Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing CTS eller carbon-epoxy?

  • CTS eller carbon-epoxy?

    Publicerad av draaaag_eller på 10 juni, 2002 vid 11:59

    Har blivit övertygad om bic techno E mediums goda egenskaper (kanske ändå nån som vill argumentera mot…?). Då är frågan om ett kilo bräda är värd 2500 kronor. Jag väger 75 kilo och ska använda brädan när min JP-wave inte planar.
    Hjälp mig!
    /Jonas

    anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    10 juni, 2002 vid 12:21

    F-n vet om inte du har lyckats sopa in en sån där omöjligt närmast filosofisk fråga här på konfen… 😉

    Hmmm, det är ju en ganska redig prisskillnad, måste jag säga. Jag gick in på Surfbutikens hemsida och spanade in att en Techo E medium tung kostar 8899:- medan en carbonare kräver 11 499 hårt intjänade mynt med Kalle Sexton Gurra på.

    8899:- är ju skapligt för en ny bräda, inte sådär jättemånga nybrädor i den prisklassen. 11 499 gör att den hamnar i en lite, ähum, intressantare konkurrenssituation, då finns ju nästan alla marknadens brädor att välja på (JP, AHD, RRD, Exocet, Naish…) å då vete fasen om jag skulle välja Bic:en… (med varning för mina sköna fördomar)

    1 kilo är skapligt mycket på en bräda. Kan dock vara värt att kolla så att det VERKLIGEN skiljer 1 kg. Carbonversionen lär dessutom vara styvare och ge en mer “direkt” känsla på vattnet. Vet inte, men det brukar vara så. Kanske kan du påpeka för shoppen där du tänker handla att du väljer mellan just dessa två alternativ? Kanhända åker priset på carbon-bicen ner lite då…

    Fast till sist handlar det ju om hur rik du känner dig just nu. Finns pengarna å du misstänker att du kommer att bli fett ångerfull om det inte finns en carbonbräda i ditt liv så är det bara å slanta upp. Annars tror jag nog att den lite “tyngre” versionen är helt OK. (Fast jag skulle nog även spana in en Fanatic Cross i ditt läge, nu krånglade jag till det igen)

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 juni, 2002 vid 12:58

    man ångrar aldrig om man köpt en fräsch sandwichbräda. och eftersom du ens överväger det har du ju råd?! kompromissa på nåt annat än surfgrejerna, bilen eller familjen kanske? wink.gif

  • getwet

    Medlem
    10 juni, 2002 vid 17:59

    Ja det är värt mellanskillnaden, brädor i sandwich har en helt annan karaktär när det börjar ladda iväg ordentligt, och den känslan är definitivt värt 2500kr om man planerar att ha brädan ett par säsonger.
    Sedan får jag nog hålla med Dr Masse, blir valet för dig en sandwich så finns det nog intressantare saker än en BIC…

  • oscar

    Medlem
    10 juni, 2002 vid 18:57

    Skulle nog inte rata Bicen om man kan få den i Carbon. Carbonbrädorna har fått grym kritik i tester. En vettig shape i CTS bllir grym i kol. Men BIC har ju lite taskigt rykte, lite som TIGA hade förr.

  • draaaag_eller

    Medlem
    11 juni, 2002 vid 07:02

    Oscar, du som är fanatic fanatiker(?), Är crossen bättre för mig tror du? Jag börjar svikta efter dr masse’s inlägg.
    /Jonas (Gero)

  • oscar

    Medlem
    11 juni, 2002 vid 07:40

    Ingen aning. Har varken seglat cross eller techno m. Jag skulle välja crossen framför CTS men carbon techno framför cross. Mest beroende på vikt. tror att båda brdäorna är mkt bra shaper.

