Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dagens I-landsproblem, Quad eller Twin?

  • Dagens I-landsproblem, Quad eller Twin?

    Publicerad av bjorkviksmannen på 12 november, 2014 vid 09:53

    Ska skaffa mig en ny vågis på ca 85l, har alltid kört singelfin (i typ 30 år!!) Seglar mest i Sverige/Gotland och är inte helt bortkommen i vågorna. Tack vare att kidsen börjar tycka att farsan är en pinsam tönt så öppnar sig nya möjligheter att vidga vyerna på resefronten så en bräda med brett register vore fint.
    Kan någon insatt mer vidsynt person än jag själv komma med lite sköna tips vore jag tacksam.

    tws svarade 9 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    12 november, 2014 vid 10:30

    Jag ÄLSKAR twin i snabba småvågor. Typ pytte Hookipa eller Torö. Så enkelt att re-direct och slänga runt brädan lite hur som helst i alla lägen. Inbjuder till aktiv rippig stil!

    MEN, jag tycker generellt att quad är mer all-round. De tar höjd bättre, klarar chopp och stök bättre. De har ofta mer av ett skär i bottom-turn, dvs påminner mer om singlefin än vad twin gör. Man kan säga att quad är en twin med stödhjul, men vem f-n behöver inte lite extra hjälp?

    Sen är det ju stor variation på brädor även med samma fenuppsättning. Min rekommendation är en hyfsat modern, loose och lite nervös quad. Då får du lite av det bästa från alla världar.

    Mina 2 ören,

    JP

    PS: Så finns det ju 3-feningar också…

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2014 vid 11:59

    Jag tror framförallt att du först och främst skall identifiera vilka egenskaper du söker i din vågbräda snarare än antalet fenor.

    Jag har seglat quad brädor som varit mer olika sinsemellan med samma antal fenor, som quad i min Frugal 88 och en Quatro KT 83, än skillnaden mellan twin, tri eller quad.

    Generellt tycker jag nog att det ofta är för mycket fokus på antalet fenor och för lite på brädans egenskaper. Det finns quad-brädor som ligger högt i vattnet och känns rätt snabba, och twin-fins som är duktigt tröga att få igång men kul som tusan på vågen.

    Med det skrivet så växlar jag själv ganska ofta mellan quad och twin fin, rätt mycket enligt det som Jesper skriver här. En personlig favorit är fortfarande twin fin på en skapligt snabb rocker. Du får liksom både en bräda med skaplig fart som samtidigt är enkel att få runt i sväng och variera. Nackdelen är att det kan släppa lite väl mycket i toppsvängarna och kännas lite mindre “tryggt” när det blir mer size och tryck på vågorna. Med rätt fenor kan en twin ta riktigt bra höjd, min Frugal 88 tycker jag faktiskt tar bättre höjd som twin än quad, mycket beroende på lite bättre fart.

  • rrd

    Medlem
    12 november, 2014 vid 14:36

    En av de viktigaste frågorna i höst!

    Några brädor har ju fem boxar så du kan köra Trifin, Quad eller Twin och själv utvärdera vartefter.
    Trifin är ju favorit för många med mycket Singlekänsla men ändå loose och snabb. Jag gillar Quad med små sidofenor och trfin i mindre vind o vågor.

    Och visst är det lite för enkelt att bara se till antalet fenor, men det säger en del om känslan.

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2014 vid 14:54

    @RRD 729069 wrote:

    En av de viktigaste frågorna i höst!

    Några brädor har ju fem boxar så du kan köra Trifin, Quad eller Twin och själv utvärdera vartefter.
    Trifin är ju favorit för många med mycket Singlekänsla men ändå loose och snabb. Jag gillar Quad med små sidofenor och trfin i mindre vind o vågor.

    Och visst är det lite för enkelt att bara se till antalet fenor, men det säger en del om känslan.

    Ja, en grej som är kul är ju att de brädor jag kört med fem boxar funkar fint med alla olika

    Och orkar man inte att hålla på och ändra, inte helt ovanligt, smäll i det som du tycker funkar bäst och låt det sitta där. För en superbra grej med multifin, jämfört med single tex, är ju att en bra setup med quad eller tri (och även twin) har rejäl range och funkar med allt från typ 4.0 till 5.7.

