna är spända som de skall.

  • petalz

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 12:37

    Lattorna har jag faktiskt inte kollat, ska göra det!

    Det kanske bara är så att jag är van vid mina två andra segel som jag kört mkt och detta är nytt och annorlunda. Drar jag mindre nedhal och mer uthal blir det ju mer platt vilket vanligtvis känns lite fel men de ska nog va så i det här fallet!

  • dr-masse

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 12:45

    Ja, jag tyckte att de faktiskt funkade lite bättre när de var ett snäpp plattare – bättre balans, lättare i händerna men fortfarande med bra bottendrag.

    Och det är säkerligen så att du vant dig vid dina andra segel. Det är därför som det är bra att skaffa samma modell/märke av segel i olika storlekar, man “lär” sig hur modellen funkar och skall riggas.

  • nissex3m

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 12:52

    Kolla på Simmers egna riggningsvideo på Crossover. Tror årsmodellen är något nyare på videon än vad ditt segel är, men du får iallafall en känsla för hur det bör ser ut. (Ditt segel såg f.ö. grymt fräscht ut)…

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Flr_UJILGeo”]YouTube- ‪SIMMER STYLE 2008 CROSSOVER rigging video‬‎[/ame]

    Å jag håller med att Xover känns stumt och ryckigt, iallafall jämfört med nyare Simmer segel som jag testat… 🙂

  • svenne

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 13:32

    Håller med alla andra, det ser ut som att du har för mycket nedhal. BTW, hur många gånger händer det egentligen?..
    Jag hade CO förut och 5.0 var min favoritstorlek. Jag drog nedhal tills “vecket” i toppen nådde mitten och uthal precis där det börjar bli lite motstånd i fingrarna och sen en centimeter till. Alltid på 430.

    Jäkla gosigt segel sörru!

  • nachoman

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 13:44

    Och jag har ett nytt Simmer Iron 5.0 och en SC-6 mast som är perfekt riggat hemma i vardagsrummet. Sånt skit man håller på med när det inte blåser överhuvudtaget 🙁

  • stinger

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 13:50

    Jag hade också Simmer CO, undrar om inte det där är mitt gamla segel förresten, sålde det i maj/juni, i så fall är det en 05:a 🙂 och som någon skrev i grymt bra skick 😀
    Jag tycker också det är för mycket nerhal. Jag hittade en bild på mitt riggade segel, visserligen på 400-mast men…

  • petalz

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 14:07

    Yes box, det är din välvårdade gamla pärla =)

    Använde du RDM eller SDM? Spelar kanske ingen roll, men som jag skrev tidigare så tycker jag öppningen där bommen sitter blir extremt tajt om man inte nedhalar som fan. Detta kanske är normalt dock? På mina andra segel blir öppningen slapp o fin med rätt nedhal. Missförstå mig rätt nu, vi talar om segel här o inget annat..=)

  • stinger

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 14:24

    SDM, jo det var nog lite tajt i bomöppningen när du säger det, jag såg det inte som något problem dock. Hoppas du får ordning på seglet för när riggningen stämmer så är det ett riktigt skönt segel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Crossover 5.0 riggning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.