Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Dahab – Liten reserapport 2.

  • Dahab – Liten reserapport 2.

    Publicerad av kapten_kork på 26 maj, 2006 vid 18:16

    Dahab december 2005, Lite extra erfarenheter. Vill först TACKA alla som skrivit om sina erfarenheter. Det gjorde att jag åkte! Instämmer i mycket av det Poopzilla skrivit i sitt inlägg Dahab – liten reserapport. Jag kompletterar bara på vissa praktiska punkter nedan. Läs Poopzilla först! Han har beskrivit stämningen där mycket bra.

    December och januari har sämst med vind. Jag hade 2,5 dagar med planing av 12 dagar men är mycket nöjd ändå, då jag är nybörjare. Det var ovanligt varm för årstiden så vi hade svensk högsommar och mestadels varma kvällar. Vinden kan vara rejält kall så en ordentlig våtdräkt är bra att ha tillhands, speciellt i januari-februari.

    Valuta:
    På Arlanda betalde jag 8.20kr för dollarn och 1.50kr för egyptiska pundet.
    I Dahab växlades dollarn $1 -> 5.65£E vilket motsvara 1.45kr .
    Att ta ut pengar på bankomaten i Dahab var bästa alternativet. Där kostade 1£E = 1.40kr + uttagsavgift om 30kr. Det var gott om bankomater i Dahab. Minst 3 i Masbat och 2 i hotellen vid Golden beach(surfet), Hilton och Coarelia.

    Att ta sig från Sharm till Dahab:
    Ja det gäller att pruta på flygplatsen. Vi var 4 personer som förhandlade till oss priset €10/person. Det blev i slutändan, då vi betalde med Egyptiska pund, 225£E per 2 personer- lurade! I princip skall en hel bil kosta 150-200£e. Sen finns det ju minibussar för 7 pers och taxi för 4 pers. Hem bokade vi via Penguin Divers(http://www.penguindivers.com) och åkte ensamma i en minibuss för 150£e för båda. Minibussen skulle nog till flygplatsen i alla fall och hämta folk. Mitt råd är nog att försöka förboka en minibuss via något dykcenter i Dahab. Det var en mycket säkrare färd hem än galningen som körde oss dit. (Corona som min son skulle dyka med ville ha 30€/person tur och retur i minibuss.)

    Boende: