Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att släppa taget om 80-talet

  • Dags att släppa taget om 80-talet

    Publicerad av isletwig på 6 augusti, 2014 vid 14:10

    Hej

    Jag har surfat i snart en och en halv sommar och har en så länge bara testat brädor från tidigt 80-tal. Efter fyra gånger på en pråm köpte jag i ovissheten en 3,4 m lång och 61 cm bred 80-talare med uppfällbart centerbord och stroppar eftersom jag brukar vara besatt av mina hobbys i högst ett par månader och jag ville därför ha något billigt. Jag vet inte riktigt vad det är för typ av bräda, men den har en VÄLDIGT långsmal akter och bredare för. Den visade sig vara en bedrövlig nybörjarbräda eftersom den är så ranglig. Men efter köp av modern rigg har jag nu brutit ner den i parterrläge och jag satte min första helitack i lättvind på den igår. I övrigt planar jag säkert i sele och slår och gippar relativt stabilt i lättare vindar.

    Jag vill nu dock av flera anledningar byta till en modern bräda, inte minst för att jag inte litar på att mastfoten (ej standard) håller och är lite rädd för att få haveri mitt på havet. Eftersom jag har kommit på att jag vill hålla på med freestyle känns en freestylebräda som det lämpliga valet. Men när jag tittar runt ser jag att de största är 110-115 l och begagnat är de oftast runt 100 l vilket känns lite litet. Hur svåra är de för nybörjare att segla på? Jag vill helst undvika att börja om helt från början bara för att jag har köpt en för svår bräda. Jag väger för övrigt ungefär 70 kg (68 på sommaren och 72 på vintern).

    Tack på förhand
    Anton

    isletwig svarade 9 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mikaels

    Medlem
    6 augusti, 2014 vid 15:44

    Varför inte en freeride? De finns i storlekar upp till 140 L såvitt jag vet, RRD Firemove hyllas av alla som kört den, och nya Fanatic Gecko ser ut att vara av samma klass. Förra årets modeller finns till hyfsat pris, bl a på Surfers, just nu.
    Väger du runt 70 kg räcker nog 120L, skulle jag säga.

  • towel

    Medlem
    6 augusti, 2014 vid 18:20

    Stirra dig inte blind på volymen. Vill du köra freestyle är det klart att du ska ha en fs-bräda. Gick själv från pråm till 130l freeride till 110l Fanatic skate. Önskar att jag hade skippat freeriden, skaten som var 69 bred var ju stabilare än båda mina föregående brädor.

  • hakman

    Medlem
    7 augusti, 2014 vid 05:09

    Freestyle 110 L, du lär dig tricken fortare och kommer lättare att vänja dig vid att brädan är mindre. Volymen är jätteviktig. För liten – svårt att lära sig, för stor – inte möjligt att göra trick med.

    Vill du lära dig freestyle, kolla in detta:

    Straight Outta Fiskeback™ – Clinics & Camps

    facebook.com/erikhakmanS1988

  • isletwig

    Medlem
    7 augusti, 2014 vid 06:11

    @Håkman 725768 wrote:

    Freestyle 110 L, du lär dig tricken fortare och kommer lättare att vänja dig vid att brädan är mindre. Volymen är jätteviktig. För liten – svårt att lära sig, för stor – inte möjligt att göra trick med.

    Vill du lära dig freestyle, kolla in detta:

    Straight Outta Fiskeback™ – Clinics & Camps

    facebook.com/erikhakmanS1988

    Okej då ska jag hålla utkik efter en sådan. Folk verkar dock hålla hårt i sina fs-brädor för det är inte ofta de finns ute begagnade och ny har jag inte råd med.

    Jag är väldigt sugen på att vara med på ett av dina freestyleläger, men det är svårt utan bräda. Finns det möjlighet att hyra/låna utrustning till dem?

  • hakman

    Medlem
    7 augusti, 2014 vid 13:48

    No problem, Surfers.se är med och lånar ut testbrädor på Campet i Varberg! Klart du ska vara med, skicka ett mail till erikhakman@gmail.com så fixar vi!

    Håkman

  • alexasu

    Medlem
    7 augusti, 2014 vid 13:58

    Min JP freestyle på 109 liter är typ lika stabil som en RRD 360 Evolution på 138 liter oplanandes.
    Freestylen är mer lättplanad, lättgippad och lättnurrad. Inte mycket snack om saken i min mening, skaffa en stor freestyle!

  • isletwig

    Medlem
    7 augusti, 2014 vid 16:18

    @alexasu 725793 wrote:

    Min JP freestyle på 109 liter är typ lika stabil som en RRD 360 Evolution på 138 liter oplanandes.
    Freestylen är mer lättplanad, lättgippad och lättnurrad. Inte mycket snack om saken i min mening, skaffa en stor freestyle!

    Skönt! Precis vad jag ville höra 😉
    @Håkman 725791 wrote:

    No problem, Surfers.se är med och lånar ut testbrädor på Campet i Varberg! Klart du ska vara med, skicka ett mail till erikhakman@gmail.com så fixar vi!

    Håkman

    Tyvärr så kan jag inte komma på Varberg. Hur är det med Fiskebäck och Askim?

  • hakman

    Medlem
    8 augusti, 2014 vid 09:49

    Tyvärr inga freestylegrejer i Fbay, bara 150+ brädor just nu. Askim kan finnas möjlighet däremot, jag ska kolla upp det! Som sagt skicka gärna ett mail så får du all info!

    Håkman

  • Aquario

    Medlem
    8 augusti, 2014 vid 11:05

    @Isletwig 725771 wrote:

    Okej då ska jag hålla utkik efter en sådan. Folk verkar dock hålla hårt i sina fs-brädor för det är inte ofta de finns ute begagnade och ny har jag inte råd med.

    Ja begagnade freestylebrädor är svåra att hitta. Tog mig två år att lägga vantarna på en. Håll gärna lite koll på Surfzones Danska motsvarighet http://www.riders.dk, där hittade jag min. Ibland kan man använda den dåliga växelkursen som argument för att pruta lite extra.

  • isletwig

    Medlem
    8 augusti, 2014 vid 12:45

    @aquario 725831 wrote:

    Ja begagnade freestylebrädor är svåra att hitta. Tog mig två år att lägga vantarna på en. Håll gärna lite koll på Surfzones Danska motsvarighet http://www.riders.dk, där hittade jag min. Ibland kan man använda den dåliga växelkursen som argument för att pruta lite extra.

    Åhå tack för tipset. Om man tar en sväng ner till Tyskland också så kanske man kan motivera kompisarna till att dela bensinkostnad och chaufförtjänst.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att släppa taget om 80-talet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.