Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cumbuco mer an kite, caipirinha och

  • sanna

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 09:44

    Fint Virena, hejja dig!

    Hoppas du mar battre och far kajta lite!

  • virena

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 13:31

    Jag sitter har med gashud och tarar i ogenen. Jag blir sa glad att det finns underbara manniskor i denna varld som vill hjalpa till. Jag aterkommer snart nar jag organiserat lite mer hur kiterna skall levereras mm. Aldrig bra att stressa ivag. Tack sa mkt alla.

    Roland, jag forstar vad du menar jag brottas oxa med dessa kanslor varje dag, att ger man lillfingret sa tar de hela handen. Men det ar latt for oss att saga som haft mat pa bordet varje dag. Detta ar ett mkt vanligt fenomen bland manniskor som vuxit upp utan att ha tillgang till mat dagligen. Nar de val far mat ater de for tre personer for de vet inte nar de far mat igen. Detta beteende blir sedan ett beteende i diverse o lika samanhang.

  • virena

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 19:50

    @nic 439880 wrote:

    Jag ska reka det där med egna barn snart, sen kan jag avlägga rapport 😉

    nic

    Jag anade allt att detta var i gorningen nar jag hade min utfragningsstund i sommras:wink:.

  • virena

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 20:00

    @Eddie 439936 wrote:

    Härligt med engagemang!
    Själv får jag lite dåligt samvete, eftersom jag aldrig uppfattade det som att de killarna hade det särskilt svårt. Men det finns ju ofta något annat bakom ytan.
    All respekt till dig Virena!

    PS
    Fyra år i Etiopien lärde mig att skola, förebilder och senare en chans till ett riktigt jobb är andra faktorer som är viktigare än “pengar på banken” för sådan här kids. Tom kanske viktigare än en meningsfull fritid.

    Du har alldeles ratt, fortillfallet har de sommarlov och darfor passade jag pa att lara nagra av barnen att gora halsband for att salja. Spara lite av pengarna for att kunna kopa nya parlor istallet for att hela tiden tigga om saker. Och ett litet tillag det dar med skola ar superviktigt och det har jag pratat mkt med ungarna har om. For nagra veckor sedan hade jag en unge som tvingade upp mig ur vattnet nar jag kitade for att visa ett prov han fatt tillbaka. Sa visst skola, arbete ar superviktigt sa oxa en meningsfull fritidssysselsattning.

  • psychonauten

    Medlem
    22 januari, 2008 vid 07:26

    Virena, vad är det du refererar till som “Projektet” skulle gärna vilja veta 🙂

  • virena

    Medlem
    22 januari, 2008 vid 13:22

    @psychonauten 440222 wrote:

    Virena, vad är det du refererar till som “Projektet” skulle gärna vilja veta 🙂

    Hej hopp!

    Hinner inte forklara sa mkt nu for min internet tid springer ut. Allt beror an sa lange pa finnansiering. Finns det mojligheter att samarbeta med Sida eller liknande kommer det att bli mkt mer an bara kites till kidsen. Dvs mer sportaktiviteter, och samtalsovningar mm. (Behover dock slipa lite pa min portugisiska:wink:) Om det blir problem med finnansieringen har jag redan en bra kontakt har som har en kiteskola och bar pa stranden dar dessa ungar hanger hela dagarna och det var dit jag rekommenderade den danska kvinnan att ge sin kite. Sjalvklart komer det att finns det vissa regler och sa hur dessa kites skall anvandas med vissa sma motprestationer for att lara sig att man inte bara kan fa och fa, men jag hoppas verkligen pa att kunna aka dit och arbeta med kidsen for jag tror som sagt mkt pa bra forebilder. Men vad som ar bra om dessa kids hanger vid denna kiteskolan ar att killen som jobbar dar ar super och de traffar flera turister som kan leka med dem och vara goda forebilder. Det ar iaf min erfarenhet hitintills.

  • vicky

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 12:11

    Sjukt bra jobb Virena. Blir rörd när jag läser detta. Detta tänkte jag inte alls på. Men verkligheten kommer bli att det finns 5 Marcello snubbar om 10 år oh det vill ju ingen.

    Synd att i dagsläget är det bara med honom de hänger verkar det som.
    den dåliga utvecklingen i Cumbuco har med turisterna att göra. Även om man kan tycka att vi har ju investerat och fått in massor av tursiter där så berättar lite Cumbuco bor hur bra det var för 5-10 år sedan när det inte var några turister där.

    Man kan ju kolla på vilka som blir rånade och lägga ihop 1 plus 1 och tänk sig hur mycket rån det var för 5 år sedan.

  • virena

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 14:09

    Hej hopp!

    Haller just nu pa att forsoka luska fram telefonnummret till det svenskspónsrade Sidaprojektet har i Cumbuco. Hoppas att ni supersnalla manniskor som donerat kites har lite talamod medans jag fixar och donar har pa andra sidan klotet.

    Vicky, det ar just detta jag ar radd for, att komma tillbaka till cumbuco med 5 mini Marcello. Men han ar inte den varsta, han gapar mest och syns mest. Det finns manga manga, manga som jobbar i tysthet. Du skulle inte ens ana vad de sysskar med. Tyvarr vet jag nog mer om cumbuco an vad som kanns halsosamt att veta.

  • roland

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 16:10

    Best skröt att dom gav bort 20 protokites till kidsen! Men vad jag hörde så hadde alla problem med one pump så dom fastna hos non kitelagare nonstans!
    você fala português ou ler???

  • christian12345

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 15:56
    Virena;440451 wrote:
    Haller just nu pa att forsoka luska fram telefonnummret till det svenskspónsrade Sidaprojektet [..]

    Jag kan tänka mig att Torill kan hjälpa dig. Hon har varit i Cumbuco flera gånger och arbetar en del på barnhem utanför Icarai. Tror iofs det som hon sysslar med är inriktat mer på mat och husrum än på kites men hon känner till en hel del om hur barnen i Ceará har det och dessutom kanske en del om hur man kommer i kontakt med de rätta människorna, men det får du fråga henne om själv. Du kan komma i kontakt med henne härigenom: http://www.facebook.com/group.php?gid=4467620515

    Lycka till med att rädda barnen.

  • virena

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 12:24

    Tack Christian!

    Jag haller fortfarande pa att forsoka luska fram en email eller ett telefonnr till den svenska kvinnan som sponsrar sida projektet har i cumbuco. Allt ar lite krangligare har i brasil an hemma. Typiskt hon kommer hit en vecka efter att jag akt hem. Sant e livet.

  • virena

    Medlem
    3 februari, 2008 vid 16:40

    Hej hopp!

    Har varit hemma i Sverige och mellanlandat i tre dagar nu mellan Brasil och Sydafrika. Tankte bara meddela att jag har varit i kontakt med det svensksponsrade sidaprojektet i cumbuco som blev jatte intresserade. For tillfallet ar det nerskarningar inom sida i brasilien da det inte ar ett hogprioriterat land. Men kvinnan jag pratade med, sa att om det kommer in en ny idé kan det vara lattare att ansoka om mer pengar. Sa nu har jag en manad pa mig att skriva ihop vad det ar jag vill gora dar nere. Nagat att spendera kvallarna pa i Sydafrika. Kommer hem i maj och skall forsoka snabbspara pengar for att kunna ta mig tillbaka till cumbuco i spetember.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cumbuco mer an kite, caipirinha och

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.