Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att byta till mindre vågbräda?

  • Dags att byta till mindre vågbräda?

    Publicerad av malibu på 11 juni, 2017 vid 07:16

    Har kört ett tag med 92l vågbräda och nu när jag börjar behärska hårdare vindar och större vågor så tycker jag att brädan känns lite för stor när man kör med 4.2. Så jag tror att det kommer att bli ett köp framöver. Men frågan är hur långt jag ska gå?

    Kommer en 80l-bräda kännas som att jag måste lära mig allt på nytt eller ska jag sikta på något större? Fast då kanske det blir ganska likt den jag har… Och ska jag satsa på quad eller trifin eller vad? Har quatro twin nu och uppskattar verkligen hur lätt den är att svänga. Men blir det helt vobbligt om jag kör twin på mindre bräda?

    Ja, ni fattar. Jag väger ca 70, kör nästan uteslutande i Läjet.

    Tips!

    Ps. Ja, det blir begagnat 😉

    poppo svarade 6 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    11 juni, 2017 vid 08:04

    hej

    jag kör en 84 liter quattro twin (quattro tempo). Jag kommer inte köra mindre, ser ingen anledning till det. Jag har kört den med 4.2 som minst, och den känns inte stor. Tempo är rätt kort, endast 2.30 och känns rätt liten. jag brukar köra en 64 eller en 62 bred bräda, och den stora skillnaden är guppa-segling i-krokad – då får man sämre balans på Tempo´n. När man planar är det ingen egentlig skillnad, förutom att det är snabbare, svängigare och lättare på Tempon i 4.7 och mindre.

    köper du en modern stubby eller en kanske en quad tror jag inte du behöver gå under ca 85 liter. Jag väger ca 78

  • john1

    Medlem
    11 juni, 2017 vid 10:40

    Har själv en minste bräda Starboard Acid 80 liter. Väger själv 80 kg. Det skall väldigt mycket vind med en 80 liters bräda för att ta sig genom “Vitvattnet/onshore” som oftast händer i Sverige. Jag är ingen spec. vågseglare, men även i Skåne känner man av problemet med liten bräda. Bättre tror jag med en lite större bräda och mindre/lätt rigg. Det blir bättre planande segling genom vågbrått/efter gippar etc.
    Detta är min personliga lilla erfaring. Har nu en Firewave 92 liters/62 cm bred!! Den klarar sig lika bra som min 80 liters 55,8 cm bräda Acid som trots allt alltid har räcknats som en mkt. fin vågbräda:
    Köp inte för lite bräda i Sverige.
    JJ

  • malibu

    Medlem
    11 juni, 2017 vid 12:30

    Jag tänker mig främst för dagar när det brallar på ordentligt, typ 15ms och uppåt och 18-20+ i byarna. När man helst kör 3.7.

    Men är skillnaden så stor på 92 och 85l?

  • luwa1111

    Medlem
    11 juni, 2017 vid 13:03

    Jag tycker att du ska ha max runt 80l om det är en hårdvindsbräda du är ute efter. Du har ju 92l när det blåser lite mindre så då tror jag mer på nåt mellan 75-80 liter beroende på vad du hittar. Om du bara ska ha 1 vågbräda så tror jag nåt runt 85l vore en bra kompromiss men så länge du tänker ha kvar 92:an så tycker jag inte du ska vara rädd för en lite mindre bräda. Jag väger själv som du o kör en 75 litare när det är fullt tryck med 3.7:an. //Johan

  • dr-masse

    Medlem
    12 juni, 2017 vid 10:02

    Det här ämnet har det skrivits en hel del om… jag börjar med några slutsatser, både egna och ur minnet (hur tillförlitligt det nu är…) från diverse forum och diskussioner genom åren:

    1. Häng inte upp dig på volym. En bräda på 87 liter kan mycket väl vara lättare att segla i mycket vind än en 78-liters planka. Bottenkurva, kanter, volymfördelning, fenor, fenplacering styr kontroll betydligt mer än vad volym gör.
    2. Ja, en mindre bräda kommer att ge dig mer kontroll i mycket vind. Dock finns det nästan alltid en nedre gräns för när det inte ger något att gå ner i storlek, utan att det snarare skapar nya problem, även i mycket vind. Som att det blir svårare att ta sig ut genom vågorna på insidan, eller ta höjd i byig vind eller vad-det-nu-kan-vara.
    3. Flerfenade brädor har helt klart gjort att man kan köra större, bredare och mer volym, vågbrädor i mer vind.
    4. Försök att fokusera på vilka _egenskaper_ du är ute efter i brädan snarare än vilken _storlek_ den skall ha. Detta misstag har jag själv gjort lite för många gånger…

    Med mina 78-79 kilo är har min minsta bräda hamnat runt 57-58 bred med 83-84 liter på senare år. När det blåser mycket kör jag gärna quad, då det ger väldigt bra kontroll. Annars har jag blivit väldigt förtjust i tri-fin, nu när jag äntligen fått det att funka bra. Denna bräda funkar utmärkt för mig med maxtryck i 3.7. Dock har jag även kört 88-liters vågis med 3.7, vilket också gick över förväntan.

    En fördel som du har som lättare seglare med dina 70 kg är att det finns flera fin-fina brädor runt 75-80 liter som du borde kunna hitta till bra pris. Som tidigare nämnts i denna tråd så borde det bli närmast perfekt om du behåller din 92-liters bräda för lättare vindar eller de dagar när det är lite mer upp-och-ner med vinden.

    Varför inte något sådant här – http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/15198/quatro-quad-76-2012/

  • pedersen

    Medlem
    14 juni, 2017 vid 09:08

    Kan ju vara bra att veta vilken bräda du har nu.
    Byte precis från Quatro LS thruster 82 liter till Quatro Sphere 90liter istället. Har inte saknat min “lilla” bräda ännu 🙂
    Tröttnade på att kämpa med mindre volymen den när vinden var byig eller jag började bli trött.
    Väger 79kg.

    Denna kanske hade varit något om du väger lite mindre än jag.
    http://ohana.se/shop/surf/vindsurf/quatro-sphere-thruster-85-demo/

  • malibu

    Medlem
    25 juli, 2017 vid 00:04

    Det blev en 75l RRD Wave Cult. Ska bli jäkligt spännande att testa när det brallar på nästa gång!! Verkar vara perfekt för våra onshore-vindar här på västkusten!

  • poppo

    Medlem
    26 juli, 2017 vid 11:29

    Håller med Masse här, volymen är långt ifrån allt.
    Själv väger jag 70kg och kör två brädor:

    85ltr trifin 58,5cm bred och ganska snabb rocker
    80ltr quad 56cm bred och svängigare

    Med dessa täcker jag in allt mellan 3.7-5.5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att byta till mindre vågbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.