Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Custom slalom/speed?

  • jester

    Medlem
    13 mars, 2007 vid 18:46

    mmm… jag är oxå lite konfunderad av att du tycker den gamla Copellon är mera lättkontrollerad. En av dom stora fördelarna med dom nya, bredare, brädorna är ju att dom är lättare att kontrollera?! Kan ju vara så enkelt att det hela är en vanesak, iofs…

  • kinetic

    Medlem
    13 mars, 2007 vid 18:52

    Fredrik.ygge: Nja…RRD:n är 235*60 så det skiljer inte så mycket, däremot är ju RRD:n mer “jämn bred”, och den planar snabbare…Har i stort sett inte testat fler nyare shaper än den…Sen anledningen till att jag är inne på en custom är att jag kan få den till ett bra pris, i trakterna kring vad -07:orna kommer kosta på “rea” skulle jag gissa…
    Ska väl även tillägga att av alla brädor jag har så är det Copellon som förvandlats mest med de nya seglen(Severne & Gun, speed/slalom), min Kinetic 272 (-94) känns mer eller mindre som innan (har dock inte kört så mycket med den), RRD Avantslalom 68 blev i vart fall med 7.6 o myyycket vind i princip omöjlig att hålla nere, Spitfire 102 brydde jag mig inte ens om att testa…Beträffande Spitfire kan en del av kontrollproblemen tillskrivas den i mitt tycke alltför stora fenan (34cm), men nya mindre är på ingång så jag hoppas det blir bättre…

  • marden

    Medlem
    13 mars, 2007 vid 18:55

    du kan titta lite på http://www.carbonart.co.nz/ modellspecifikationer där dom har sina olika mått på slalom o speedmodeller
    vad jag kommer fram till skiljer det mest på bakre rockern där speed brädorna sacknar den raka delen, skulle tro att man inte behöver fundera på att få en speed bräda att plana upp tidigt utan man är bara ute i såna vindar att man kliver på o håller i sig vad tygen håller

  • kinetic

    Medlem
    13 mars, 2007 vid 19:13

    Mården: Bra sida! Tydlig skillnad på speed kontra slalom iaf när det gäller bottenkurvan…

  • jomensaatt

    Medlem
    13 mars, 2007 vid 20:08

    Hum, förstog jag dig rätt om att du inte testat nya segel på Spitfiren? Jag hoppas att jag missförstod… annars så, gör det!

    Men prova Spitfiren med mindre fena, givetvis blir det kontrollproblem om man har en för stor fena!

  • kinetic

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 07:31

    Har lagt min gamla segel på hyllan o kör endast med de nya (-06), Spitfire:n har jag bara kört med 7.6

  • the_novice

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 20:25

    @kinetic 369896 wrote:

    Mården: Bra sida! Tydlig skillnad på speed kontra slalom iaf när det gäller bottenkurvan…

    Fast dem siffrorna får man nog ta med en nypa salt, jag har då aldrig sett ngn bräda med 0 mm rocker flat och 15mm tail rocker…? :blush:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Custom slalom/speed?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.