Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing dags för jaws igen?

  • dags för jaws igen?

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 januari, 2005 vid 08:35

    mauisvenskar,

    är det stort nu?

    January 17-18 2005

    Synopsis: Here’s the latest automatically updated weather map,
    Here’s the latest automatically updated weather map,
    showing low pressure centers to the north and NW of Hawaii. One of these lows has a weakening cold front approaching the islands. At the same time we find a weak high pressure ridge south of the islands. This will keep south to SW winds blowing….lcoally gusty.

    Maui’s North Shore: 10-25 knots

    Maui’s South Shore: 10-25 knots

    Extended forecast: Mostly south to SW winds through Monday, lighter Tuesday into Wednesaday…then more south to SW winds Thursday into Friday…possible trade winds after next weekend.

    Marine Warnings: HIGH SURF WARNING – N AND W FACING SHORES OF NIIHAU KAUAI OAHU MOLOKAI THRU TUE.

    HIGH SURF WARNING – N FACING SHORES OF MAUI THRU TUE.

    HIGH SURF WARNING – W FACING SHORES OF THE BIG ISLAND THRU WED.

    HIGH SURF ADVISORY – W FACING SHORES OF LANAI THRU TUE.

    SMALL CRAFT ADVISORY – ALL ZONES EXCEPT PAILOLO CHANNEL…BIG ISLAND SOUTHEAST…AND BIG ISLAND WINDWARD WATERS

    poppo svarade 19 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 10:54

    Detta är mer eller mindre normalstatus under vintern. 6-10+ fot på Hookipa idag och imorrn är dock ett “decent swell” så nog lär Jaws gå av om än inte med “klassisk” storlek.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 12:06

    http://www.stehsegelrevue.com/pod/20050116093810/
    det börjar likna något…

    jesper b. har du kört kuau på kona ihelgen

  • eriksson

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 18:19

    Första bilden som fanns på Stehsegel, var hur schysst som helst! vågorna ser halv mäktiga ut.

  • adde

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 19:06

    Kunde dom inte fotat KP så man såg vilket segel han körde på… (ang. the TEAM lämnar GAASTRA)

    /adde

  • calle_b

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 23:23

    Shit!

    Polakow´s arial-tabletop(längst ner) knäcker nog det mästa jag sätt!!! Den där snubben är inte klok. cool.gif

  • davo

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 00:21

    Svar till:


    Shit!

    Polakow´s arial-tabletop(längst ner) knäcker nog det mästa jag sätt!!! Den där snubben är inte klok. cool.gif

    [/ QUOTE ]

    Damn right! Han blåste mig på en bom en gång…men det var ju coolt att kolla in hans hem…!
    Sorry, off topic! Vi får hoppas att inga förolyckas den här säsongen. Får fortfarande gåshud av att tänka på vågornas åskliknande dån uppifrån klippan.
    /David

  • jesper_b

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 08:18

    Tja, normalstort för årstiden. Senaste normalstorswall håller som bäst på att klinga av efter 1,5 dygns dubbel mast på Hookipa. Dvs Kuao, Lanes och Hookipa cloosade rejält. Jaws var fint men inte speciellt stort, 15-20 fots normalset och enstaka (varje halvtimme) uppåt 30 fot. Rätt mycket folk ute och drog. Dock ej så många superkändisar ute pga tow-in tävling på Oahu. Laird är dock för cool för att tävla och visade att han kan stället bättre än de flesta. Tog största vågorna och carvade upp sin “Lairds left” ganska ordentligt. Det var väldigt mycket väst i svallet så vänstern funkade extrembra.

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 08:21

    Det tubades en del på högern.

  • jesper_b

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 08:24

    En till tub

  • koa

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 08:32

    Grymt Jesper!

    Laird är och har alltid varit och kommer vara en levande legend.
    Härlig rapport från paradiset!
    Hoppas ni får kanonsegling och sköna surf!

    PS. Till helgen kommer det N-NO vind och ett nytt NV-swell…och då vet vi ju vart det kan gå av… Håll utkik! DS.

    Aloha

    Calle N
    cool.gif

  • jesper_b

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 08:37

    Och mitt ibland den en… tysk! Dagens hjälte var nog ändå inte Laird. Åtminstone inte för oss vindsurfare. Plötsligt kom nämligen en dylik ömsom brännande ömsom pumpande med den ostadiga Konavinden. Han hade dessutom rejält flyt och droppade direkt in på en av dagens finare vågor, långt ovanför alla tow-surfare tog han vågen och carvade igenom hela line-up och droppa av ungäför där Laird brukar göra detsamma. Självklart var det ett Hotsegel och seglaren var ingen mindre än Robby Seeger. Grymmt gjort!

    Vindsurfing: Jag har aldrig varit med om så många fina dagar i rad med stabil Konavind. Vet inte vad som hänt men den funkar percis som traden, fast från andra hållet och mer off-shore. Inget regn och storm utan en stabil Kona som ökar fram till 2 för att sedan sakta avta. Har seglat både Hookipa/Lanes och Koua i bättre förhållanden än jag kanske har gjort någonsin tidigare. Även om det inte är mitt håll så blir vågorna finare av off-shorevinden och Lanes vänster är ju legendarisk i kona. Snabb men otroligt förutsägbar, dessutom blir vågridningen mitt hopphåll, liksom min naturliga goofy stance. Off-shore vinden gör dessutom airials enklare än någonsin och ger låååång airtime!

    Idag var det för stort för både Lanes/Hookipa och Kuao, så det fick bli Kanaha, ganska fett med betydligt mer tryck än sedvanligt. Dock lite väl mycket off-shore för att vara bekvämt. I morrn har förhoppnningsvis swallet klingat av tillräckligt för Kuao eller Lanes/Hookipa. Bilder.. sorry har annat för mig!

    Dock en på Seeger från i förmiddag på Jaws.

    /Jesper B

  • koa

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 08:42

    Låter otroligt skönt!

  • graf

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 17:33

    Helt fantastikt!
    En av mina största drömmar är att få se detta på nära håll.
    Det är väl försent på säsongen när jag kommer dit 18/3 ??? cool.gif

  • mag

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 20:37

    Tysken dyker då jämt upp när det är riktigt radikalt, helst vid vind från vänster. Han är bara för go!

    Hoppas ni fick segla idag igen, trots att prognosen får oss här hemma att tro att det inte blåser.

    Hur länge stannar du i vinter?
    /Magnus

  • poppo

    Medlem
    19 januari, 2005 vid 10:12

    Svar till:


    Helt fantastikt!
    En av mina största drömmar är att få se detta på nära håll.
    Det är väl försent på säsongen när jag kommer dit 18/3 ??? cool.gif

    [/ QUOTE ]

    Vi hade tur och fick se Jaws bryta i april i våras, inga vindsurfare ute dock pga dålig vind den dagen.Dock ett gäng tow-in:are. oriden jaws-våg 040407

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing dags för jaws igen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.