Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing da curve eller pocketwave?

  • lars_k

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 18:48

    Återigen en smaksak. Vissa gillar en hård, “krisp”, lätt, gång i brädan. Jämför sportchassi mot komfortchassi i en bil =)
    Jag gillade min gamla Goya 255:a för den hårda gången som gjorde att brädan kändes väldigt lätt och livlig. Dock blev den lite studsig när det var bra tryck, framför allt på vågen i sydafrika.
    Jag tror den hårda, livliga gången i pocketwaven (var en av de hårdaste/direktaste brädorna i SURF…) kommer att funka för mej. Andra vill ha mer komfort och lugn gång. En lugnare bräda stöter inte heller lika tidigt på sin max-gräns som en hårdare. Teknik- och smaksak wink.gif

  • _alexander

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 19:59

    Svar till:


    Jag tror den hårda, livliga gången i pocketwaven (var en av de hårdaste/direktaste brädorna i SURF…) kommer att funka för mej. Andra vill ha mer komfort och lugn gång. En lugnare bräda stöter inte heller lika tidigt på sin max-gräns som en hårdare

    [/ QUOTE ] kan du utveckla det där med “maxgräns”? lite så vore jag tacksam för nu blir jag fundersam igen jag vill ju ha en liten bräda för komfort i 5,3- vindar
    hittade även detta på tabous hemsida och som ni ser står det smooth ride? kan detta vara nytt för 2006 laugh.gif

  • lars_k

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 20:13

    Jag menar att behålla kontrollen i stora, snabba vågor, framför allt i en hårt carvande bottensväng. I sverige kommer sällan att få problem med detta. Det är också en fråga om stil i vågridningen. Vill du göra vida bottensvängar med bra tryck eller kvickt klämma runt brädan i bottensvängen och göra en snappy arial off-the-lip? Är du den kvickare typen kommer du ha helball med en mkt livlig bräda som Pocketen. Prioriterar du komfort i chop kanske du ska välja en annan stubby, typ EVO eller RWW.

  • ola-h

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 08:19

    Lars beskriver det hela väldigt bra. Pocket 78 (05) ligger tydligt lite högre i vattnet än EVO (74, 70). Fördelen med detta är en mer direkt känsla. Brädan känns liksom som det går iväg snabbare och är snabbare och går in i sväng snabbare. Omvänt så är EVOn mer förlåtande och går mjukare när man har bra tryck i grejorna samt skär bättre genom chop i svängen.

    Jag är ju partiskt för Starboard, men jag tror det är rätt tveklöst så att EVOn är den stubbie som är mest gjord för att även funka i riktigt bra förhållanden. Scott McKercher kör BARA EVO, även på Hookipa eller dubbelt masthögt i Australien. EVOn designas rakt av för att funka för Scotty i alla förhållanden. Ändå är det brädor som är oroligt enkla att segla svenska vågor på för “hobbysurfare”.

    Dock tror jag inte man skall dissa Pocket bara för det – lång ifrån. Mycket av detta är på marginalen och som Lars skriver så är det nog inte alla som når “gränsen” för Pocketen i Sverigeförhållanden. Det finns helt säkert seglare som uppskattar den lite mer direkta känslan i Pocket mer än vad de uppskattar att ha lite mer “reservprestanda” för episka dagar. Att Pocket dessutom (som det låter) reas ut lite billigare är ju inte heller en faktor som alla kan bortses från.

