Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dax för mindre bräda?

  • Dax för mindre bräda?

    Publicerad av j_man på 24 augusti, 2006 vid 09:06

    Seglar idag på 160L/80cm men börjar snegla på mindre brädor, 110L/ca65cm typ triple x, screamer el mostv med ngt år på nacken. Kan detta va ett lämpligt steg för ökad speed (siktar nu på +25kn) och bättre egenskaper i +10m/s. Är fortf newbie och kämpar med fullfartsgippar men har fått ording på sele och stroppar (ut/bak). Väger ca 85kg.
    Tacksam för alla tips och även om nån har erf av ovanst brädor.

    Oregistrerad svarade 17 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • svanvik

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 10:43

    Tycker jag låter som ett utmärkt steg. På 110 liter kan du fortfarende dra rigg om det kniper och guppa hem om/när det mojnar. I den storleksklassen finns det en hel del olika brädvarianter så vill man inrikta sin segling finns det goda möjliheter. Då du talar om fart kan en riktig slalombräda vara ett alternativ eller kanse en fartinriktad super-X.

    Bara att hoppas att de där +10m/s dagarna hittar hit igen!

  • oscar

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 11:14

    Om du ska behålla den stora så tycker jag du ska gå ner lite till i storlek, runt 100 liter och ca 60 bred. Annars är svanviks råd mkt bra. 25 knop ska du klara på den stora!

  • j_man

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 11:47

    Jag behåller den stora och kompletterar ev med ett mindre segel runt 5,5

  • dr-masse

    Medlem
    24 augusti, 2006 vid 12:19

    5.5 blir för litet på den brädan. Vad har du för andra segelstorlekar?

  • Oregistrerad

    Gäst
    24 augusti, 2006 vid 12:39

    Garderoben är tyvärr lika tunn som plånboken den 24:e, men har ett 7,0 till stora brädan. Tycker det funkar bra från ca 6m/s till 10-12m/s, saknar egentligen mest ett lite större segel in lätta vindar, men det kommer kanske en blåsig höst…..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dax för mindre bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.