Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Delaminering?

  • Delaminering?

    Publicerad av challq på 11 augusti, 2008 vid 19:31

    Halloj allesammans!
    Efter en tid “offline” från Steffo har jag nu sökt mej tillbaka hit..
    “Tyvärr” har jag gjort samma misstag sedan sist jag startade en lagningstråd/gör-det-själv, och köpt en trasig bräda… igen.
    Denna gången är det en JP Freestyle 262 (Josh Stone), 105 L från år antagligtvis -01 om inte lite nyare?.. Är inte helt hundra. :tongue:
    I alla fall! Laminatet (det heter så väl?) har börjat svikta under ett par tidigare lagningar, och säljaren sade att det alltid hade varit så.. Men jag fick ett bra pris på bräden och köpte den i alla fall. Trots att det var lite bil-lack från shell som han hade sprejat över skadorna med, som var i helt fel färgton, plus att det var jävligt slarvigt gjort, men detta kan nog fixas så småningom..
    Jag funderar nu, som den snåle jävel jag är (:wink:), på att laga brädan själv. Jag har fortfarande kvar mitt epoxi-kit som jag köpte när jag skulle fixa den 1:a brädan jag skrev om i den här tråden: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52091&highlight=challq
    Alltså mao: http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500

    Vet ej ifall detta kan vara till användning eller ej.
    Här kommer en bild på var brädan har gått sönder:
    bild1bn6.jpg

    Och här är en bild på det exemplaret jag har… där ni kan se vart brädan är sprayad och därmed “lagad”.
    brdanhb6.png

    Vid “lagning” 1 så sviktar det ca. 3 – 5 mm. över en area på ca. 5 x 4 cm och vid lagning “2” är skadan lite mindre och sviktar därmed mindre.

    Utöver de tips från er “experter” jag hoppas på att få, hade jag en fråga om det är säkert att provsurfa brädan innan jag ger mej i kast med att misshandla brädan både verbalt och fysiskt. (Är grymt sugen)
    Samt om det kostar mycket med pengar att t.ex. få det gjort hos CLS eller någon annan brädlagare nära Varberg.
    Alla tips är välkommna förutom de dåliga! :laugh:

    PS. brädan är i nuläget garanterat torr iom att den inte har varit surfad på, på ca. 1 – 2 år enligt den förre ägaren DS.

    “PSS.” Någon som kan ge en snabbrecension av brädan och dess egenskaper? Hade vart svinschysst. “DSS.”

    Tackar för er läsning och eventuellt visat intresse av att hjälpa till, är mycket tacksam för svar! :cool2:
    Hade tänkt mej att möjligtvis föra en lagnings-dagbok i klass med min förra, om det nu blir att jag ska laga den.
    /Charlie

    djevulen svarade 15 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • challq

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 20:11

    Kanske borde postat detta i Vindsurfing-forat istället. Märkte att det inte var speciellt många som hänger här.
    Jaja! Kanske någon moderator kan vara snäll att flytta tråden om jag inte får svar på ett tag? 🙂

  • ola-h

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 21:39

    Sviktar det inget runt det sprayade området? I så fall är det inte ett så belastat område och därmed inte riktigt samma krav på lagningen som om det t ex skulle varit under stropparna det varit problem.

    OM färgen inte har sprickor tror jag det är helt OK att provsurfa den. Förresten, har förra ägaren haft skruven ur under lagringstiden? Annars vet man ju inte säkert att den torkat upp något.

    Jag skulle göra en “mjuk” nedslipning av området tills du hittar frascht laminat. Antagligen är sandwichmaterialet under överlaminatet skadat. Det kan vara lite lurigt att limma i sådant bra om man skall fasa in det i den “mjuka nedbuktning” man får efter slipningen utan vacuum, men med lite skumgummi och hård tejpning kan man klara det.

