Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dahab-Egypten?

  • kinghippo

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 15:41

    Jag var dit en vecka i februari förra året. Inte mycket att klaga på, riktigt trevligt ställe. Blåste alla dagar utom en förmiddag. Nybörjarvänligt, grunt och platt vatten.

    Vi bodde på Swiss Inn och hyrde på Club Mistral.

    Det enda som var trist var maten, inte mycket som hade nån vidare smak.

  • mahi

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 09:18

    Precis tillbaka från en vecka i Dahab (23/2-2/3).
    Bodde också på Swiss Inn och hyrde av Club Mistral.
    Riktig bomkörning faktiskt. Planade med 7.8 som minsta segel.
    Endast en dag som var ok vindmässigt men absolut inte bra.

    Maj/Juni/Juli skall tydligen vara de bästa månaderna vindmässigt.

    Bomkörningar utomlands hittils:

    Paros, Grekland 1998 (Augusti?): 25 msek varje dag, fick inte hyra prylar pga för mycket vind.
    El Yaque, Venezuela 2005 (20 Jan-15 Feb ca): 21 dagar på plats/3-4 bra surfdagar.
    Garda, Italien 2007: 4 dagar i Aug: Ingen dag med planing.
    Dahab, 2009 Feb-Mars 1 vecka: 1,5 dagar med planing.

    Aldrig mer surfresa utomlands!

  • joschen

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 09:36

    haha, det är dig man inte ska ha med sig på semestern med andra ord… du verkar ha oturen med dig. Hoppas du håller till i stockholm i sommar! =)

  • connes

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 09:03

    Kom hem i lördags från Hurghada, hade tänkt att åka lite skidor/wakeskate och vindsurfa under semestern. Men det var tyvärr bara att glömma för min del.
    Ena dagen var det starka(styva heter det nog) kuling vindar vilket kändes som lite mycket för en nybörjare som mig. Samt att det ibland blev vindstilla för att sedan blåsa upp igen. De andra dagarna blåste det knapps alls. Har man som jag ingen egen bräda med ner så gick det bra att hyra, det kostade runt 150 kr för 4 timmar.
    Vattenskidor blev det inte heller då jag avstod från att åka efter en nisse vars motor såg ut att explodera när som helst.
    Åkte förövrigt med detur…har du planer på att göra det? Tänk om!

  • niklas_s

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 12:54

    Tjena!

    Jag kommer hanga i dahab antagligen april-maj och surfa jarnet. Lara sig freestyle en gang for alla! Gott me lite fler svenskar hade de ju vart! Kom ner for fan, ja tror inte du blir besviken!

    //

    Niklas Strahlen
    S-4444

  • flikka

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 21:04

    som några redan skrivit är ju sommarmånaderna vindsäkrast. var där förrförra våren och det var lite si och så med vinden (http://www.emmajohansson.nu/2007_dagbok_Egypten%20marsapril.php), ju närmare sommaren desto bätte. september är också ett rätt säkert kort innan vinden succesivt minskar under vintern. när jag var där för ngt år sen i september hade jag vind 12,5 dagar av 14 med allt från 3.4-4.7.
    problemet med stället tycker jag mest är flyg dit. de flesta svenska charterbolag slutar flyga dit under våren/början på sommaren och sätter inte igång igen förrän till hösten. men har vi tur kanske resebolagen styr om detta nu eftersom resor till platser längre bort minskat och de närmare ökat.

    ska man inte ha med egna surfgrejer kan det ju vara en idé att flyga via London https://secure.redseaflights.com/sharmflights/RoundtripSearch.aspx
    men i de flesta fallen får man då byta flygplats eftersom de flesta flighter från sverige går till Stansted eller Heathrow.
    ett till alternativ som emellanåt är rätt billigt är ju via Tyskland, http://book.flythomascook.com/skylights/cgi-bin/skylights.cgi

    Anledningen till denna c-uppsats i ämnet är att jag höll på att bli kvar i Egypten efter en lång vistelse där och var inte medveten om att svenska chartebolag slutar flyga dit om somrarna. de är dessutom jättetjuriga med att man åker enkel väg, iaf på hemvägen, man kan inte bara haka på hemresan som man kunde för några år sen.

    Ha så skoj, Dahab är grymt! Club Vass (Club Dahab heter det väl där) är i mitt tycke bästa surfcentret med kul folk o bra fester 🙂

  • s31

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 21:26

    @Niklas_S 534415 wrote:

    Tjena!

    Jag kommer hanga i dahab antagligen april-maj och surfa jarnet. Lara sig freestyle en gang for alla! Gott me lite fler svenskar hade de ju vart! Kom ner for fan, ja tror inte du blir besviken!

    //

    Niklas Strahlen
    S-4444

    Ja, det är väl på tiden att du lär dig nåra freestyletrix. Fan då kan man ju segla i Fiskebäck april/maj och mata geckos utan att bli utskrattad 😀

    //

    Mathias
    S-36

  • ian

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 22:16

    @Niklas_S 534415 wrote:

    Tjena!

    Jag kommer hanga i dahab antagligen april-maj och surfa jarnet. Lara sig freestyle en gang for alla! Gott me lite fler svenskar hade de ju vart! Kom ner for fan, ja tror inte du blir besviken!

    //

    Niklas Strahlen
    S-4444

    jag hejar på niklas!

  • mbkpeter

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 22:21

    @Niklas_S 534415 wrote:

    Tjena!

    Jag kommer hanga i dahab antagligen april-maj och surfa jarnet. Lara sig freestyle en gang for alla! Gott me lite fler svenskar hade de ju vart! Kom ner for fan, ja tror inte du blir besviken!

    //

    Niklas Strahlen
    S-4444

    puta. jag är där mellan 5-19 maj. är du där dååå?

  • jesse

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 22:40

    Dahab är det perfekta stället om man tycker om att sprutbajsa på semestern. Var där i två veckor i mars 2007 och inledde semestern med att beställa en egyptisk grekisk sallad = bad idea!!! Minns att svenskt toapapper var hårdvaluta i och med att det inte löste upp sig medan man höll på att torkade sig.

    Annars är Dahab ett coolt ställe. : )

  • jps

    Medlem
    13 mars, 2009 vid 05:45

    Handsprit och ingen otillagad mat är det som gäller om man vill vara på den säkra sidan. Eller åtminstone hyfsat säker.

    Sallad, grönsaker, frukt sköljd i kranvatten = risk för stoooora problem…

    Hantera egyptiska sedlar (ni som sett dem vet hur de kan se ut) utan att tvätta händerna noga efteråt = risk för stoooora problem…

  • niklas_s

    Medlem
    13 mars, 2009 vid 07:12

    Ag mig sonder a samman pete. I bring spriten! fan va ball!! ses pa neff i manadsskiftet!

  • mbkpeter

    Medlem
    15 mars, 2009 vid 23:22

    hallå din gamla tamil.

    när kommer du hem, jag drar den 30 mars. utgång under helgen innan.

  • lillhagen

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 09:05

    Jag vill oxå va med å leka… Både hemma och i Dahaaaaaaab

  • mbkpeter

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 11:41

    @Lillhagen 535030 wrote:

    Jag vill oxå va med å leka… Både hemma och i Dahaaaaaaab

    Stativ-henrik.

    vi får helt enkelt styra upp en utgång om två helger. Jag vågar numera gå ut på stan, sedan Ian gått från rosa till svart bälte i boxning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dahab-Egypten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.