Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Deck dust – var får tag på det eller alternativ?

  • Deck dust – var får tag på det eller alternativ?

    Publicerad av senomar på 11 juni, 2005 vid 06:02

    Jag behöver lägga på nytt halkmönster
    nån som vet var man kan få tag på deck dust eller vet vad man kan använda om man inte har tillgång till det. Blandning vore bra och veta också.

    jesper_b svarade 18 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • styret

    Medlem
    11 juni, 2005 vid 08:28

    epoxi och salt.

  • apex

    Medlem
    11 juni, 2005 vid 09:39

    Om du använder epoxy och salt bör du känna till att det även blir ljus-gult. Kan vara snyggt men inte alltid. Vill du att det inte ska gulna så kan du använda en tvåkomponents polyuretanlack med UV skydd (international). Därefter kan du strö lite slipdamm ifrån ett block clarkfoam (polyuretanisocyanurate skum). Om du inte har detta kan du köpa antislipp pulver ifrån international in någon av dina närliggande båtaffärer.

    Ha de

    /jonte

    ps. tänk på att inte lägga på tvåkomponents lacker ovanpå enkomponents färger. ds.

  • jesper_b

    Medlem
    11 juni, 2005 vid 11:58

    Visst kan man hålla på och mecka med kryddor och måla med epoxy men varför inte gör på rätt sätt på en gång? Dvs använda deck dust, 2-komp klarlack och en riktig spruta. Har man inte spruta kan man kanske låna av någon – det blir så mycket bättre.

    Deck-dust: jag köper min på Fiberglass Hawaii. Finns både på Maui, Oahu och California. Kolla om de inte kan skicka från Calif. om du inte råkar ha vägarna förbi. http://www.interplastic.com/html/fghawaii.htm De flesta använder en akrylbaserad dust och det är det Fiberglass Hawaii säljer. Finns även på Fiberglass Supply Inc., 314 West Depot. Bingen WA. 98605-0345. Om man nu råkar vara down under.

    Lack: Köp vilken två-komponents billack som helst. Mycket bättre än epoxy eftersom den härdar fortare och inte gulnar. Jag köper min av en lokal billackare ute i Nacka.

    Spruta: Liten enkel kompressor går bra. Själva sprutan ska vara likadan som sådan man sprutar underredsmassa på bilar med. Finns säker på biltema eller liknande.

    Hur gör man:

    Jag brukar slipa ner eventuellt gammal struktur, dock inte riktigt allt för att inte förstöra underliggande lack. Maskera rails och botten samt eventuella pads. Det är rätt vanligt att man sprutar även på padsen men jag får grymma skvasår under stortåna av det.

    Blanda till 1-2 dl lack. Rör i deck dust till en vällingliknande smet. Mer rinnigt än gröt men tjockare än grädde. Provspruta på någon hyfsat blank yta (obs det sprätter en hel del). När du tycker strukturen blir rätt så är det bara att gå på brädan. Några snabba svep och det är klart går på en minut eller två. Dra bort maskeringsteapen ganska omgående – rinner det har du defintivt sprutat för mycket.

    Nybörjarfel är att man blandar lite för tjock smet och sprutar på onödigt mycket.

    Självklar bör man ha mask och välventilerat utrymme.

    Lycka till!

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    11 juni, 2005 vid 12:01

    Glömde visst fiberglass hawaiis hemsida: http://www.fiberglasshawaii.com /Jesper

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Deck dust – var får tag på det eller alternativ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.