Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing dagbok fran kapstaden

  • sinclair

    Medlem
    14 december, 2005 vid 13:29

    Men körde du inget i Melkboos?

  • lars_k

    Medlem
    14 december, 2005 vid 13:49

    Aha. OK. Du får la återkomma nästa år och köra drömspoten. Jag gillar egentligen inte varken Big Bay eller Sunset. Det blir alldeles för tjockt på vattnet. Särskilt i Big Bay är helt kört att få till något när det är 200 pers ute samtidigt. Hoppa går ju, men i vågridningen blir man garanterat stängd av nån tyskjävel. Vid Sunset brukar jag dra mej norrut uppåt Kitebeach för att hitta egna vågor. Och Big Bay undviker jag helt om det är för mkt folk. Då drar jag hellre till Melkbos eller Haakgat på vägen dit. Längre norrut finns dessutom Yzerfountain som är helt tomt om man slörar ner en bit med supercleana feta vågor. Mitt emellan Yzer och Melkbos finns Silverstroom strand som också lär vara grymt. Man behöver inte stå ut med trängsel i SA om man inte vill. Dock vill man ju kanske inte heller vara helt ensam på ett spot heller, med tanke på hajar och andra faror… blush.gif

  • s

    Medlem
    14 december, 2005 vid 14:56

    Svar till:


    Men körde du inget i Melkboos?

    [/ QUOTE ]

    Nej. Det finns faktiskt flera orsaker.
    Dels så hade vi inte så stark vind då vi var där, oftast 5.2. Då vi hade bra med vind (4.7) var det också ganska feta vågor så varför flytta sig från ett bra ställe?
    Sedan var det inte så mycket folk, det var aldrig trångt direkt. Man hade nästan alltid egna vågor. Det värsta var en dag på Bigbay då jag var ute först och tyckte att vågsurfarna var lite ivägen, men det var bara ett tiotal ute. Jag har hört att det kan vara betydligt fler…
    Och sen gillar jag att hoppa! Och jag ville träna in bakåt och framåt ordentligt på babord. För det är Bigbay väldigt bra men vad jag förstått Melkbos sämre, eller?

    Vi fick lite tips om andra ställen av localsen, mindre kända och mindre folk. Jag var lite sugen att dra iväg till något sådant någon dag. Men det var som sagt inte så mycket folk så det fanns egentligen ingen anledning att sticka pga det.

    /Staffan

    Nedan var det närmaste kontakt med surfare jag kom. Jag fick kliva av…

  • s

    Medlem
    14 december, 2005 vid 15:07

    Svar till:


    Aha. OK. Du får la återkomma nästa år och köra drömspoten. Jag gillar egentligen inte varken Big Bay eller Sunset. Det blir alldeles för tjockt på vattnet. Särskilt i Big Bay är helt kört att få till något när det är 200 pers ute samtidigt. Hoppa går ju, men i vågridningen blir man garanterat stängd av nån tyskjävel. Vid Sunset brukar jag dra mej norrut uppåt Kitebeach för att hitta egna vågor. Och Big Bay undviker jag helt om det är för mkt folk. Då drar jag hellre till Melkbos eller Haakgat på vägen dit. Längre norrut finns dessutom Yzerfountain som är helt tomt om man slörar ner en bit med supercleana feta vågor. Mitt emellan Yzer och Melkbos finns Silverstroom strand som också lär vara grymt. Man behöver inte stå ut med trängsel i SA om man inte vill. Dock vill man ju kanske inte heller vara helt ensam på ett spot heller, med tanke på hajar och andra faror… blush.gif

    [/ QUOTE ]

    Jag gillade inte Sunset heller. Men det var inte pga folk utan pga offshore! Jag har kommit fram till att jag inte gillar offshore… Jag gillar inte det sättet att rida, att ligga uppe på vågen och bara speeda för att göra airial. Det är för de som har sånnadär dasslock (läs stubbie). Jag gillar att rida mer klassiskt, ned och en fet bottensvång – upp på toppen och smacka. Airial är inte nödvändigt, men en bra träff på läppen sitter gott! Men det goaste tycker jag är trycket i bottensvängen, och det hade jag svårt att få till i massa offshore.

    /Staffan

    Skojar du offshore! Och motljus…

  • c_c

    Medlem
    14 december, 2005 vid 15:12

    Svar till:


    Snubben som har det hyr bara ut till surfare

    [/ QUOTE ]

    “Born 2 surf, forced to work”?

  • bonasurf

    Medlem
    14 december, 2005 vid 15:41

    Ha ha ha! Inga hajar på västsidan. Att tro att de in kan simma över till västsidan är nog naivt.Det finns vithajjar som registrerats ha simmat över halva jordklotet. När jag var där för 4-5 år sedan var där 4:a vithaj spottningar på en vecka kring sunset. Jag gled rakt förbi en i oplanande tillstånd. Fråga killen på Long Ocean. Han hade en som kom underifrån och nafsade efter hans kitebräda. Så det finns fler anledningar att vattenstarta snabbt än att vattnet är kallt.

    Vad gäller vattentemperaturen så har jag hört samma sak i australien fast där var det tvärt om: Vithaj i söder för där var vattnet kallare. Jag tror de bryr sig mer om födan än temperaturen. Att det ligger en “sälö” på östsidan gör nog snarare att det är orimligt mycket vithaj på den sidan än att det inte finns några på västsidan. Alla är ju intresserade av att tro att det inte finns några vilket är lätt att påstå när det relativt är en extremt ovanlig företeelse med hajattacker. Men sorry Guys! Ni är fortfarande i högrisk Zonen. 🙂

  • star

    Medlem
    14 december, 2005 vid 16:11

    Seriöst högriskområde men inte så bra för surfturismen att antyda att “glufs-glufs” finns i området. Är det någon som överhuvudtaget tänker på haj paddlandes runt på t ex GC, Fuerte, Rhodos eller (nu senast den bjässe som fångades i näten av fiskare i somras) på Klitmöller….? Kategoriseringen “badolycka” används ganska flitigt i media. Kolla in [url=”http://www.sharkattacks.com.”]www.sharkattacks.com.[/url] Åker till SA 19 februari och utmanar ödet!!

