Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Dahab 2010.

  • Dahab 2010.

    Publicerad av seve1000 på 28 juni, 2009 vid 10:39

    Hej på er alla.
    Vi är några stycken som funderar på att åka en vecka till Dahab och Harry Nass centrerna som finns där. Vår plan är att åka över påskhelgen 2010 alternativt Kristiflygare.
    Är det någon som varit där och som vet om denna tid är ok gällande vind.
    Vad är bästa sättet att resa dit eller med vilka skall man boka resan?
    Tacksam för tips från folk som varit där eller just bokat resa och skall dit.

    Mvh

    kinabalu svarade 14 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • eldgris

    Medlem
    21 juli, 2009 vid 15:23

    Charter till Shram el Sheikh, sedan taxi till Dahab. Bodde större delen av tiden på hotell ca 50 m söder om Inmo Divers. Man kan även bo vid surflagunen, men endast stora dyra hotell där.
    Transport till lagunen ordnas enkelt, gå ut på gatan så stannar snart någon som kör dig för en liten slant. Tar ca 5 min.
    Vi hyrde grejor på Harry Nass, men det finns många andra uthyrare.
    Vi var där i nov -08. Seglade 5 av 6 dagar, 6.0-6.5 size. 300 blåsiga dagar per år enligt uthyrarna.
    Rekommenderar Dahab.

  • atom

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 06:41

    Jag var också där 2 veckor i augusti, för 10 år sedan (:tongue:), och det är ett fantastisk resmål. Jag kommer i håg att vi hade bara 1 dag utan vind…

    Jag tror att det inte bli så blåsig som i augusti men kommer att fungera ändå jätte bra:

    75558256.jpg

    dahab.jpg

    /Atom

  • gnutten

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 09:51

    Ett alternativ kan vara El Tur. Man flyger också till Sharm, sen är det runt 1-1.5 h i bil upp längs kusten. Snorfint plattvatten utanför centret. Vid mer vind ordnar dom resor till en vågstrand, 5 min bort med pickup. Ganska onshorigt, men vågorna kan bli bom – gubbe vid rätt förhållande.

    Jag har aldrig varit i Dahab, men det jag har hört kan det vara ganska trångt på vattnet ibland. El Tur var vi väl ett 25 tal på vattnet när det var mycket folk ute… 🙂

    Sen var det ju inte många fler på hotellet heller… Var väl både pos och neg. Om det trevligt folk när man är där (det var det när vi var där) så är det riktigt trevligt och alla sitter och snackar i beachbaren. Kan tänka mig att det är rätt ödsligt annars. Finns bara ett hotell (var nog lyxigt på 70-talet…) och inga turister som inte surfar.

    En sak att tänka på när man kollar vindprognoser i varma torra länder är att vinden inte innehåller samma kraft alls som hemma. Vid samma upplevd vindstyrka fick man välja en 0,5-0.7 m2 större segel än man gjort i Sverige.

  • mikaels

    Medlem
    6 augusti, 2009 vid 13:17

    Apollo har numera charter direkt till Dahab, ser jag på deras site, kan det vara nåt tro? Någon som har erfarenheter från hotellen på kartan ovan, och de olika uthyrare som finns?
    Vad gör de i familjen som inte surfar, snorklar och badar de istället, eller finns det annat också?

  • johan-g

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 14:24

    Jag ska också till Dahab men 12 oktober 2009. Nån som vet vad en taxi kostar från flygplatsen till Dahab? Jag står nämligen i valet och kvalet om jag ska ha med egna grejer eller hyra eftersom vi bara ska vara där i lite drygt två veckor. Nån mer som planerar att vara där i oktober?

    /Johan

  • tsss

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 11:05
    Johan.g;565055 wrote:
    Jag ska också till Dahab men 12 oktober 2009. Nån som vet vad en taxi kostar från flygplatsen till Dahab? Jag står nämligen i valet och kvalet om jag ska ha med egna grejer eller hyra eftersom vi bara ska vara där i lite drygt två veckor. Nån mer som planerar att vara där i oktober?

    Johan

    Be hotellet ordna taxi. Kostade 25 Euro(2008 i januari) för enkel resa för oss alla (3 pers). Då möter dom vid flyget o har en skylt med ditt namn.
    En kompis kom för tidigt (medvind för planet) ch blev ilurad av en taxi att han väntade på dom. Kostade 50 Euro + att han fick betala den riktiga taxin 25 Euro för bomkörningen…

    På Club Dahab betalar du 30 Euro per dag för hyra av utrustning – om du surfar. (som sagt jan 08) Om du ej hämtar ut grejer för en dag (dåligt med vind) så har du tillgodo. Bra ställe

  • kinabalu

    Medlem
    4 september, 2009 vid 20:40

    Tjena,

    Ang taxi från Flygplatsen till Dahab så får du förhandla hårt. Vi fick en taxi för 30 Euro, men det tog lite tid… (läs: jävligt mycket tid!) Med mer tålamod kanske det går att få ännu billigare.

    Taxi tillbaka ordnade vi via ett företag i Dahab som anordnar safari och resor mm (Palma Bedouin safari). Det kostade 180LE (c:a 270kr) och det var en minibuss med plats för surfprylar om det skulle behövas. Hittade en email adress på kvittot: palmabedouinsafari@bahoo.com. Kontakta dom och ge ett bud, så får ni det säkert några LE billigare.

    Lite off-topic: Killen där (Ahmed) hade träffat en svensk tjej som han skulle gifta sig med (!?) Han viste inte vad hon hette i efternamn eller vilken stad hon bodde i, men hon skulle komma tillbaka året efter och då skulle dom gifta sig. (Stackars naiva lilla kille… Vet inte mycket om svenska flickor… 😉

    Angående surfcenter så har Harry nass ett antal efter stranden (tror det var 3 st?), med bra prylar. Jag hyrde på Mistralcentret också detta medbra prylar, men detta låg i mitten av stranden, vilket innebar att man måste kryssa in. Det blir mer och mer byigt ju längre in i viken man kommer, så det kan bli lite jobbigt en 4,2 dag med 85 liters bräda då vinden är tidvis 0m/s. Ju längre ner på stranden (söderut) du hyr destå snabbare tar du dig till in/ut till speedy eller baby bay (utan att kryssa). Nästa gång tänker jag därför hyra längre ner på stranden. Harry Nass har ett ställe längre ner.

    Lite andra tips för er som åker till egypten: ta med alcogel (och använd flitigt!!). Magsjukuka är rätt vanligt och vi klarade oss fram till näst sista kvällen. Vi tvättade oss alltid med alcogel före vi åt, men av ren klumpighet missade vi alcogellen då och åkte direkt på en sju jävla magsjuka som vi fick “njuta” av i 2 veckor!

  • kinabalu

    Medlem
    19 september, 2009 vid 10:19

    Angående bräduthyrning i Dahab så finns det massor av uthyrningsställen. Det kan vara värt att kolla med IBI&Friends längst ner på stranden. Dom hade erbjudande på 125Euro per vecka när jag var där. Dock lite äldre prylar, så jag valde bort dom den gången, men dom sa att dom nu skulle beställa hem nya prylar. Läget är enligt mig strandens bästa.

    Detta är den enda vindsurfinguthyrningen som inte är bunden till något hotel och dom har ett eget område med solstolar, toaletter mm som du kan använda. Har du med fru/flickvän som inte surfar kan det annars bli ganska dyrt om hon ska hyra solstol varje dag (dom stora hotellen är DUKTIGA på att ta betalt för sådant…)

    /Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Dahab 2010.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.