Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Dahab – Liten reserapport 2.

  • Dahab – Liten reserapport 2.

    Publicerad av kapten_kork på 26 maj, 2006 vid 18:16

    Dahab december 2005, Lite extra erfarenheter. Vill först TACKA alla som skrivit om sina erfarenheter. Det gjorde att jag åkte! Instämmer i mycket av det Poopzilla skrivit i sitt inlägg Dahab – liten reserapport. Jag kompletterar bara på vissa praktiska punkter nedan. Läs Poopzilla först! Han har beskrivit stämningen där mycket bra.

    December och januari har sämst med vind. Jag hade 2,5 dagar med planing av 12 dagar men är mycket nöjd ändå, då jag är nybörjare. Det var ovanligt varm för årstiden så vi hade svensk högsommar och mestadels varma kvällar. Vinden kan vara rejält kall så en ordentlig våtdräkt är bra att ha tillhands, speciellt i januari-februari.

    Valuta:
    På Arlanda betalde jag 8.20kr för dollarn och 1.50kr för egyptiska pundet.
    I Dahab växlades dollarn $1 -> 5.65£E vilket motsvara 1.45kr .
    Att ta ut pengar på bankomaten i Dahab var bästa alternativet. Där kostade 1£E = 1.40kr + uttagsavgift om 30kr. Det var gott om bankomater i Dahab. Minst 3 i Masbat och 2 i hotellen vid Golden beach(surfet), Hilton och Coarelia.

    Att ta sig från Sharm till Dahab:
    Ja det gäller att pruta på flygplatsen. Vi var 4 personer som förhandlade till oss priset €10/person. Det blev i slutändan, då vi betalde med Egyptiska pund, 225£E per 2 personer- lurade! I princip skall en hel bil kosta 150-200£e. Sen finns det ju minibussar för 7 pers och taxi för 4 pers. Hem bokade vi via Penguin Divers(http://www.penguindivers.com) och åkte ensamma i en minibuss för 150£e för båda. Minibussen skulle nog till flygplatsen i alla fall och hämta folk. Mitt råd är nog att försöka förboka en minibuss via något dykcenter i Dahab. Det var en mycket säkrare färd hem än galningen som körde oss dit. (Corona som min son skulle dyka med ville ha 30€/person tur och retur i minibuss.)

    Boende:
    Vi bodde först 5 nätter på Bamboo House som ligger i samma hus som Colona Dive center i Masbat, bästa läge vid stranden (för dykning). Vi förbokade detta för 25€/natt. Illa skött hotell men med sattelit-TV, AC och en skral frukost. Saltvatten i kranen. Knappast prisvärt. Sedan bodde vi 4 nätter på Hilton vid Golden Beach(surfet). Jag lyckades få ett rum där för 60$/natt inklusive Hiltons berömda mastodontfrukost. Vet inte vad listpriset är men det torde vara mycket högre. På Ganet Sinai erbjöd de också 60$/natt, då inklusive middagsbuffe. Denna kostade 35£e/person löst och är klart prisvärd. Sista 5 nätterna bodde vi åter i Masbat, då på Divers House(http://www.divershouse.com). Vi betalde 80£e per natt utan TV och frukost men med AC. Saltvatten i kranen och duschen var lite opraktiskt mitt i toaletten. Dock bra städning och nya lakan varje dag. Det blir dock ganska dyrt att äta frukost ute så det är bättre att ha med det i priset.

    Jag kollade runt mycket på olika boenden inför framtiden. Några enstaka erbjöd sötvatten i kranen. Det mest prisvärda jag kollade (i Masbat) heter Sea View(http://www.travellero.it/hotel_811). De erbjöd dubbelrum med sattelit-TV, AC sötvatten och med frukost för 180£e. Jag hittade också ett bra hotell halvvägs mellan Masbat och surfet, Sahara Village, och där ligger ett tyskt dykcenter som heter Dive in Sinai College (http://www.diveindahab.com) Jag snackade med några norska dykare som varit i Dahab flera gånger och fastnat för detta ställe. De ligger mycket lugnt och avskilt och med havet nära inpå. Det är en enplansbyggnad och utan för varje rum finns en lite uteplats. Priset är 22€/natt. Maten var inte den bäste så de rekommenderade inte halvpension utan endast frukost. Bättre att på kvällen promenera längs strandpromenaden till Masbat(ca 10 minuter). Sahara Village är granne med det dyrare Lagona Hotel som har stor skylt ute vid vägen. (Detta kostar 50$ för kategori A och 40$ för kategori B-rum.) Det ”finaste” hotell/dykcenter jag kollade i Masbat var Nessima Resort som kostar 22€/person utan frukost.