    Kolla Boardladys sida för lite inspiration. T ex länkarna i högerspalten på http://www.boardlady.com/repairmenu.htm

  • challq

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 08:06

    Hej Ola.. Tack för ditt svar..
    Nej, det sviktar ingenting utanför det sprayade området vid lagning 1.
    Vid lagning “2” så sviktar det så yyyyytterst lite att jag inte tror jag ska göra någonting åt det i nuläget..
    Det jag tänker mest på ang. provsurfning är om masten, vilken med all säkerhet har orsakat skadan i första hand, skulle pressa på samma ställe igen om en våg skulle komma och skölja över riggen/brädan, eller om jag skulle få kastfall på något lurigt sätt etc.
    Då finns väl möjligheten att brädan spricker upp?
    Jag tror att det är någon som har försökt att laga brädan med glasfiber under sprayningen, och färgen har spruckit upp lite pga. att jag vart där med min tumme och pressat en del för att kolla hur lång skadan är..
    Den är mer lång och smal upptäckte jag nu, ca. 7 cm lång och 2 – 3 cm vid.
    Vad skulle värsta scenariot vara ifall jag sket i att laga brädan, och det skulle gå hål i den gamla dåliga lagningen och det skulle läcka in vatten?
    Skulle brädan gå av på mitten, eller skulle hela däcket börja mjukna efter en tids användning? 😀
    Funderar på att strunta i att laga den i år. Utan ta det till våren i stället, fast om det blir en lugn vecka nu i höst/sensommar tror jag inte att jag har så mycket för mej ändå, och kan lägga tid på lagningen och få den bra.
    (ursäkta att det blev lite mycket text nu)
    Du skrev att jag skulle limma på skumgummi? Är detta verkligen rätt material att använda? Ska jag inte köra typ, någonting fastare? Som epoxi-microballonger eller försöka få tag i nånting annat hållfast som inte blir stekvarmt när det härdar. :confused2:
    Sedan, vad är en “mjuk slipning”? :smirk: Samma sak som “grund” slipning?
    Tack!
    /Charlie

  • Kjello

    Gäst
    12 augusti, 2008 vid 09:40

    jag skulle för att gardera mej mot läckage och vidare skada, med tanke på höstvindarna & vill surfa.
    Kontaktlimma bomgummi eller halkskydds skumgummimatta, utskuret snyggt lika på båda sidor kanske t.o.m. Lite över dåcket runt mastboxen, så minskar punktbelastningen vid kastfall.
    Så även om laminatet spricker under är det ingen fara för läcka.

  • challq

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 13:20
    Kjello;489324 wrote:
    jag skulle för att gardera mej mot läckage och vidare skada, med tanke på höstvindarna & vill surfa.
    Kontaktlimma bomgummi eller halkskydds skumgummimatta, utskuret snyggt lika på båda sidor kanske t.o.m. Lite över dåcket runt mastboxen, så minskar punktbelastningen vid kastfall.
    Så även om laminatet spricker under är det ingen fara för läcka.

    Aah, tack för tipset.. Var som jag skrev i en annan tråd inne hos CLS och frågade vad lagningen skulle kosta… svaret blev 2.500:- och det skulle ta 2 – 3 veckor. Sedan fick jag en fin rundtur i hans verkstad.
    Men när han granskade brädan lite närmare, visade det sej vara typ en serie av sprickor på decket… Alltså behövs den nu lagas över ca. 50 cm. på varje sida, om man inte tar och lagar varje spricka var för sej.
    Detta betyder att jag har en del jobb nästa vecka med att laga den förbaskade brädan.
    Ska iväg och köpa pvc-skum (tror det hette så). Sedan har jag nog allt jag behöver hemma, förutom lack och så då. 😉 Fast med ditt tips så behöver jag ju knappast lack, bara jag får tag i någon schysst greppvänlig matta som jag kan använda som footpads vid masten. Och då behöver jag ju inte lägga nytt grepp på den heller… så det sparar ju massa tid! 😀
    Men vad är det brädan består av?
    Det jag har hemma är div. verktyg, sandpappar i all möjlig grovhet, epoxikit, lite olika väv, frigolit, och möjligtvis något spackel.
    Är det ngt, mer än pvc-skum jag behöver? 🙂

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 13:22

    Jag menade inte limma på skumgummi utan att du slipar upp ett infasat rundaktikgt hål, lägger väv och flera lager sw-skum. Sedan skulle du idealt få detta att böja ned sig i hålet mev vacuum. Men om du inte har vacumm kan du lägga några lager skumgummi utanpå, sedan tejpa hårt runt brädan. Tejpen sätter tryck och skumgummit fördelar ut det så att lagningsmaterialet liksom bottnat i hålet.

