Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dåligt tryck på framfoten

  • Dåligt tryck på framfoten

    Publicerad av sponte på 8 augusti, 2006 vid 15:41

    Upplevde problem vid senaste körningen att när jag låg i full planing, ikrokad och med båda fötterna i stropparna fick jag dåligt tryck med den främre foten. Bra tryck på fenan och bra tryck för övrigt. Någon som kan ha någon ide om vad som var felriggat?
    Tacksam för svar:
    /Sponte

    john1 svarade 17 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • surfen

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 18:28
    Sponte wrote:
    Upplevde problem vid senaste körningen att när jag låg i full planing, ikrokad och med båda fötterna i stropparna fick jag dåligt tryck med den främre foten. Bra tryck på fenan och bra tryck för övrigt. Någon som kan ha någon ide om vad som var felriggat?
    Tacksam för svar:
    /Sponte

    Sitter bommen bra och hängselelinan sitter där det känns bra, lika mycket tryck på mast/skothand!? Seglet rätt riggat?(bom riktigt högt kan få framfoten att vilja åka ur)

    Och din främre fot vill åka ur, flytta då fram mastfoten så långt att du får lika mycket tryck på bägge fötterna, prova med ett par cm i taget. Själv så föredrar jag att ha lätt belastning på akterfoten. Den perfekta stancen har du trycket från seglet fördelat lika mellan händerna på bommen(där sitter hängseletampen) och står bekvämt på brädan, kolla när du planar i fullfart på halvvind så ska du se att hängseletampen sitter precis mellan fotstropparna om du tänker dig en linje mellan fotstropparna/ hängseletamp.

  • feg

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 20:47

    Labba lite med mastfot och bomhöjd.
    Du får mer framfotstryck om du flyttar fram mastfoten som Surfen, men då ökar även “våtytan” på brädan i planing vilket i choppiga förhållanden kan ge en stötig resa.
    Du får mer framfotstryck om du sänker bommen lite vilket även kan inverka på hur du står på brädan i övrigt.
    Jag tycker även att man får mer mastfotstryck om man riggar seglet planare (på min freerajd 9.5) eftersom seglet inte “lyfter mig” lika mycket då.

    Testa lite olika, framfoten ska definitivt inte åka ur = Läskigt.
    /feg

  • sponte

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 19:27

    Jag misstänker att bommen var något hög + att hängseletamparna nog behöver kortas i sådant fall. Dock hade jag mastfoten nästan ända fram och trodde att det kunde vara problemet. Dessutom körde jag med sjögräsfena för första gången på denna bräda (Carve 122) om det kan spela in.
    Tack för svaren, man laborerar för lite med grejerna för att få optimalt trim.
    /Sponte

  • john1

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 19:52

    Prova detta om du inte har provat innan:
    1: sänk bommen, du får ev. korta tamparna lite.
    2: max nerhal, altså maximera twisten.
    3: Prova främre fotstropp ett snepp bakåt.
    4: Ev. lite mindre fena.
    5: mastfoten har du redan flyttad framåt utan bättring.
    6: Vid max tryck i seglet, Prova att böja (flektera) bakre benet lite och du
    kan automatisk pressa mer med framfoten.
    7: Rotera kroppen lite;rotera bakre höft framåt så ryggen pekar lite framåt

    Egentligen tror jag detta är ett problem på alla moderna bredare brädor, blir säkert bättre när det blir modernt med smalare brädor om några år igjen.
    mvh,
    John Jahr

  • rabbit

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 10:07
    Sponte wrote:
    Tack för svaren, man laborerar för lite med grejerna för att få optimalt trim.

    Ett tips som underlättade mycket för mig var att bara ändra en sak åt gången.

    Ändrar man flera saker samtidigt så är det svårt att veta vad som gjorde vilken skillnad och om ändringarna inte bara “tog ut” varandra.

    /r

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 augusti, 2006 vid 13:24

    Dom 7 möjligheterna skall provas en i taget, men allt kan till slut kombineras.
    JJ

  • sponte

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 18:28

    Tack för tipsen, ser ut som om det kan bli lite test på lördag.
    nr 7 – innebär inte det att ryggen skall peka lite grann bakåt

  • john1

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 20:54
    Sponte wrote:
    Tack för tipsen, ser ut som om det kan bli lite test på lördag.
    nr 7 – innebär inte det att ryggen skall peka lite grann bakåt
    Jo så klart. Det blev fel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dåligt tryck på framfoten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.