Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Debattartikel i NP om"bastu-hotet" på Torö-Örudden

  • Debattartikel i NP om"bastu-hotet" på Torö-Örudden

    Publicerad av electric på 9 december, 2011 vid 21:03

    Nynäshamnsposten publicerade idag d 9/12 denna debattartikel ang. bastuärendet på Örudden. Hoppas den väcker lite reaktioner – och att politikerna tänker om!
    /Lars

    herr-pelegrin svarade 12 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • swe-496

    Medlem
    9 december, 2011 vid 21:51

    Bra skriven artikel…

  • jesper-b

    Medlem
    10 december, 2011 vid 17:24

    Jag föreslår mailbombning av nynäshamns kommun, vilken mail bör vi skicka till!? Borde vara till en politiker – helst någon slags ordförande i sittande parti, dvs S, och kanske ansvarig tjänsteman – vem/vilka?

    /Jesper

  • dude

    Medlem
    10 december, 2011 vid 17:32

    Tack för en bra artikel Lars!

  • dr-masse

    Medlem
    12 december, 2011 vid 08:51

    Håller helt med Jesper, här skall mailas – ju fler vi är desto bättre.

    http://www.nynashamn.se/Kommunen/Kontakt-med-kommunen.html

    Jag kommer att utgå från Lars utmärkta artikel i mina mail.

  • jesper-b

    Medlem
    12 december, 2011 vid 11:51

    Jag skickade just ett mail, men till en allmänn komunadress. Det skulle bli mycket mer genomslag om vi skickade till alla komunfullmäktiges medlemmar. Finns det en maillista till dessa, eller en lista på deras nämn tillgänglig någonstans? Eller orkar någon lägga upp en sådan här? /JB

    Angående bygglovsansökan för bastu på Torö, fastighet Ören 1:7; Stenstrand 117

    Till samtliga politiker och berörda tjänstemän i Nynäshamns kommun,

    Ibland måste man ta ett steg tillbaka och överblicka en situation lite på distans. Till exempel när en individ, måhända trevlig, övertygande, enveten och målinriktad, när denne individs egenintresse står mot det stora flertalet, det allmänna, det kommunala, det mänskliga. Som politisk beslutsfattare är detta fundamentalt.

    Att Jonas Svenssons (och hans maka som av skattetekniska skäl är fastighetens ägare, Lisa Wallmark) bearbetning av politiker och tjänstemän i Nynäshamns kommun kan få fortgå? Att han ens är påtänkt att få bygga en bastu närmare strandgräns än det redan illa placerade bostadshuset på den stora fastigheten ? Att han fick bygglov för sitt stängsel utmed yttre gränsen för sina stora och unika marker är redan det skandal. Att han satte upp ett högre än angivet i bygglovet är ännu en skandal. Dess marker som jag som barn gick och plockade blåbär på, 3o år senare mina barn – nu är dessa fantastiska blåbärsmarker avgränsade med ett högt staket!

    Att man sedan skulle kunna få ett bygglov för att få bygga fler byggnader på denna unika naturmark är ännu mer bisart. De nuvarande ägarna har försökt sälja denna mark för 30 miljoner kronor!! De har inget mer intresse för marken än som investeringsobjekt. En bastu än närmare stranden gör att de tkommersiella värdet ökar kraftigt, på bekostnad av blåbärsplockarna, på bekostnad av fågelskådarna, på bekostnad av naturälskarna, på bekostnad av laxfiskarna, på bekostnad av surfarna, på bekostnad av förtroendet för Nynäshamns kommunfullmäktiges ledamöter.

    Ett enkelt nej till en dylik bygglovsansäkan med hänvisning till naturen, till det rörliga friluftslivet, till allmänintresset, till kommuninvånarna, till gällande riktlinjer, rekommendationer och praxis – det vore så enkelt.

    Att istället låta enstaka personers privatekonomiska intresse gå före – det är skandal!

    Gör det enda rätta – säg nej till denna bygglovsansökan!

    Hälsningar,

    Jesper Blomberg
    Vän av Torö stenstrand och Örens fantastiska och ännu inte helt sönderexploaterade natur

  • svenne

    Medlem
    12 december, 2011 vid 12:19

    Ja, skicka nu!

  • fnassel

    Medlem
    12 december, 2011 vid 12:41

    Kan det här hjälpa?

    Jag är inte världens hejare på att formulera mig men jag skickar gärna ett mail.

