Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing där fick kajtarna! :)

  • kapten-k

    Medlem
    16 januari, 2011 vid 22:49

    “In fact the first kiteboarder pumped his fist going across the line in stoke for his victory, not even being able to see Pritchard, cause he was so far out in front!”

  • jester

    Medlem
    17 januari, 2011 vid 10:30

    Det är väl så att drakflygarna bara är snabbare under optimala förhållanden. Det visade ju sig bla nere i Frankrike i höstas då kite-folket var ganska långt efter dom bästa vindsurfarna.

    Gissningsvis beror det på att dom måste kantställa bräda om dom inte kör extremt djupa slörar. Lär generera en hel del motstånd.

  • john1

    Medlem
    17 januari, 2011 vid 13:44
  • erolwi

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 15:57

    En fråga från en novis, varför körde han slalombräda på kryss läns bana, hade inte formula varit snabbare?

  • charlieb

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 16:01

    Med Ezzy oxå, sedär! tydligen ett snabbt segel

  • jester

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 16:05
    erolwi;644668 wrote:
    En fråga från en novis, varför körde han slalombräda på kryss läns bana, hade inte formula varit snabbare?

    Läste du vad KP sa efteråt? Kolla här:

    Quote:
    “This was a memorable victory. The kiters were so confident that they were going to win, it put a fire under me. I really was just down in Baja to hang out with my brother and his family and do some windsurfing. When they started talking it up, I was like ok, lets do this. I went, got my 8.5 two cam sail, and my big slalom board and put it down. The wind was perfect, and they must feel pretty bad getting beaten by not even a race sail! It was great, the whole beach was cheering for me, and I think they had heard enough of the kiteboarders talking it up. Even some of the kiters were stoked to see the windsurf still hold the edge! It was really fun in the end, especially since the windsurfing took the victory. I felt like it was a victory for all windsurfers, not just for myself. It felt great!” said Kevin Pritchard after his victory.

    Han tog helt enkelt vad han hade med sig…

  • mattias-j

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 17:24

    Kite = kortdistans överlägsna med sin slingshotteknik
    Windsurf = riktig segling över distans :cool2:

    Slingshot eller inte, jag vill inte höra skiten att kitare inte slungar iväg kiten för maximal fart. Nu är det ju så att Holländarna gör det riktigt bra på windsurfingbrädorna också, så det är ingen kritik. Ny teknik för att nå högsta möjliga average, vilket är det vi kör om. Jag ska träna slingshot hela våren!!! Kolla på dessa två filer från den snabbaste windsurfaren och den snabbaste kitaren. Kolla skillnaden mellan högsta 2 sec och 500 meter, så förstår ni varför windsurfaren till slut kommer om kiten. Det skiljer 1,2 knop mellan topp och 500 m för Craig och 7 knop mellan topp och 500 m för Sebastian. Undrar hur NM hade sett ut. 61 knop är sjukt snabbt, det är bara att medge…. Tror inte det blev så farligt OT, men fantastiskt informativt :tongue:

    Om vi ska kunna tävla på lika vilkor, så borde kanske average räknas 5 x 25 sec. Eller vad tror ni? Problemet är att då finns det inte många ställen att tävla på, 25 sec borde ju bli ca 650-700 meter.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 20:46
    erolwi;644668 wrote:
    En fråga från en novis, varför körde han slalombräda på kryss läns bana, hade inte formula varit snabbare?

    Slalombräda på kryss/länsbana behöver inte vara ett dugg långsammare än formula. Hög fart på kryssen och länsen får man om man har liten våt yta, och en slalombräda har betydligt mindre våt yta än en formula när slalombrädan väl planar fullt ut. Av olika skäl behöver man lite större bräda, fena och rigg för att kryssa/länsa bra än för att slöra i en given vindstyrka, men grunden är densamma, ju mer det blåser, desto mindre prylar vill man ha om man vill kryssa/länsa optimalt. Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra bäst på en liten speedbräda, fast med lite för stor fena för att kunna speeda.

    I alla fall kryss, jag har inte så bra koll på läns i hård vind.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 20:52
    Mattias J;644672 wrote:
    Kite = kortdistans överlägsna med sin slingshotteknik
    Windsurf = riktig segling över distans :cool2:

    Slingshot eller inte, jag vill inte höra skiten att kitare inte slungar iväg kiten för maximal fart. Nu är det ju så att Holländarna gör det riktigt bra på windsurfingbrädorna också, så det är ingen kritik. Ny teknik för att nå högsta möjliga average, vilket är det vi kör om. Jag ska träna slingshot hela våren!!! Kolla på dessa två filer från den snabbaste windsurfaren och den snabbaste kitaren. Kolla skillnaden mellan högsta 2 sec och 500 meter, så förstår ni varför windsurfaren till slut kommer om kiten. Det skiljer 1,2 knop mellan topp och 500 m för Craig och 7 knop mellan topp och 500 m för Sebastian. Undrar hur NM hade sett ut. 61 knop är sjukt snabbt, det är bara att medge…. Tror inte det blev så farligt OT, men fantastiskt informativt :tongue:

    Om vi ska kunna tävla på lika vilkor, så borde kanske average räknas 5 x 25 sec. Eller vad tror ni? Problemet är att då finns det inte många ställen att tävla på, 25 sec borde ju bli ca 650-700 meter.

