Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Delaminering?

  • challq

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 00:51
    kinetic;493445 wrote:
    Ser bra ut men ja tror du behöver slipa lite mer i kanterna…Nästa steg är att införskaffa lamineringsepoxi samt väv (finns på Biltema…)…Sen tycker jag att du skall gå o tigga lite divinycell av Ulf…Är inte 100 men jag tror du bör lägga ett eller två lager med tunn glasväv o sen limma dit divinycellen…Därfter slipar du allt till rätt form o drar över med typ 2 lager väv…Sen ska de väl hålla….

    Aah, epoxi och väv har jag redan, köpte Watski’s epoxikit förra året och jag hoppas väl att det ska funka i år igen. Sedan har jag två olika sorters väv, 1:a sorten är en ganska tjock väv som följde med Watski-kittet, andra sorten är sån här man köper på rulle som inte direkt är “ihopvävt” utan mer ligger lite “huller om buller” i en tunn hinna, alltså är väven av den tunnare sorten, vilken rekomenderas?

    Petter_F;493510 wrote:
    Text & Länkar

    Tackar! Ska ta mej en titt på länkarna i morgon! 😉

    djevulen;493532 wrote:
    kolla med Bernt på http://www.carbon-composites.se/ han har byggt mycket brädor,,jag brukar köpa min epoxy å fiber av honom,

    Ska ha det i åtanke ifall jag behöver någon annan sorts epoxi! Tack. 🙂

    Just nu känner jag mej lite osäker på hur mycket jag ska slipa bort, saken är den att det känns som om hålet kommer täcka halva brädan snart om jag fortsätter, för jag kan verkligen inte laga brädan på alla ställen där den är lite mjuk. Det finns ett flertal till ställen där det flexar kanske någon millimeter, dock inte mer än så, de ställena bryr jag mej inte om i nuläget.
    Och jo, då var det en fråga om det här pvc-skummet (divinycell?) som Ulf använder. Det är nämligen så att det är 0.7 – 1 cm. tjockt, vilket betyder att det kommer sticka upp en bra bit om jag sätter in det i brädan, för att kompensera detta, ska jag då slipa ner en bit i kärnan, eller ska jag slipa “toppen” på skummet istället?
    Det var ca. 0.5 cm ner till kärnan nu från början.

    Tack för alla grymma tips! :laugh:

    Watski’s epoxi-kit

  • challq

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 13:48
    djevulen;493532 wrote:
    hello,såg att du bor i varberg,,kolla med Bernt på http://www.carbon-composites.se/ han har byggt mycket brädor,,jag brukar köpa min epoxy å fiber av honom,han kan säkert ge dig tips å så…..lycka till med reperationen

    mathias

    Jag ringde precis till Bernt, och avtalade med honom om att jag skulle kika in på Torsdag och köpa lite PVC-skum av honom.
    Mycket trevlig man!
    Tack för det grymma tipset Mathias! 😀

  • challq

    Medlem
    2 september, 2008 vid 22:23

    Jag har nu köpt divinycell och lite extra glasfiber, och nu ska jag ta itu med brädlagningen när tillfälle ges.
    Men jag fick en liten snilleblix…
    För att undvika att samma skada uppstår igen när jag fått ihop brädan, funkar det inte då att limma på liggunderlag på sidorna och i fören av brädan?
    alt. laminera ovansidan av liggunderlaget först och sedan limma med kontaktlimm?
    7998.jpg

    I alla fall, det är såhär jag har tänkt att gå tillväga:
    1. lägga ett lager med glasfiber direkt på kärnan.
    2. limma dit divinycellen.
    3. laminera med två lager glasfiber över divinycellen.
    4. ??? spackla med epoxi+microballonger om det behövs ???
    5. Limma dit liggunderlag.

    Är detta en okej lagning eller ska jag försöka få tag i någon coating/alt. lack också?

  • svenne

    Medlem
    3 september, 2008 vid 06:42

    Du har med största sannolikhet lagt på betydligt mer epoxi och fiber än nödvändigt när brädan är klar, så den kommer att hålla för mer smisk ändå. Skippa skumgummit.

  • challq

    Medlem
    3 september, 2008 vid 12:08
    Svenne;496340 wrote:
    Du har med största sannolikhet lagt på betydligt mer epoxi och fiber än nödvändigt när brädan är klar, så den kommer att hålla för mer smisk ändå. Skippa skumgummit.

    Hehe, troligtvis lär det ju bli för mycket då jag inte har så stor aning om vad som är lagom… och då är ju bästa lösningen att smeta på tills det känns bra. :smirk:
    Tänkte i alla fall limma dit en liten bit i nosen… dels för att skydda mina segel, och dels för att skydda brädan från kastfall. 🙂

  • ola_p

    Medlem
    3 september, 2008 vid 12:49

    Strunta i att lägga nytt halkskydd längst fram på nosen bara så klarar sig seglen rätt bra.

  • djevulen

    Medlem
    7 november, 2008 vid 16:46

    hur har det gått för dig?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Delaminering?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.