  • lars_k

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 10:38

    Man ska aldrig dissa någon bräda. Shapen är alltid en kompromiss av olika egenskaper. Man kan inte få “allt” i en bräda, inte ens en *board-EVO. wink.gif
    Det gäller bara att hitta sin stil och vad man gillar för kombo av egenskaper. Jag letar för fullt… tongue.gif

  • tdk

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 14:29

    Du har ju fått en hel del bra förklaringar av folket som kan brädor. MEn vill bara lägga till att jag va i exakt samma position som du är. Jag seglar freestyle med en 101l freestyle och vågor med en 73l med klassisk shape. Det är ett stort steg där i mellan och vågisen är inte alls rolig att segla 4,2 i ett choppigt björlanda när man inte kan pallra sig ner till vågorna, och absolut inte rolig att segla i vågor om man inte har tryck. Därför ville jag ha en bräda som är bra i halvdanna 5,0 vindar och samtidigt funkar hyggligt som hårdvindsfreestyle. Efter många om och men, blev det en 80liters EVO. Jag har hunnigt testa den i både vågor och chopp. Och jag kan säga att detta är brädan för MIG iaf! Planar grymmt lätt och inga problem att plana igenom vindhålen. Sen är den stabil, men ändå livlig och lättsvängd. Har inte provat att segla 4,2 på den, och det är inte topp prio. att använda den till det. Men ska ju självklart prova! Väger förästen 78kg..

  • the_novice

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 15:23

    Instämmer med Lars och Ola på det mesta (det är nog säkrast så…). Personligen tycker jag det är väldigt svårt att sätta betyg på hur en bräda hanterar chop om man menar vid raktfram körning. Tycker det beror en del på inställningar och åkstil också. Stubbisar körs väl generellt med en mer upprätt stil och mindre fena vilket håller nere aktern bättre, sedan är klart att det blir stötigt en bit ut i apelviken men jag skulle vilja se den brädan som inte är det …

    Då tycker jag det är mycket viktigare hur brädan ligger i vågridningen och hur den hanterar mindre perfekta vågor (tex med chop på). Jag har inte kört andra stubbisar men där funkar Evon väldigt bra (jag har i och för sig den minsta modellen) och har bättre bett i frontside svängen än vad jag haft på en traditionell vågis som ändå har varit smalare. Kontentan är nog att man inte skall stirra sig blind på siffror utan provsegla först för att se vilken modell man föredrar (särskilt om man inte kört stubbie förut).

    Angående priser så kostar väl en ny pocket wave 9999:- på surfcompaniet
    och en EVO (wood) -05 kan man väl få för ca 10500:- inkl frakt från looping.de…. wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 18:42

    Eftersom du ser ut att bo i Halmstad och då antagligen hoppas på att få segla brädan i Ringenäs helst i vindar
    kring 12-18 m/s och då troligen något överriggad så är mitt tips att köpa den brädan som går bäst dom förhållandena,
    dvs Da Curve 73.

  • the_novice

    Medlem
    2 september, 2005 vid 08:13

    Såg just att onwater.se har rea också, EVO wood -05 för 9950:-
    Det klår ju till och med looping.de och så klagar folk på att rean är dålig här hemma….

  • lars_k

    Medlem
    12 september, 2005 vid 08:37

    Bara som follow-up så har jag gett min Pocket78 en rejäl omgång nu vid Hammaren.
    Om du inte är ute 100% efter vågridning och vill ha lugn gång så skall du nog hellre välja Da Curven.
    Pocketen är grymt livlig, ligger högt i vattnet och varje chopp smäller till brädan. Lite jobbigt efter 4 timmar på vattnet…tur att padsen är tjocka och dämpande.
    Fast på vågen har den underbart acc nerför efter cutbacken, ligger fint i bottensvängen och tappar knappt någon fart vad man än gör. Riktigt livlig och snappy.
    För mej är brädan helrätt och grym. Men inte så allround kanske. Jag ska dock ge den minst en säs. Mkt potential helt klart.
    Men för dej – Da Curve. Givet.

  • _alexander

    Medlem
    12 september, 2005 vid 11:36

    ok tack smile.gif du fick en del goa svängar såg jag smile.gif
    och jag ska hämta ut min dacurve 79 idag laugh.gif

  • lars_k

    Medlem
    12 september, 2005 vid 11:44

    Haha. gött som fan. Rätt bräda till rätt man. alles in ordnung! smile.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing da curve eller pocketwave?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.