Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Då kör vi igen… 2010

  • basse

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 09:16

    Lite mera färg i Bolt och det kan bli schnyggt. Skulle tro att vitt/grönt inte heller blir produktions-färger för “Flugan”.

  • carl-r

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 10:42

    @Aronh 535390 wrote:

    Det var kul med nyheter fram till nyligen. Nu har jag tröttnat och skiter fullständigt i det. Det är gammalt med nyheter och grejer som hela tiden är mycket bättre än förra årets. Det behövs något nytt. Det behövs lite mer ‘soul’ inom vindsurfingen tycker jag.

    Word up!

  • gegga

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 20:41

    Även om man är inseglad på prylarna sker små-små
    förbättringar varje år som gör prylarna lite lättare
    och bättre.
    Dessutom slits ju prylarna av användning.

    Lite Kuriosa:
    Minns när Björn Borg gjorde
    comeback med trätrack, ingen hit då iallafall.

  • wilund

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 22:43

    Självklar händer det mycket med utvecklingen. Men största drivet till att “nya” produkter måste fram på marknaden så fort, är att vi själva skapar tron till att de är mycket bättre än det vi redan har, redan innan vi har testat det nya så vill vi ha det, och så dömer vi ut det vi har.
    Det är en del av vår mänskliga natur att tro att nästa produkt kommer vara bättre för oss.
    Marknaden måste således sälja in sig medan den är i framtiden ….
    …en rolig bok om detta med underhållande marknadsexempel är Nextopia av Mikael Dahlen
    Så man kanske måste tänka lite extra på att vara nöjd med det man har?

    men mest av allt vill jag ju ha en 2010á här och nu …haha

    och detta går väll igen i allt ex. även om man har sin favorit spot så kan man ju hitta en som är ännu bättre?

  • styret

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 07:48

    @gegga 536900 wrote:

    Även om man är inseglad på prylarna sker små-små
    förbättringar varje år som gör prylarna lite lättare
    och bättre.
    Dessutom slits ju prylarna av användning.

    Lite Kuriosa:
    Minns när Björn Borg gjorde
    comeback med trätrack, ingen hit då iallafall.

    Visst sker det små-små förbättringar, men frågan är, blir man bättre seglare av att få dem?
    Jag tror inte att jag hade träffat fler läppar, gjort snyggare cutbacks eller kunnat vänta ut framåtarna längre om jag hade haft en 2009 år newwave istället för den 2007a jag har nu. Jag behöver nog bara träna mer.
    Vad tror du?

  • carl-r

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 08:31

    Jag tror att det sker små-små *förändringar*. Sen om de är till det bättre eller det sämre vettefan. Varför springer annars designen i cirklar? Nyss hade speedbrädor ingen nose. Nu har dom det igen. Twin och trippel-fena? Bottenkurvan som “justeras” varje år för antingen lite bättre planing eller svängförmåga eller topphastighet, fram å tillbaka.
    Kolmängden som går upp och ner, upp och ner. Cutouts. Osv..

  • bicless

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 10:23

    Jag tror också det är både förbättringar och försämringar. Ser man över en längre period tror jag dock det sker en utveckling till det bättre. Mindre på brädor och mer på segel.

    En 2009 bräda tror jag sällan är klart bättre en en 2006:a. I vissa fall kan den tom vara sämre. Brädtillverkarna har inte bara bästa möjliga bräda som mål när de utvecklar brädorna utan måste även försöka nå lönsamhet och nå vissa prispunkter som gör brädan säljbar vilket gör att man ibland får välja billigare och enklare material eller konstruktionslösningar och försöka få ihop bästa möjliga produkt med det. Ibland går man tom för långt i kostnadsbesparingen och gör sunkig kvalitet. År med hög råvarukostnad och svag lönsamhet borde vara i riskzonen.

    Jag tror man på 90 talet produktionstekniskniskt sett kunde göra i stort sätt lika bra brädor som idag. Orsaken till att vissa av oss tycker de är sämre är att shapern hade helt annan målsättning då (ofta speeeeeed). Små detaljer har dock ofta även förbättrats som stroppar, fenor, twistcontrol mm.

    På segel har det ju kommit nya bättre material och där är utvecklingen tydligare. Tror dock inte 2-3 år gör någon direkt skillnad i positiv mening även på segel.

    Produktutvecklings-cyklerna tror jag är en naturlig process där man inför nyheter, sen ändrar till något annat. Tillslut tillbaka på en tidigare teknologi och man kombinerar den med annat man kommit på under tiden vilket gör totalpaketet bättre. Man kan se liknande process inom andra brancher.

    Bicless

  • rasmus_w

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 13:45

    När det gäller konstruktionen så har jag en känsla av att man ser att kolfiberpriset nådde nåt toppvärde under 2008, nu har det vänt neråt och kolhalten ökar efter att ha minskat i ett par år.

  • bicless

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 14:07

    Stämmer med den infon jag har, dock har rätt många köpt råvara på termin (dvs priset är låst) så det sker ofta en eftersläpning i priserna. Jag tror de flesta fick fördröjning i prisökningarna som genomfördes 2006, 2007 och början på 2008 och nu får en fördröjning i prissänkningarna som påbörjades i slutet på 2008.

  • adde

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 12:36

    Nu koncentrerar vi oss på nyheter va?

    Lär komma ett NP vågsegel som heter Dragonfly, vad det ersätter vetefan. Nytt freewave vid namn UNO lär också dyka upp.

  • dala-lama

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 19:38
    styret;536980 wrote:
    Visst sker det små-små förbättringar, men frågan är, blir man bättre seglare av att få dem?
    Jag tror inte att jag hade träffat fler läppar, gjort snyggare cutbacks eller kunnat vänta ut framåtarna längre om jag hade haft en 2009 år newwave istället för den 2007a jag har nu. Jag behöver nog bara träna mer.
    Vad tror du?

    Och jag som just köpt en 09a, typiskt min otur…..

  • oscar

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 19:41
  • htn

    Medlem
    27 mars, 2009 vid 20:20

    Zebrastuk

  • dr-masse

    Medlem
    24 juli, 2009 vid 07:40

    drar upp denna tråd… nu börjar det ramla in mer fakta…

    http://www.ms-kikaku.com/awas/2010Simmerstyle-Wave.pdf

    http://www3.osk.3web.ne.jp/~awas/sail.html (scrolla ner på sidan för Naish och Severne)

    Det mesta har ju skådats på PWA Pozo, men alltid kul med lite mått och bilder, ah.

    Nya Simmer Black Tip: (ser najs ut, tycker jag)
    starsim013.jpg
    Icon 2010:
    starsim014.jpg
    Iron 2010:
    starsim016.jpg
    Mission X 2010:
    starsim015.jpg

    Lite allmänt 2010 – http://www.godsavethewind.it/news/materiali/295-il-2010-in-sintesi.html

  • basse

    Medlem
    24 juli, 2009 vid 07:58

    Ahha.. Snygga Simmer helt klart. Jag har iof alltid varit en liten sucker för svart och orange i kombination.
    Tycker Naish har missat lite i förgerna ffa på boxer. Men de skall ha lite cred för att försöka få till sin gamla goa design genom att skicka på en fet dödskalle. Blir intressanta att se live. Vikten på Naish skall tydligen ha reducerats nämnvärt också vilket ju aldrig skadar. Mer info om detta så snart de nya dimper ner vilket inte är om allt för länge om jag inte är helt felinformerad!

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Då kör vi igen… 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.