  • maxx

    Medlem
    14 december, 2005 vid 16:16

    Har mitt kvar grin.gif
    Drar 31 december och landar 2006 tongue.gif
    Sen väntar 3 veckor med surf.
    Kommer lagom hem till lite skidåkning.

  • mexi_

    Medlem
    14 december, 2005 vid 16:39

    Jag pratade med en massa lokalinvånare och ingen ville direkt kommentera just hajarna. Det var en gumma som blev uppäten för ett tag sedan och det tyckte de var kostigt, “man hade ju bara hittat hennes mössa så man vet ju inte vad som hände egentligen”. Sen fick jag höra att fiskarna hade stått på stranden och sett hajen ta gumman ,vända med henne och dyka ner igen……..solklart tycker jag. Man är j-ligt snabb på att vattenstarta i dessa vatten………..Insjöarna och floderna är bra att ha ibland. Hittade en vid Muizenberg som var otroligt vindsäker, rena fläkten.

  • lars_k

    Medlem
    15 december, 2005 vid 06:41

    Jaha. Nu kom hajsnacket igen från alla avundsjuka som inte åker till SA i vinter. Störtlöjligt. I själva verket minskar jag min risk att dö när jag åker dit eftersom jag kommer undan morgon och kvällsrusningen till och från jobbet varje dag.
    Men vattenstarterna kommer att gå snabbt där nere såklart… blush.gif

  • sinclair

    Medlem
    15 december, 2005 vid 06:46

    mmm, för det dör ju inga i trafiken i sydafrika. typ 30 000 pers per år eller något.
    sen är det mycket högre brottslighet i sydafrika än i svedala.
    så om ni stryker med i SA så lär det inte bli på vattnet.

  • lars_k

    Medlem
    15 december, 2005 vid 07:20

    Haha. Nähädu. Att glida ner till Sunset med surfbrädorna på taket är ingenting jämfört med tjurrusningen över älvsborgbron varje morgon och kväll… tongue.gif

  • s

    Medlem
    15 december, 2005 vid 08:19

    Svar till:


    Ha ha ha! Inga hajar på västsidan. Att tro att de in kan simma över till västsidan är nog naivt.Det finns vithajjar som registrerats ha simmat över halva jordklotet. När jag var där för 4-5 år sedan var där 4:a vithaj spottningar på en vecka kring sunset. Jag gled rakt förbi en i oplanande tillstånd. Fråga killen på Long Ocean. Han hade en som kom underifrån och nafsade efter hans kitebräda. Så det finns fler anledningar att vattenstarta snabbt än att vattnet är kallt.

    Vad gäller vattentemperaturen så har jag hört samma sak i australien fast där var det tvärt om: Vithaj i söder för där var vattnet kallare. Jag tror de bryr sig mer om födan än temperaturen. Att det ligger en “sälö” på östsidan gör nog snarare att det är orimligt mycket vithaj på den sidan än att det inte finns några på västsidan. Alla är ju intresserade av att tro att det inte finns några vilket är lätt att påstå när det relativt är en extremt ovanlig företeelse med hajattacker. Men sorry Guys! Ni är fortfarande i högrisk Zonen. 🙂

    [/ QUOTE ]

    Jo, men det var inte det jag sa – att det inte finns haj. Jag sa bara att det inte har skett något längs dessa stränder på 30 år. Och jag hade ingen hajnojja. Men att det finns haj är jag helt övertygad om.

    Mannen som berättade om hajarna var surfare som surfade i stort sett varje dag både i kallt och varmt vatten. Och på indiska oceansidan sa han att det skett en del, bland annat tanten som sögs ut. Men tydligen slogs hon omkull av ett shorebreak och sögs ut – men sedan vet man inget. Man tror att hon blivit tagen av en haj eftersom hon aldrig flutit upp, men om hon drunknat först eller dött av hajen kan ju ingen veta.
    Likadant var det på båtklubben, de snackade om hajattaker i False Bay men inte på västsidan.

    Men det kan ju finnas en så enkel förklaring till detta som att alla badar i False Bay och det finns mest vågsurfare där. På västsidan så är det för kallt för simturer och det är ganska få vågsurfare pga kylan.
    Vindsurfare blir ju mycket sällan attakerade.

    För övrigt dör det 4 personer av hajattaker om året!
    Över 700 dör av sin brödrost och över 400 över att ramla från en stol.
    Hur många som dör i trafiken i Sydafrika vet jag inte och jag vågar inte gissa!

    /Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 december, 2005 vid 11:56

    Hej!
    Funderar på att åka ner i feb/mars. Har inte ordnat boende ännu. Har du lust att dela med dig av namn, tel nummer eller e-mail till snubben du hyrde av?
    Mvh,
    Kristofer

  • jonatan

    Medlem
    15 december, 2005 vid 13:17

    Svar till:


    För övrigt dör det 4 personer av hajattaker om året!
    Över 700 dör av sin brödrost och över 400 över att ramla från en stol.
    Hur många som dör i trafiken i Sydafrika vet jag inte och jag vågar inte gissa!

    /Staffan

    [/ QUOTE ]

    Fast siffrorna är väl endast intressanta om man vet hur många som badar, använder brödrost osv. Det är nog fler som använder stol än badar i hajvatten. Men fyra personer i hela världen per år är ju väldigt lite..

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing dagbok fran kapstaden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.