Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Da kines nya stroppar?

• the_novice

Medlem
    23 mars, 2005 vid 16:01

Hur går det då med neoprenet om man vill ha stora stroppar???

Tycker det är det som är problemet med vanliga stroppar, dvs neoprenet töjer sig väldigt lite och när man ändrar “inuti” så kollapsar detta eftersom neoprenet inte är töjbart. Det är väl just det som är vittsen med DaKine stropparna, dvs man flyttar på skruvarna och hela stroppen blir större inklusive neoprenet??? tongue.gif

• ola_p

Medlem
    23 mars, 2005 vid 17:14

Jag undrar om de håller måttet vad det gäller styvheten och om dom håller formen lika bra som orginalet, de gamla contour stropparna var ju grymma på att dom inte blev deformerade även om man slängde allt i en liten bod med grejer ovanpå..
    Är det nån som har testat båda varianterna som kan uttala sig? Så man vet om man skall jobba sig på att få tag på de gamla, jag lever mer än gärna med skruvhålsjusteringen, kör ändå alltid i största hålet så länge jag inte kör barfota, men det blir så sällan ändå så det spelar mindre roll.

• the_novice

Medlem
    24 mars, 2005 vid 08:32

Ja det är nog bäst att köpa på sig ett litet lager av dom riktiga stropparna innan dom tar slut….

• dude

Medlem
    24 mars, 2005 vid 09:01

Svar till:

Hur går det då med neoprenet om man vill ha stora stroppar???

Tycker det är det som är problemet med vanliga stroppar, dvs neoprenet töjer sig väldigt lite och när man ändrar “inuti” så kollapsar detta eftersom neoprenet inte är töjbart. Det är väl just det som är vittsen med DaKine stropparna, dvs man flyttar på skruvarna och hela stroppen blir större inklusive neoprenet??? tongue.gif

[/ QUOTE ]

Det här ska bli intressant att höra om. Jag tror inte heller att stora justeringar kan göras utan att skruva av stroppen och flytta till ett annat skruvhål som man gör på DaKine Contour. De här nya 2006 Contour kan säkert fungera bra om man kan göra små justeringar utan att skruva ur stroppen, men om de har gjort om konstruktionen så pass mycket att det inte finns olika skruvhål för större justeringar så är jag mycket kritisk till att den här nya stroppen fungerar lika bra som dess föregångare!

Är det någon som kan fixa en bild på hur de ser ut underifrån, på den sida som sitter mot brädan? Finns det kanske flera hål för skruven att gå genom neoprenet så att det spänns lika mycket oberoende av hur stora man vill ha dem?!

• stewen

Medlem
    24 mars, 2005 vid 11:00

Det finns 3 olika skruv hål på vardera sida om stroppen. Jag brydde mig inte om att justera stropparna utan gjorde det genom att välja lämpliga hål.

Som det sitter nu så är stropparna på minium samtidigt som jag satt dom i dom yttersta hålen.
    Blev ganska lagom tyckte jag… får väl se sen på vattnet hur det känns

• herodude

Medlem
    24 mars, 2005 vid 11:01

mm jag tror faktiskt att jag köper ett par “original” vita och väntar en säsong så får vi se vad de som köper tycker om den, hållbarhetsmässigt och så…

• vinta_kestrel

Medlem
    24 mars, 2005 vid 11:39

Jag hann tyvärr inte med det men jag hade tänkt göra det. Ska försöka göra det ikväll.

• vinta_kestrel

Medlem
    26 mars, 2005 vid 09:04

så där gott folk. Stilstudie av DaKine’s nya Core Contour. Som ni kanske ser så är plasten alltså insydd mellan två lager väv och täcker hela stroppens längd på bägge delarna av stroppen. Det borgar för samma styvhet som tidigare. Stropparna är dessutom ordentligt vadderade. Flertalet hål finns också för grovjusteringen, sen gör man finjusteringen med de (synnerligen) kraftiga kardborrebanden (som är i alla överlapp samt inne i neoprenet som omsluter stroppen.

Som sagt, finns på lager, men har inte beställt så många till i år.

• vinta_kestrel

Medlem
    26 mars, 2005 vid 09:05

nr 2

• vinta_kestrel

Medlem
    26 mars, 2005 vid 09:05

nr 3

• vinta_kestrel

Medlem
    26 mars, 2005 vid 09:06

nr 4

• vinta_kestrel

Medlem
    26 mars, 2005 vid 09:06

nr 5 (framstropp)

• vinta_kestrel

Medlem
    26 mars, 2005 vid 09:07

nr 6 (framstropp)

• ola_p

Medlem
    26 mars, 2005 vid 11:06

Tack för bilderna!

Ser ju ut som dom kommer vara söna/bra. MEN, jag är lite tveksam till om dom inte kommer uppvisa samma syndrom som vanliga stroppar om dom blir ihoptryckta, eller om man råkar ställa sig på dom. Det var ju nästan lika viktigt som att dom var sanslöst sköna…

• tabi

Medlem
    26 mars, 2005 vid 12:20

Måste nog hålla med Ola där… dom förra är nog snäppet vassare, speciellt som ola säger att dom inte gick att böja till utan dom höll alltid formen. Men DaKine brukar ju ha koll på läget så det skulle inte förvåna mig om dom är precis lika bra.
    Men behöver man verkligen ställa om stropparna hela tiden då?
    Man ställer in dem en gång och sen kanske man ändrar när det blir kallt o man ska ha dojjor på sig, det är alltså två gånger per år…
    Finns dom gamla fortfarande att få tag på?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Da kines nya stroppar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.