  • dr-masse

    Medlem
    11 juni, 2002 vid 07:44

    Inte nog med att jag är närmast mästerlig på att få mig själv att svikta när det närmar sig köpbeslut, nu lyckas jag dessutom sprida mitt virus här på konfen… 😉

    Själv var jag MYCKET nära att handla Cross 120 som komplement till min vågbräda. Har spanat in den och läst en del tester. Även Cross 140 är en bräda som väckt min nyfikenhet. Intressant shape, bra konstruktion (verkar det som) och vettigt pris är ju alltid svårt att värja sig mot. Att jag dessutom själv har klart bra erfarenheter av Fanatic gjorde inte det hela mindre oemotståndligt. Men som alltid när jag väl steppar in i shoppen så bidde det inte riktigt som jag tänkt mig… (åkte ut med en JP FS 115 under armen, värre saker har ju hänt).

    Nu tror ju även jag att CarbonTechnon är en bra bräda, men att den skulle vara värd typ femtonhundra mer än en Cross är jag mer osäker på.

    Nåja, i slutändan handlar det om vad du vill få ut av din bräda och hur bra du tror att den passar dig, dina förhållanden, segel och gardiner. Framförallt det sista är viktigt.

    Ser fram emot Oscars tankar kring detta.

    Surfa På!

    Ett litet test på Cross 120 (test är test, men kul läsning):

    FANATIC CROSS 120 Test Windsurf April 2002
    The Fanatic Cross sits in between their freeride X-Ray series boards and the freestyle Skate series. As its name suggests the Cross is designed to be a real compromise between freeride, freestyle, wave and what they call the ‘cruising’ discipline. Like all the Fanatic series boards they are very well finished with impressive new foot straps and thick contoured pads.

    On The Water
    This board was a real test favourite. For its size it not only had the capacity to hold a very big sail but also had a quick, sharp and very loose feel underfoot : It rapidly jumps onto the plane considering the relatively small fin provided. and once up is no slouch to accelerate. It has a real appetite for power and greedily converts it all into speed. making the top end hard to reach, as it will take a sail right to the upper ranges of its ability before the board shows much sign of reaching terminal velocity. Despite the rapidity of this board there is a fantastic amount of control; Even in the rough waters out to sea there is no sign of nervousness, spin out or lifting; it is supremely composed. For such a quick board it is also remarkably manoeuvrable, creating no problems when doing tricks such as 360’s, even with an 8.0m rig! It is very rare to find a board like this. having such a balanced combination of speed, manoeuvrability and control. They are the three magic ingredients that make for a truly awesome freeride board. Gybing is easy, and such is the bite of this board that you have to be careful not to overcook the turn and leave yourself with a big rig that won’t keep up. The Cross 120 finds itself more at home with lighter no cam rigs than the harder; induced foils. The rig needs to be light and manoeuvrable in order to keep up with the lively nature of the board. Upwind ability is good when powered, but with the 34cm fin its capacity to point soon decreases as the wind becomes more marginal. All in all this board has a staggering amount of performance but one last consideration is the price. A board of this calibre would normally sit in the market place for around £800 minimum, but this year’s Cross retails for just £699. which is just awesome value.

    Verdict
    An stunning board for ambitious entry level intermediates right up to the pro rider: It has an unbelievable balance between speed, stability, control and manoeuvrability. Very responsive, most appreciated in the hands of experienced riders. A real test favourite and very highly recommended.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 juni, 2002 vid 09:49

    dr Masse: de långa inläggens okrönte konung….ur the man Masse!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 juni, 2002 vid 13:44

    Eftersom diskutionen har lämnat Carbonens vara eller inte så kan jag bara säga att techno e large är en mycket trevlig bräda, så om medium är i närheten kommer du säkert att bli nöjd!! Min är i CTS och visst får jag väl säga att min lillbräba i carbon ger ett en mycket trevligare och distinktare känsla att ha under fötterna! Själv var jag lite orolig att det skulle vara svårt att reparera CTS:en men det visade sig vara en baggis efter ett oplanerat stopp! Det trista är att det så lätt blir bucklor och repor på CTS:en.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing CTS eller carbon-epoxy?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.