    Anställdas e-postadresser
    förnamn.efternamn
    @nynashamn.se

    Plan- och bygglov
    Avdelningen ansvarar för översiktsplanering, detaljplanering, bygglov och rådgivning i bygglovfrågor.

    Plan

    Ida Olén kommunarkitekt
    Verksamhetsansvarig för detaljplaner.
    08-520 684 40

    Annsofi Edberg planarkitekt
    Detaljplaner.
    08-520 682 46

    Zillah Edström Bood planarkitekt
    Detaljplaner.
    08-520 682 05

    Sofia Eneborg planarkitekt (föräldraledig till augusti 2012).
    Detaljplaner.
    08-520 682 05

    Lena Wallin plantekniker
    Planadministration, planarkiv.
    08-520 682 52

    Bygglov

    Anna Klingebratt bygglovhandläggare.
    Bygglov, besiktningar, byggsamråd, lokaliseringsprövning, råd och upplysningar.
    08-520 682 83

    Sören Öberg bygglovhandläggare
    Bygglov, besiktningar, byggsamråd, lokaliseringsprövning, skyddsrum, råd och upplysningar.
    08-520 682 38

    Henrik Axelsson bygglovhandläggare
    Bygglov, råd och upplysningar.
    08-520 682 74

    Mats Lindström bygglovhandläggare
    Bygglov, råd och upplysningar.
    08-520 682 44.

    Charlotta Hjelm bygglovhandläggare
    Bygglov, råd och upplysningar.
    08-520 680 00.

  • fnassel

    Medlem
    12 december, 2011 vid 12:50

    Kanske inte skall glömma den här.

    Birgitta Elvås
    kommunchef
    08-520 681 70
    e-post

    Det framgår ju inte på hemsidan om förnamn.efternamn@nynashamn.se gäller även dessa?!

    Ordföranden

    Ordförande och kommunalråd: Anna Ljungdell (S)
    Vice ordförande och kommunalråd: Daniel Adborn (FP)

    Oppositionsråd

    Roland Dehlin (M)
    Eva Dannstedt Branting (MP)

    Kommunstyrelsens ledamöter

    Mandatperiod 2011-2014

    Ordinarie ledamöter
    01. Anna Ljungdell (S)
    02. Jörgen Måhlgren (S)
    03. Åsa Karlsson (S)
    04. Thomas Johansson (S)
    05. Anita Hägg (S)
    06. Daniel Adborn (FP)
    07. Roland Dehlin (M)
    08. Malin Friberg (M)
    09. Harry Bouveng (M)
    10. Aneta Widengren (M)
    11. Sverre Launy (V)

    Personliga ersättare
    01. Adriana Haxhimustafa (S)
    02. Roland Junerud (S)
    03. Parvaneh Ahmadi (S)
    04. Helén Fredskär (S)
    05. Dick Larsson (C)
    06. Leif Stenquist (FP)
    07. Bodil Toll(M)
    08. Tommy Lekenmyr (M)
    09. Agneta Tjärnhammar (M)
    10. George Tsiouras (M)
    11. Bengt Holwaster (MP)

  • svenne

    Medlem
    12 december, 2011 vid 12:58
  • fnassel

    Medlem
    12 december, 2011 vid 15:01

    Fick följande svar från Anna med vändande post.

    Hej, vi bedömmer inlämnade ansökningar i enlighet med den lagstiftning som gäller. Det aktuella ärendet tas upp för beslut i byggnadsnämnden på torsdag den 15 december, om inte sökanden väljer att dra tillbaks ansökan.

    vänliga hälsningra
    Anna Klingebratt

  • svenne

    Medlem
    12 december, 2011 vid 15:51

    Jag fick svar att det är vidarebefordrat. 🙂

  • electric

    Medlem
    12 december, 2011 vid 18:55

    Ärendet behandlas i Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden (inte kommunstyrelsen) den 15/12. Ledamöternas namn finns på nynashamn.se. Välj “Demokrati och dialog” så visas länk till nämnden och under denna till dess ledamöter.

    Den 29/11, dvs samma dag som ärendet behandlades i AU (som föreslår beslut), så inkom en handling i saken som är mycket intressant då den utgör en Torö-fritidsboende OCH jurists syn på saken ur legal synpunkt.

    Den förtjänar väl att distribueras till alla nämndledamöter enligt ovan (det vore bra om någon annan än jag gör det – jag är redan så insyltad. JB?).