    Sedan kan man ju roa sig med att testa lite olika fenor, storlekar å sånt, men det är ju absolut inte nödvändigt.

  • jesper-b

    Medlem
    12 november, 2014 vid 14:58

    “Med rätt fenor kan en twin ta riktigt bra höjd, min Frugal 88 tycker jag faktiskt tar bättre höjd som twin än quad, mycket beroende på lite bättre fart.”

    Sant Masse, men jag tänkte på guppa/sub-planing, då är quad överlägsen twin i höjdtagning. Typ när man ska höjda tillbaka till stranden efter det att senftermiddagens sista trade givit upp, Hookipa.

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2014 vid 15:31

    @Jesper B 729071 wrote:

    “Med rätt fenor kan en twin ta riktigt bra höjd, min Frugal 88 tycker jag faktiskt tar bättre höjd som twin än quad, mycket beroende på lite bättre fart.”

    Sant Masse, men jag tänkte på guppa/sub-planing, då är quad överlägsen twin i höjdtagning. Typ när man ska höjda tillbaka till stranden efter det att senftermiddagens sista trade givit upp, Hookipa.

    /JB

    Ja, det håller jag verkligen med om. Jag gillar quad för den typen av segling då man liksom kan mosa på uppvind även med fjöntryck i seglet. Då e twin sämre.

  • rrd

    Medlem
    12 november, 2014 vid 15:55

    En fördel med Twin o Quad är att de inte är så känsliga för sjögräs som ibland kan vara riktigt jobbigt, tex efter mycket vind under lång tid då många olika typer av sjögräs kommer drivande i dagar efter.

    En vanlig kritik mot Quad är att de blir för stela/Planted i känslan men det har mycket med
    set-upen att göra, mindre framfenor tycker jag funkar bra för att få mer Twinkänsla.

    Greppet och möjligheten att påverka/snäva till eller utvidga svängradien under svängen med en multifin är otroligt bra jämfört med single tycker jag. Och som Masse nämner så behöver man inte byta fenstorlek i samma utsträckning för att matcha vind/segelstorlek.

    Men det finns tillverkare/Shapers som tycker att vissa modeller, tex FSW får överlägset bäst prestanda med single och därför finns bara en box. Trots att det är mycket vågkänsla i nya FSW enligt min uppfattning.

    Ifr RRDs info om FSW;

    “As the trend of wave boards shapes keeps going towards multifin hulls, we have preferred to retain a “classic”, reliable and fast planing single fin board line that would be suited for those who wish for a “do it all” type of short board.”

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    12 november, 2014 vid 16:49

    Att jag “fokuserar” på antalet fenor beror på att jag på en quad som Jeppe säger verkar få en mer allroundbetonad flexibel bräda. Jag kan ju dessutom köra twin med en sådan. Att bedömma en brädas egenskaper efter dess mått och form kräver sin surfare och trots 30 år seglande är jag nog inte helt på banan (förlåt; vattnet) på den fronten. Då måste jag ju alltså begränsa urvalet på något sätt, att välja nytt material är ju inte lika kul som att vara därute, tyvärr. Jag alltid varit lat på trimfronten men med tanke på en quads alla möjligheter kanske det lutar åt en sådan, Jag får helt enkelt trimma upp mig själv på den fronten.

    Tack för tipsen so far // J

  • tws

    Medlem
    12 november, 2014 vid 18:58

    5 finnebokser er kul og ganske vanlig nå.

    Mye rocker = tri-fin (så planer den raskere)
    Lite rocker = quad (da planer den raskt allerede)

    Ta så mange finner som mulig. Så fjerner du en finne av gangen helt til du føler kantgrepet forsvinner og brettet ikke holder høyden.

  • tws

    Medlem
    12 november, 2014 vid 19:04

    Ja du leste riktig, kantgrepet. Kantgrep som på snowboard.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dagens I-landsproblem, Quad eller Twin?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.