    Slingshotta mig hit och slingshotta mig dit, en annan möjlighet är att vindsurfingprylar är lättare att kontrollera än kiteprylar när det börjar bli choppigt och skumpigt, som . Eller att det helt enkelt är mer tröttande för benen att segla i 61 knop än i 50, så kitaren inte orkar segla lika länge i full fart.

  • erolwi

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 21:27
    Quote:

    Citat av erolwi

    En fråga från en novis, varför körde han slalombräda på kryss läns bana, hade inte formula varit snabbare?

    Slalombräda på kryss/länsbana behöver inte vara ett dugg långsammare än formula. Hög fart på kryssen och länsen får man om man har liten våt yta, och en slalombräda har betydligt mindre våt yta än en formula när slalombrädan väl planar fullt ut. Av olika skäl behöver man lite större bräda, fena och rigg för att kryssa/länsa bra än för att slöra i en given vindstyrka, men grunden är densamma, ju mer det blåser, desto mindre prylar vill man ha om man vill kryssa/länsa optimalt. Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra bäst på en liten speedbräda, fast med lite för stor fena för att kunna speeda.

    I alla fall kryss, jag har inte så bra koll på läns i hård vind.

    Då undrar jag en sak till. Om slalom/speed brädor är snabbare i hårdvind. Varförkör ingen mindre brädor i formula när det blåser mycket, reglerna i formula är väl bara maxbredd, maxdjup och maxsegel?

  • jester

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 22:26
    erolwi;644688 wrote:
    Då undrar jag en sak till. Om slalom/speed brädor är snabbare i hårdvind. Varförkör ingen mindre brädor i formula när det blåser mycket, reglerna i formula är väl bara maxbredd, maxdjup och maxsegel?

    Därför att man bara får registrera en bräda vid tävlingens start, om jag inte fattat det hela fel. Googlade lite, och så är det.

    3 fenor och 3 riggar måste oxå reggas.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 16:04
    Jester;644692 wrote:
    Därför att man bara får registrera en bräda vid tävlingens start, om jag inte fattat det hela fel. Googlade lite, och så är det.

    3 fenor och 3 riggar måste oxå reggas.

    Precis så är det. Brädan man reggar måste också vara godkänd av Formulaförbundet eller nåt sånt, och jag tvivlar på att tillverkarna bryr sig om att regga småbrädor i klassen.

    Vitsen är såklart att hindra folk från att dyka upp med tjugo olika brädor och lika många riggar, som Anders Bringdal gjorde förr.

  • benke-2

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 18:27

    Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra SÄMST på en liten speedbräda,
    Repetera:[pling]
    Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra SÄMST på en liten speedbräda,

  • andersbq

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 18:51
    benke.;644735 wrote:
    Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra SÄMST på en liten speedbräda,
    Repetera:[pling]
    Blåser det tillräckligt hårt så kryssar/länsar man antagligen allra SÄMST på en liten speedbräda,

    Jo men men nu var det ju Rasmus påstående och då ska man alltid invertera svaret, så blir det rätt.

  • haze

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 07:46
    Mattias J;644672 wrote:
    Kite = kortdistans överlägsna med sin slingshotteknik
    Windsurf = riktig segling över distans :cool2:

    Slingshot eller inte, jag vill inte höra skiten att kitare inte slungar iväg kiten för maximal fart. Nu är det ju så att Holländarna gör det riktigt bra på windsurfingbrädorna också, så det är ingen kritik. Ny teknik för att nå högsta möjliga average, vilket är det vi kör om. Jag ska träna slingshot hela våren!!! Kolla på dessa två filer från den snabbaste windsurfaren och den snabbaste kitaren. Kolla skillnaden mellan högsta 2 sec och 500 meter, så förstår ni varför windsurfaren till slut kommer om kiten. Det skiljer 1,2 knop mellan topp och 500 m för Craig och 7 knop mellan topp och 500 m för Sebastian. Undrar hur NM hade sett ut. 61 knop är sjukt snabbt, det är bara att medge…. Tror inte det blev så farligt OT, men fantastiskt informativt :tongue:

    Om vi ska kunna tävla på lika vilkor, så borde kanske average räknas 5 x 25 sec. Eller vad tror ni? Problemet är att då finns det inte många ställen att tävla på, 25 sec borde ju bli ca 650-700 meter.

    Varför alltid denna fight Kite vs. Vind?? Vi kör båda en form av surfing även om speedkiting och speedvindsurfing inte har så mycket surf i sig. Det är ungefär som att tjafsa om fotboll eller hockey. Eller snowboard vs skidor på mitten av -90 talet. Ett förlegad synsätt.

    Alla är vi väl på vattnet för att ha roligt?

    Bättre vi träffas och kör riktigt surfing en dag och kommer tillbaka till rötterna där allt som har med surfing att göra kommer ifrån. Vågsurfingen.

    //Hasse som både kitesurfar och vindsurfare nu för tiden men i grund och botten är en surfare!!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing där fick kajtarna! :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.