Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Där man sätter fenan?

  • Där man sätter fenan?

    Publicerad av surfslusken på 15 juni, 2007 vid 20:48

    Jag undrar över en sak. Det är så att på min bräda så skruvar man fast fenan från under sidan, dvs den sidan som ligger mot vattnet. Men jag har sett att på vissa brädor så sitter sitter skruven till fenan på ovan sidan, alltså den sidan av brädan som man står på. Är det nån skillnad på vilken sida som skruven sitter? Är det bättre om den sitter på ovan sidan av brädan, och går de isf att bygga om brädan. Tex att man tar en borrhammare och drar igenom ett 18mm hål från ovan sidan, alltså den sidan man står på, och drar i en riktigt fet spikplugg, tex en Hilti, i fenan? Då borde den ju sitta fast så att man inte tappar den.

    rookie svarade 16 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    15 juni, 2007 vid 20:59

    @surfslusken 390646 wrote:

    Jag undrar över en sak. Det är så att på min bräda så skruvar man fast fenan från under sidan, dvs den sidan som ligger mot vattnet. Men jag har sett att på vissa brädor så sitter sitter skruven till fenan på ovan sidan, alltså den sidan av brädan som man står på. Är det nån skillnad på vilken sida som skruven sitter? Är det bättre om den sitter på ovan sidan av brädan, och går de isf att bygga om brädan. Tex att man tar en borrhammare och drar igenom ett 18mm hål från ovan sidan, alltså den sidan man står på, och drar i en riktigt fet spikplugg, tex en Hilti, i fenan? Då borde den ju sitta fast så att man inte tappar den.

    Nja, det där fungerar inte. Du måste borra rakt igenom brädan i samma hål där du skruvar fast remmarna för fötterna och skruva fast fenan där. Glöm inte att köpa längre skruv bara ca 10-15 cm. Tror bladet skall vara mot vattnet !? men kolla med någon som vet Lycka till !

  • _frippe_

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 21:00

    Dåligt med surf på sista tiden…?

  • tsss

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 21:00

    om du seglar med brädan upp och ned, så slipper du fundera på sånt här.
    (Surfaren skall således var under vattnet)

  • tdk

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 21:05

    @surfslusken 390646 wrote:

    Jag undrar över en sak. Det är så att på min bräda så skruvar man fast fenan från under sidan, dvs den sidan som ligger mot vattnet. Men jag har sett att på vissa brädor så sitter sitter skruven till fenan på ovan sidan, alltså den sidan av brädan som man står på. Är det nån skillnad på vilken sida som skruven sitter? Är det bättre om den sitter på ovan sidan av brädan, och går de isf att bygga om brädan. Tex att man tar en borrhammare och drar igenom ett 18mm hål från ovan sidan, alltså den sidan man står på, och drar i en riktigt fet spikplugg, tex en Hilti, i fenan? Då borde den ju sitta fast så att man inte tappar den.

    E du full??

  • luwa1111

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 21:07

    Ila, det är möjligtvis inte så att du missade det underbara surfet igår och att du nu försöker kompensera detta genom att ge oss andra, som surfade helt slut på oss igår, en omöjlig gåta som ren hämnd? /Hellman

  • sode

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 21:22

    @surfslusken 390646 wrote:

    Tex att man tar en borrhammare och drar igenom ett 18mm hål från ovan sidan, alltså den sidan man står på, och drar i en riktigt fet spikplugg, tex en Hilti, i fenan? Då borde den ju sitta fast så att man inte tappar den.

    Med en sådan här http://www.prylbanken.se/annons/verktyg_och_maskiner/hilti_spikpistol_saljes/380133/ så har jag skjutit fast en hel del reglar i betong, jag tror att den borde funka för dig. Även bra att de röda (starkaste?) patronerna kommer med, så är du säker på att fenan sitter som gjuten… Säljer du sedan tjänsten att förstärka andras brädor+fenor för en femtilapp så har du vips tjänat 4500 kronor (inköp av ovannämnda pistol borträknat)… som du kan köpa nya patroner och spikar för, big business…

  • surfslusken

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 21:31

    Vette fan va man ska hitta på här näst. När man skriver helt ärliga spontana inlägg får man skit, anstränger man sej för att roa läsarna o bifogar lite skojiga bilder till får man skit o inläggen bort plockade, och nu försöker man smälta in o följa strömmen me meningslösa tråkiga inlägg om lika tråkiga o menigslösa saker så undrar ni om man e full eller inte hunnit lira skinnbanjo på en vecka?
    Hur fan ska man bära sej åt??

  • tdk

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 21:36

    Bara att inse Ila. Konfen är inte till för coooola killar som dig. Utan för de lite mer försynta pojkarna och flikkorna här i svea rike.

  • surfslusken

    Medlem
    15 juni, 2007 vid 21:47

    @TDK 390663 wrote:

    Bara att inse Ila. Konfen är inte till för coooola killar som dig. Utan för de lite mer försynta pojkarna och flikkorna här i svea rike.

    Har faktiskt haft dom funderingarna ett tag o du har nog rätt. Konfen känns inte riktigt som nåt för mej längre. Hmmmm…. ja börjar nog bli gammal.

  • spray

    Medlem
    16 juni, 2007 vid 15:53

    (Jag är iofs nybörjare, men här är min lösning:)
    Om du inte vill skruva uppifrån tror det är bäst om du borrar med dubbla hål från varje sida med två långa bultar från varsin sida så sitter fenan bra.

  • oscar

    Medlem
    16 juni, 2007 vid 18:34

    Tror lunarstorm passar dig bättre 🙂

  • andersbq

    Medlem
    16 juni, 2007 vid 18:39

    Som alternativ kanska man kan limma med superepoxi så slipper man skruvar.

  • mang-e

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 10:35

    Fena….?:confused2:
    Räcker det inte med hår på bröstet…!:wink:

  • rookie

    Medlem
    17 juni, 2007 vid 12:24

    @surfslusken 390660 wrote:

    Vette fan va man ska hitta på här näst. När man skriver helt ärliga spontana inlägg får man skit, anstränger man sej för att roa läsarna o bifogar lite skojiga bilder till får man skit o inläggen bort plockade, och nu försöker man smälta in o följa strömmen me meningslösa tråkiga inlägg om lika tråkiga o menigslösa saker så undrar ni om man e full eller inte hunnit lira skinnbanjo på en vecka?
    Hur fan ska man bära sej åt??

    Kom igen nu och följ strömmen, rätta dig i ledet och skriv inlägg som alla andra:

    Vad ska jag köpa för bräda som nybörjare?

    Passar den här simmer masten i mitt gaastra segel?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Där man sätter fenan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.