Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing då vet vi vad vi ska 2009!!

  • surferboy

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 15:07

    Speedcupen och världsrekordsförsöken är två skilda saker som även deltagarna i världscupen skiljer på. Speedcupen visar vem som har bäst form och bäst trim på grejorna. De flesta killarna har hållit på i 10 år eller längre och jag tror inte att världsrekordet är det mest drivande bakom deras ansträngningar. De har avtal som omförhandlas varje år och världsrekordet är grädde på moset. Det är antalet publicerade artiklar i tidningar, tv-klipp samt resultaten i tävlingarna under året de skryter med när de förhandlar med sina sponsorer.

    @P Malmkvist 530844 wrote:

    Tror inte totalen i speedcupen är så intressant för sponsorerna/åkarna därför att speed är väldigt focuserat på rekord.. Det spelar inte så stor roll om Dunken vinner totalen om ändå Antoines rekord ligger 5 knop över, tycker själv iof att totalen i worldcup är väldigt intressant då det ändå visar vilka surfare som kan åka fort oavsett spot..

  • p-malmkvist

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 15:19
    Surferboy;530846 wrote:
    Speedcupen och världsrekordsförsöken är två skilda saker som även deltagarna i världscupen skiljer på. Speedcupen visar vem som har bäst form och bäst trim på grejorna. De flesta killarna har hållit på i 10 år eller längre och jag tror inte att världsrekordet är det mest drivande bakom deras ansträngningar. De har avtal som omförhandlas varje år och världsrekordet är grädde på moset. Det är antalet publicerade artiklar i tidningar, tv-klipp samt resultaten i tävlingarna under året de skryter med när de förhandlar med sina sponsorer.

    Visst är det som du säger, totalen visar vem som är i bäst form samt vilken utrustning som är bra, men om sponsorerna får välja mellan att skicka iväg en kille till exempelvis Irland med utrustning och allt vad det kostar med biljett, hotell, brädcontainer alt att skicka killen till kanalen/namibia med ett ev rekord i sikte och därmed internationell tv/ tidning bevakning, Antoines rekord visades ju t.o.m på tv4 har jag för mig..

  • surferboy

    Medlem
    17 februari, 2009 vid 15:30

    Visst ger världsrekordförsök mest för pengarna de få gånger som det faktiskt blir bra förutsättningar och nya rekord. Risken är dock att de betalar för dyra veckor av väntan. Och jag är ganska säker på att åkarna själva får stå för hyra transporter etc och sedan får betalt om de lyckas. Sponsorerna betalar nog endast hyran av speedstrippen i frankrike tex.

    Jag har inte hört talas om någon världscupsåkare som har alla kostnader betalade från sponsorerna. Dunken har tex sponsorbil och ett hyffsat fett pengakontrakt per år men han får betala alla kostnader och sköta alla bokningar etc själv.

    På det glada 80- början 90-talet var det ju självklart annorlunda men idag är det hårda bud om man vill vara med i världscupen.

    @P Malmkvist 530850 wrote:

    Visst är det som du säger, totalen visar vem som är i bäst form samt vilken utrustning som är bra, men om sponsorerna får välja mellan att skicka iväg en kille till exempelvis Irland med utrustning och allt vad det kostar med biljett, hotell, brädcontainer alt att skicka killen till kanalen/namibia med ett ev rekord i sikte och därmed internationell tv/ tidning bevakning, Antoines rekord visades ju t.o.m på tv4 har jag för mig..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing då vet vi vad vi ska 2009!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.