    Jag skulle definitvt inte limma bomgummi eller liknande över en befarad delaminering. När det börjar spricka upp KOMMER vatten sugas in ändå och det blir ju då värre eftersom du inte kan se skadan och förutsäga när detta sker.

  • challq

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 13:31
    Ola H.;489422 wrote:
    Jag skulle definitvt inte limma bomgummi eller liknande över en befarad delaminering. När det börjar spricka upp KOMMER vatten sugas in ändå och det blir ju då värre eftersom du inte kan se skadan och förutsäga när detta sker.

    Aha, så som jag förstod det menade han att jag skulle göra detta efter att jag lagat brädan. Fast menade han innan så låter ju det som du säger, som en dum idé.. Joo, jag hade tänkt mej göra nåt sådant som du beskriver. Fylla ut med någonting där det har spruckit/där det är dåligt, kanske gröpa ur frigoliten med en sked eller nåt? 😀
    Sedan börja lägga väv och epoxi på i 3 – 4 lager, och slutligen strunta i att lacka den och lägga på någon snygg och greppvänlig matta eller nåt. :santa:
    Hur låter detta? Helt fel? :cool2:
    Jag har ärligt talat nästan ingen aning om hur man gör, men kan tänka mej att detta borde fungera.

  • svenne

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 13:36
    challq;489425 wrote:
    Sedan börja lägga väv och epoxi på i 3 – 4 lager

    Det är vindsurfingbräda vi pratar om, inte en Nimbus. Lägg ett lager väv. Till exempel en 200 grams väv med handlagd epoxi lär bli överdimensionerat så det räcker.

  • Kjello

    Gäst
    12 augusti, 2008 vid 16:16

    jag är Han som skulle tillfälligt för att inte missa höststormar, bara snabbt limma halkskyddsmatta över för att gardera mot läckage,
    Det va ett billigt köp så vad är några extra nice surf höststormar värda, eller är brädan värd mer,
    Ha kul nu, kör så det ryker, skut upp.
    Sen i vinter med 0 luftfuktighet torka ev, läckage och ev, laga proffsigt, hela vintern på dej.

  • challq

    Medlem
    12 augusti, 2008 vid 18:40
    Kjello;489503 wrote:
    jag är Han som skulle tillfälligt för att inte missa höststormar, bara snabbt limma halkskyddsmatta över för att gardera mot läckage,
    Det va ett billigt köp så vad är några extra nice surf höststormar värda, eller är brädan värd mer,
    Ha kul nu, kör så det ryker, skut upp.
    Sen i vinter med 0 luftfuktighet torka ev, läckage och laga proffsigt hela vintern på sej.

    Jaa, you got a point there.
    Men jag tror jag hinner mej om jag skyndar på, har dessutom en reservbräda på samma volym som jag ska träna på. Jag behöver väl kanske inte göra den permanenta lagningen nu, utan bara köra över med lite fiberväv.
    Jag bestämmer mej till helgen! Men såsmåningom kommer en lagningsdagbok! Det lovar jag. 🙂
    Hehe, jo, billig var den men ändå känns det lite surt att riskera den, för den är ju i övrigt ganska fin. :rolleyes:

  • Kjello

    Gäst
    12 augusti, 2008 vid 19:33

    ja har du en annan bräda, laga är alternativ ett.
    Jag har åkt på många kastfall på mina gamla Fanatic mamba/boa ultra, utan skada, hoppar/flyger alltid av brädan när det händer.
    Står man kvar när riggen möter så får brädan en hård smäll, inte annars.
    Hoppar alltid av brädan direkt om jag tappar bommen/kontrollen, så jag slipper lagningsjobb.

