Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Delar till gammal mistral mastfot

  • Delar till gammal mistral mastfot

    Publicerad av fanatic på 21 maj, 2008 vid 14:55

    Hej!

    Nu visade det sig att min flickväns far (blivande svärfar?) fick för sig att leta fram sin gamla mistral Competiton. Jag gissar att den är från mitten av 80-talet. Problemet i dramat är att nedersta delen av mastfoten saknas, från jointen ner till brädans koppling. Jag har ingen aning hur denna del/delar ser ut.

    Kan det kanske vara någon på steffo som kanske har de delar som behövs eller t.o.m hela mastfoten komplett?

    Jag bifogar bilder på brädans koppling samt mastfoten.

    Hoppas på positiva svar!

    Jag har ännu inte sagt till honom att hans surf-kit kanske borde uppdateras!

    //Micke

    pedersen svarade 16 år sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • pedersen

    Medlem
    22 maj, 2008 vid 06:55

    Det är definitivt 80-tal. Mastfoten lär se ut som en förlängd termoskork. Om ni hittar den någonstans i något förråd så är det stor chans att gummit som skall expandera för att hålla kvar mastfoten i hålet, har blivit för gammalt och spruckit. Kan bara tillägga att konstruktionen inte var en höjdare och den lär ju inte ha åldras väl. Oräkneliga är dom gånger jag har (ute på havet i vågorna) försökt kämpa i mastfoten i hålet efter att den hade hoppat ur. Jag brukar inte använda könsord, men det kan vid dessa tillfällen ha slunkit ur mig 😉

  • Kjello

    Gäst
    24 maj, 2008 vid 07:45

    Pedersen;467268 wrote:
    Det är definitivt 80-tal. Mastfoten lär se ut som en förlängd termoskork…. ?? 😉

    Vet du det, för mej låter det som en felgissning.

    Min Gissning;
    Det ser precis ut som det fattas en aluminium-cylinder med ett gämgat hål igenom för jointen,
    med ett nersvarvat spår runt närmast jointen, som passar mot stålfjäder-säkringen överst i mastfotshålet.
    Lite lättare att hitta aluminium, men svårt annars, kolla med surfbutiker som har varit med från 80-talet.

    Fanns många liknande aluminium-cylinder-lösningar på den tiden, och senare i mastskenor.
    Om du har tillgång till svarv så är det enkelt fixat. Cylinder låter fel, menar rundstav (plugg) ordklyveri.

  • pedersen

    Medlem
    25 maj, 2008 vid 07:58
    Kjello;468959 wrote:

    Vet du det, för mej låter det som en felgissning.

    Min Gissning;
    Det ser precis ut som det fattas en aluminium-cylinder med ett gämgat hål igenom för jointen,
    med ett nersvarvat spår runt närmast jointen, som passar mot stålfjäder-säkringen överst i mastfotshålet.
    Lite lättare att hitta aluminium, men svårt annars, kolla med surfbutiker som har varit med från 80-talet.

    Fanns många liknande aluminium-cylinder-lösningar på den tiden, och senare i mastskenor.
    Om du har tillgång till svarv så är det enkelt fixat. Cylinder låter fel, menar rundstav (plugg) ordklyveri.

    Jag tror du har rätt där. Man drar ut den där byglen åt sidan sen ner med “cylindern” med spår och skjuter tillbaks byglen. Sen sitter den där, eller hur?. Bättre än termoskorks-principen iallafall.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Delar till gammal mistral mastfot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.