Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Dåligt att packa sandig kite?

  • Dåligt att packa sandig kite?

    Publicerad av mericsson på 16 augusti, 2009 vid 17:36

    Har försökt hitta för jag trodde jag kunde hitta svar på denna fråga.
    Är det mycket skadligt för kiten att packas ihop när den är riktigt sandig?
    Vet att det sliter men nu när jag kom hem så packade jag upp den igen och sköljde, men nu är den ju blöt istället.

    Tack

    mericsson svarade 14 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • tomson

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 18:32

    Men varför packar du ner kiten om den är “riktigt sandig”? Borsta av den innan du viker ihop den. Då är den ju förhoppningsvis torr och fin, och sanden borstas lätt av. Är den blöt, låt den ligga medan du rullar upp linorna, byter om osv. Hjälper inte det, lägg den på tork när du kommer hem, eller strunta i det om du ska ut och surfa igen inom kort…

  • skotten

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 21:15

    I guess the worst that can happen is that you can damage bladders.. but if sand is sticking to the kite, its normally because its wet.. and that means MOLD.. nasty smelly stuff 😀

  • sourra

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 10:31

    Om sanden ligger och skaver mot kiten så blir det ungefär samma effekt som att slänga ned ett sandpapper tillsammans med kiten – i långa loppet slits duken i onödan.

  • pjoter

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 13:43

    äääh, lite sand har ingen dött av.
    Packa ihop den bara. 🙂 vi håller väl inte på med det här för att grejerna ska se ut som nya. Lägg den där extra tiden på att stretcha istället för att tvätta kiten. I det långa loppet har du mer nytta av det. Om du nu inte råkar vara arbetslös utan några andra hobbies och gärna hittar något att lägga tid på.

    Jag har aldrig varit noga med mina kites och dom har funkat fint både för mig och ägarna efter såvitt jag vet. Sen ska du ju såklart ha koll på linor mm så dom inte går sönder när du kör men förutom det så tål dom mkt.

  • sourra

    Medlem
    26 augusti, 2009 vid 14:26

    Ju mer sand du packar ned din kite med desto snabbare tappar duken sitt crisp.
    I min värld är det nåt dåligt men vi är alla olika.

  • pjoter

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 06:14

    klart det är dåligt. men att få mindre surftid för att man ska lägga mer tid på ihoppackning är för mig nåt ännu sämre. Men som sagt, har du tid, gör det fint, har du inte tid så är det inget du kommer dö av.

  • litease

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 18:16

    Tid och tid, jag läggar gärna 1-2 minuter på att borsta av sanden lite extra noga. Den behöver ju knappast vara snustorr från sand, bara det värsta åker bort. Av förklarliga skäl är det alltid omöjligt att hålla kiten sandfri när du är på en sandstrand! Orkar jag brukar jag leta upp en gräsmatta i närheten och rulla den där.

    Är den blöt och det dröjer länge mellan sessionen har jag pumpat upp den och sköljt av den hemma för att sedan torka, men det är som sagt om man orkar. Annars är det inte så noga.

  • mericsson

    Medlem
    29 augusti, 2009 vid 08:14

    strålande, tack!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Dåligt att packa sandig kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.