Dax för mindre bräda?

Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av Oregistrerad.

• Författare
     J_man
    Medlem

Seglar idag på 160L/80cm men börjar snegla på mindre brädor, 110L/ca65cm typ triple x, screamer el mostv med ngt år på nacken. Kan detta va ett lämpligt steg för ökad speed (siktar nu på +25kn) och bättre egenskaper i +10m/s. Är fortf newbie och kämpar med fullfartsgippar men har fått ording på sele och stroppar (ut/bak). Väger ca 85kg.
    Tacksam för alla tips och även om nån har erf av ovanst brädor.

Svanvik
    Deltagare

Tycker jag låter som ett utmärkt steg. På 110 liter kan du fortfarende dra rigg om det kniper och guppa hem om/när det mojnar. I den storleksklassen finns det en hel del olika brädvarianter så vill man inrikta sin segling finns det goda möjliheter. Då du talar om fart kan en riktig slalombräda vara ett alternativ eller kanse en fartinriktad super-X.

Bara att hoppas att de där +10m/s dagarna hittar hit igen!

Oscar
    Deltagare

Om du ska behålla den stora så tycker jag du ska gå ner lite till i storlek, runt 100 liter och ca 60 bred. Annars är svanviks råd mkt bra. 25 knop ska du klara på den stora!

J_man
    Medlem

Jag behåller den stora och kompletterar ev med ett mindre segel runt 5,5

dr Masse
    Deltagare

5.5 blir för litet på den brädan. Vad har du för andra segelstorlekar?

Oregistrerad
    Gäst

Garderoben är tyvärr lika tunn som plånboken den 24:e, men har ett 7,0 till stora brädan. Tycker det funkar bra från ca 6m/s till 10-12m/s, saknar egentligen mest ett lite större segel in lätta vindar, men det kommer kanske en blåsig höst…..

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2023 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med användarnamn och lösenord

eller    

Forgot your details?

Create Account