    Mat & nöjen:
    Det kan vara en bra idé att ta kolera vaccin innan resan då detta skyddar mot turistdiarré. Skall påbörjas 3 veckor innan avresan!

    Längs strandpromenaden finns det många fina restauranger med god mat. De är dock dyra jämfört med de ”hål i väggen” längs huvudgatan där en spagetti/chicken finns för 3£e. Vi åt dock mestadels på restaurangerna längs havet och det kostade mellan 50 och 120£e för 2 personer med huvudrätt, dricka och kaffe. Mer om man väljer någon dyrare fiskrätt. Man får också öppen eld och massor av katter till sällskap. Många har inte alkoholservering så det får man då ha med sig själv. Vi kom i stället att köpa en god färskpressad fruktjuice när det inte fanns öl. En utmärkt inhemsk öl kostar dock mellan 5 och 15£e precis som josen.
    Handlar gör man på Ghazala market men för att få öl och brännvin måste man gå till en speciell butik med följande vägbeskrivning: Stående i Ghazalas entré går man höger och sedan första höger precis där gågatan slutar. Och sedan nästa vänster så är man på rätt gata. Här ligger några affärer på vänster sida av gatan varav en säljer det du helst vill åt.
    Det finns två barer/disco i centrala Masbat. Den ena heter Tota och den andra Rush. De ligger på var sin sida om Bamboo House Hotel. Tur att man var så trött på kvällen!

    Surfet:
    Jag hyrde på Club Dahab med 5 dagar kurs. Kursen kostade 220€ med utrustning. För resterande 7 dagar betalade jag 100€. Försäkring på det blev 30€ (då bjöd han på en veckas försäkring). Summa 350€ för 12 dagar. De tog bara kontanter när jag var där och vill gärna att man förvarnar några veckor i förväg på epostadressen: rob@clubdahabdiving.com . Stort utbud av nästan nya Fanatic brädor och North segel. Utmärkt undervisning och många trevliga engelsmän att lära känna. Jag körde nästan enbart på Shark160 och försökte lära mig vattenstart och att gippa. Till skillnad från flera andra center tog man inte av bommarna på riggen. Jag tror att detta är en nackdel då hängseltamparna inte passade min längd. (eller också är jag helt enkelt för dålig än så länge). Lunchen tog jag i baren där. Jättegod cheeseburgare som inte har någon likhet med vad Donken serverar, en öl samt dagens 1,5l vatten gick på 40£e. På slutet gick jag och kollade på Club Mistral. De verkade något mer proffsiga där och påstod själva att de var de enda som körde med 100% carbon master. En fördel om man hyr där är att man då kan köpa instruktion ”5 days unlimited”, dvs man kan utnyttja instruktören så mycket man vill under 5 dagar. Jag köpte med mig ett par begagnade segel och en mast från Club Mistral riktigt billigt. De tar dessutom kreditkort. Kom också igenom bagageinlämningen utan att behöva betala övervikt 🙂.
    En varning. Jag körde mest i lagunen och uppfattade att det var ren sandbotten där. Redan första dagen satte jag därför hälen rakt i en korallsten och fick ett djupt jack. Inget som hindrade surfningen men det var jobbigt att gå.

    Säkerhet och övrigt:
    Jag blev förvånad över hur ärliga och trevliga de flesta är där. Pengar, pass och biljett hade jag på en Safe Deposit som finns granne med Colana Dive center eller på hotellets värdeförvaring. Men taxichaufförerna skall man nog se upp med som Goodzilla säger. Försök att respektera Egypterna genom att inte gå barfota eller med bar överkropp. Jag pratade med flera Egyptier och de är extra vänligt inställda till oss svenskar men flera poängterade att de inte gillar ryssarna. De flesta som jobbar i Dahab vekar komma från Kario och bara vara där för jobbets skull. En tråkig sak är att det är så mansdominerat, jag såg nog inte mer än tio Egyptisk kvinnor på hela tiden.

    Ruskigt med bomberna men jag tror knappast det händer igen.

    kapten_kork svarade 17 år, 11 månader sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Dahab – Liten reserapport 2.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.