  • challq

    Medlem
    23 augusti, 2008 vid 16:39

    Okej! Jag har varit och hämtat brädan hos Ulf för ett par dagar sedan och igår inledde jag min lagning. En liten anekdot är att när jag skulle lyfta brädan från Ulf’s gräsmatta glömde jag registrera att hans tak går “ut” lite långt över gräsmattan, så jag brallade i nosen i tak-kanten. Blev ett litet “slagmärke” där lacken sprack, men jag tror inte det behöver åtgärdas.
    I alla fall kan jag börja med en härlig bild på mitt lagnings-set:
    Det jag har nu att arbeta med är alltså sandpapper och en borrmaskin med overdimensionerat sliphuvud.

    setuj4.jpg

    Ungefär såhär tänkte jag att slipa upp brädan till att börja med. OBS! Om någon nu tänker ge sej på det här med ett sånt sliphuvud (vet ej det riktiga ordet) som jag använder (med en diameter på 2 dm.) så borde ni tänka om, skaffa ett mindre:

    sida1qf4.jpg

    Efter lite slipning samt några slintningar blev det såhär, jag har alltså inte kommit in till kärnan än, men ville bara visa er sprickorna i sandwichen.
    slip1cj0.jpg

    slip2ni0.jpg

    slip4hr2.jpg

    Jag konstaterade att det var tvunget att slipa in till kärnan, så jag fortsatte processen med min stora slipmaskin! Jag konstaterade även att sprickorna går ut lite i kanterna, så jag fick slipa upp lite mer.

    karna8msprickahh3.jpg

    Såhär blev det efter ytterligare lite slipning, jag fräste förresten bort lite skum från kärnan pga. att jag slant till lite.. Kommer detta att försvåra min lagning?
    karna3bu9.jpg

    Och det är såhär långt jag har kommit nu, jag har försökt att slipa ner kanterna lite så att de inte är så branta där jag har i omtanke att försöka foga in någonting, exempelvis pvc-skum ifall jag kan få tag i det. Är det någon som vet inom vilken branch pvc-skum används och vilka affärer som har det så tipsa gärna!!! 🙂

    Just nu känns det förresten också som om jag har tagit vatten över huvudet, och brädan är mjuk på fler ställen på däcket in mot mastfoten, men jag tror jag inte ska bry mej om detta då det blir en lite för omfattad lagning. Sedan är det samma fel på motsvarande sida av brädan där jag inte har slipat upp ännu.
    I slutändan kanske brädan kommer hamna hos Ulf ändå! :crazy:
    Men jag hoppas att jag kan klara det med eran hjälp kära surfzonare!
    Såå, hjälp nu till och berätta för mej vad nästa steg är, så ska jag försöka pussla ihop min bräda igen!
    /Charlie

    Tror ni förresten att det är möjligt att få ihop över huvud taget för någon som inte har gjort detta innan? 😉

  • kinetic

    Medlem
    23 augusti, 2008 vid 18:54

    Ser bra ut men ja tror du behöver slipa lite mer i kanterna…Nästa steg är att införskaffa lamineringsepoxi samt väv (finns på Biltema…)…Sen tycker jag att du skall gå o tigga lite divinycell av Ulf…Är inte 100 men jag tror du bör lägga ett eller två lager med tunn glasväv o sen limma dit divinycellen…Därfter slipar du allt till rätt form o drar över med typ 2 lager väv…Sen ska de väl hålla….

  • petter_f

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 09:08

    Hi, here are a few links I found a while ago. Some of them might help, others not. You may have already seen them, but you get them anyway. 🙂

    The first one from Board Lady looks pretty similar to your situation, but the description is a little short, but gives you some pics to look at at least. You might have to go through the rest of the site for more explanation.

    Good luck with it all.

    http://www.boardlady.com/softdeck.htm

    http://www.teamairborn.co.uk/56301/index.html

    http://www.windsurfer.co.uk/diyboardrepairs.htm

    And from surfzone:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=43154&highlight=reparera+nosen
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=42954&highlight=reparera+nosen
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=25355&highlight=reparera+nosen
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=14296&highlight=reparera+nosen

  • djevulen

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 11:11

    hello,såg att du bor i varberg,,kolla med Bernt på http://www.carbon-composites.se/ han har byggt mycket brädor,,jag brukar köpa min epoxy å fiber av honom,han kan säkert ge dig tips å så…..lycka till med reperationen

    mathias

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Delaminering?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.