Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dahab i juli månad?

  • Dahab i juli månad?

    Publicerad av naish på 27 mars, 2007 vid 10:03

    Hejsan!

    Vet att jag är på fel trådforum men eftersom jag aldrig brukar få något svar på resetråden testar jag här istället.

    Någon som har varit i Dahab i Juli månad?

    Är det för varmt? Vindsäkerhet?

    Verkar vara grymt billigt på detta ställe. Hittat priser på helt okej dubbelrum för 300kr natten och då har man dessutom en fet pool utanför rummet. Verkar vara ett helt okej partyställe också så man slipper sitta och spela kort från 4 på eftermiddagen till 10 på kvällen som man fick göra i prasonisi…

    Någon mer som är sugen?

    guppy svarade 17 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • philippos

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 11:43

    Jag sugen som faan på Dahab men juli låter varmt. Kolla väderstatistiken på Club Dahabs hemsida. Vet inte riktigt hur tillförlitlig den är men det är klart en av de bästa väderstatistiksidor jag har sett. Tror att Dahab är bäst i september eller mars men då är man ju kanske inte ledig.

    Min polare åker till Egypten nu i dagarna. Han sa att det var svårt att hitta billiga biljetter till Sharm El Sheik. Det mesta gick till Hurghada. Sen verkar det ännu svårare att hitta en 2v-biljett och en vecka känns ju lite fjuttigt om man ska släpa med sig prylar å shit.

  • naish

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 13:11

    mm men så länga det är kallt på rummet så är det ju ing problem med värmen känns det som… Kvällarn är kanske lite kallare dessutom.. Jag är sugen att stanna där ca 1 månad. Så man åker ibörjan av juli och kommer hem någongång i augusti!

    Hade varit grymt om fler svenskar hade åkt dit…

  • fastforward

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 13:49

    Nu vet inte jag hur olikt dahab är från hurghada men jag var iaf i hurghada i aug 2006. Det såg väldigt bra ut på all väderstatistik men problemet är att statistiken inte säger något om när på dygnet det blåser. Som det var nu så var det helt vindstilla på dagarna för att sedan börja blåsa av bara den så fort solen gick ner. Lagom skoj… Så kolla det noggrannt.

  • flikka

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 15:10

    Är i Dahab just nu och det är för tillfället lite varmare än svensk sommar. Dvs jag kör i shorty men hade gärna haft med min våtdräkt eftersom vattnet kan vara lite småkyligt vissa dagar. på kvällen är det jeans o luvtröja som gäller (vilket jag missade och har bara med mig 2 luvtröjor så är det någon från Öland/Kalmar trakten som ska ner får ni gärna ta med några luvtröjor hemifrån ;). På sommaren är det tydligen rejält varmt, men blåsigt som bara den, så att tänka på då är väl att hyra rum med ac eller minst fläkt om dagarna är det ju okej så länge det blåser.

    Var här i slutet på september förra året och då var det också rätt varmt, hade aldrig jeans om kvällarna o mina två vindstilla dagar (av 14) var ganska varma. Fungerade dock bra med att hyra rum med fläkt, ac var inte nödvändigt.

    Förövrigt har jag kört 4,1 , 3,4 (överriggad), 3,8 och 3,8 de senaste dagarna. Prognosen ser ungefär likadan ut med två vindstilla dagar tor/fre innan man får plocka fram 3.4:an igen. Det är windguru som vi kollar här och det stämmer på ett ungefär. Det viktigaste är att det är rätt riktning, offshore (typ nordligt på windguru) och att det är mest vind på morgonen från 8-11.

    När det gäller Hurghada så har jag hört att det inte är fullt lika roligt ställe att bo på, det händer lite mer här. Speciellt på detta centret clubvass.com 😉 Det går färjor mellan Hurghada och Dahab, tar ca 90min, de går typ 1-2 ggr per dag. Men är nog ingen hit om man ska släpa med sig grejor.

    Struntade i min hemresa som skulle varit idag och stannar tills jag tröttnar 🙂 kanske en månad till eller så. Så läs gärna mer på http://www.emmajohansson.nu
    Hör av er om ni behöver tips på boende, förvara utrustning, hyra utrustning m.m.
    Dan, Max o Anna, pallra er hit!!!!

  • naish

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 15:45

    Så om man är en freestyle nisse så kan du säga att dahab är ett bra ställe att åka till på sommaren;)?

    Finns det några partyställen?

  • el_duderino

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 18:57

    The Hub kommer rocka i sommar phille. Men lägg ner ditt partysnack, du kommer inte få va ute längre än till 10 ändå!

  • flikka

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 07:42

    @Naish 372804 wrote:

    Så om man är en freestyle nisse så kan du säga att dahab är ett bra ställe att åka till på sommaren;)?

    Finns det några partyställen?

    Jahadå!! Onsdagar nere på Club Dahab (Vass) baren. Då är det maskeradparty med tema Egypten och det brukar bli väldans sent. Club vass personalen är helt klart de roligaste här nere.

    Alla övriga dagar förutom söndagar så brukar Tota fungera. Ligger mitt inne i stan o ser ut som ett piratskepp. Fredagar och lördagar brukar vara extra bra.

    Lite privatfester då och då också.

  • jesse

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 20:48

    Visst är det party i Dahab! Bilden är tagen inne på Tota för en vecka sedan. Skön snubbe! 😉 Tycker även att Club Vass verkar betydligt roligare än Happy Surfpool.de där det i stort sett bara var tyskar, ryssar och no party. Ångrar att jag inte förvarade prylarna hos Club Vass i stället. 🙁

  • naish

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 21:09

    Ser grymt ut! Men hur är det på sommaren.. är det lika mycket folk då och är alla “softa” människor kvar?

  • flikka

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 13:31

    @Naish 373148 wrote:

    Ser grymt ut! Men hur är det på sommaren.. är det lika mycket folk då och är alla “softa” människor kvar?

    tyvärr är det flera av de som är här just nu som åker till Vassiliki i sommar istället. men det är säkerligen flera roliga kvar, sommaren är ju trots allt den vindsäkraste perioden.

  • callep

    Medlem
    9 april, 2007 vid 09:57

    ja hittar inget flyg dit på sommaren?!?!?

  • flikka

    Medlem
    9 april, 2007 vid 12:25

    @callep 375262 wrote:

    ja hittar inget flyg dit på sommaren?!?!?

    näe, det stämmer nog, svensk charter suger!!! jag får inte åka med dem hem härifrån 🙁

    tror att du får kolla på biljetter via London eller Frankfurt för att ta dig hit o hem sommartid.

    /Emma
    http://www.emmajohansson.nu

  • guppy

    Medlem
    9 april, 2007 vid 13:15

    Man kan också ta sig dit via Eilat. För tio år sen, när jag var där, gick det en buss upp till Taba (gränsstad till Israel). Den ligger ett stenkast från Eilat.
    Vi tog bussen hem, men åkte taxi(!) dit. Det kostade typ 90:- att åka taxi över 2/3 av Sinai-halvön!!!

    Då fanns det förrsten ingen vindsurfing i Dahab. Lite dykare men annars mest kameler. Det verkar ha exploaterats en del sen sist…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dahab i juli månad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.