    Jag får inte publicera denna handling här, men det är enkelt att få ut den för envar som är intresserad. Maila till carola.nygren@nynashamn.se (hon är administratör där) och begär att få “Handling nr 9 (2011-11-29)” för ärendet “2011-0407” avseende “Ören 1:7” per mail till dig. (Obs förresten att hela diariet (dvs registret, inte handlingarna), finns tillgängligt på webben: http://www.nynashamn.se/Kommunen/Diarium-for-miljo–och-samhallsbyggnadsnamnden.html, sök på Fastighet Ören 1:7).

    Däremot kan jag här redovisa den lagtext som juristens handling hänvisar till (och som också bifogas där). Se nedan!

    /Lars

  • dr-masse

    Medlem
    12 december, 2011 vid 20:15

    Såhär skrev jag:

    Hej!

    Jag är en av många, många personer som verkligen uppskattar tillgången till friluftsliv och natur på Torö och då särskilt på Ören. I mina ögon är det en av Stockholms-områdets allra främsta skatter och är en plats jag besöker flera gånger om året och har så gjort i över 15 år nu. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att det är en av de allra viktigaste platserna i mitt liv, numera.

    Till min stora förvåning fick jag nyligen information om att en bastu på Ören 1:7, den fastighet som utan tvekan är mest känslig när det gäller det rörliga friluftslivets tillgång till och möjlighet att ta tillvara på allt som detta naturreservat bjuder på, är uppe för behandling i Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden 15 december.

    Denna bastu har varit uppe tidigare och med all rätt fått avslag på sin placering, som då var mycket nära strandlinjen.

    Med tanke på de investeringar som Nynäshamns kommun har gjort i området på senare tid med bland annat nya toaletter och bättre möjligheter för personer med minskad rörelserförmåga att kunna ta sig ned till stranden så hoppas jag att kommunen även denna gång tar det enda rimliga beslutet – att inte ge tillstånd för en bastu närmare strandlinjen än vad den befintliga huvudfastigheten på Ören 1;7 har. Allt annat är orimligt och går emot lagtext inom området.

    Jag berömmer ofta Nynäshamns kommun för era insatser kring Torö och hur ni står upp för fritidslivets tillgång till ett så fantastiskt område som Ören. Jag hoppas innerligt att jag får anledning att fortsätta med det och att en enskild fastighetsägares undandag, med starka ekonomiska intressen, inte beviljas på bekostnad av tusentals andra medborgare.

    Med vänlig hälsning,

    Mitt namn och adress

    Jag skrev till(byt ut _snabel-a_ mot @ för rätt mailadress):

    kommunfullmäktige
    kommunstyrelsen_snabel-a_nynashamn.se

    Tommy Söderblom
    ordförande
    08-520 684 84
    soderblom.tommy_snabel-a_telis.com

    Kommunstyrelsen
    kommunstyrelsen_snabel-a_nynashamn.se

    Anna Ljungdell
    ordförande
    08-520 681 53
    anna.ljungdell_snabel-a_nynashamn.se

    Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden
    miljo-och-samhallsbyggnadsnamnden_snabel-a_nynashamn.se

    Leif Stenquist
    ordförande
    08-520 683 90
    leif.stenquist_snabel-a_nynashamn.se

    Tore Åkerbäck
    vice ordförande
    todo.akerback_snabel-a_telia.com

    Cristina Hjorth-Fresk
    nämndsekreterare
    08-520 682 34
    cristina.hjorth-fresk_snabel-a_nynashamn.se

    Carola Nygren
    nämndsekreterare
    08-520 682 95
    carola.nygren_snabel-a_nynashamn.se

  • swe-496

    Medlem
    12 december, 2011 vid 22:44

    “(Obs förresten att hela diariet (dvs registret, inte handlingarna), finns tillgängligt på webben:http://webb2.nynashamn.se/arendewebb/index.aspx?id= , sök på Fastighet Ören 1:7).”

    Electric. Den länken kräver användarnamn och lösen..

  • electric

    Medlem
    13 december, 2011 vid 00:32
    SWE 496;677379 wrote:
    “(Obs förresten att hela diariet (dvs registret, inte handlingarna), finns tillgängligt på webben:http://webb2.nynashamn.se/arendewebb/index.aspx?id= , sök på Fastighet Ören 1:7).”

    Electric. Den länken kräver användarnamn och lösen..

    Tack för påpekandet! Det ska vara http://www.nynashamn.se/Kommunen/Diarium-for-miljo–och-samhallsbyggnadsnamnden.html (och jag har nu rättat i inlägget).

    /Lars

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Debattartikel i NP om"bastu-hotet" på Torö-Örudden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.