Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den klassiska frågan, vem ska man tro på?

  • Den klassiska frågan, vem ska man tro på?

    Publicerad av rrd på 10 april, 2011 vid 14:22

    SMHI:

    FLERDYGNSPROGNOSER FÖR
    Hallands Väderö – Nidingen

    Prognosen utfärdad kl. 14.30. Nästa uppdatering: 08.40.

    Tisdag 12 april
    Väst, 3-6 m/s.
    Max medelvind: 7 m/s.

    DMI:

    Femdøgns farvandsudsigter

    Søndag den 10. april 2011.
    Kl. 11.

    Indre danske farvande
    Mandag:
    Omkring vest, 3 til 8 m/s, om natten 5 til 10 m/s, sidst på natten op til 13 m/s.

    Tirsdag:
    Vest og nordvest, 8 til 13 m/s, om eftermiddagen kuling fra nordvest, 10 til 15 m/s, om natten nordvest og nord, 13 til 18 m/s.

    Alltså två färska prognoser från närliggande prognosmakare som också ger prognos för vinden i den höjd som vi är intresserade av som vindsurfare. Visst det är enkelt att helt ignorera SMHIs prognoser, men jag har följt deras sjöväder och en vidareutveckling av detta långt tillbaka i tiden och tycker att det stämmer ganska bra, förutsatt att man följer själva utveckligen.

    För tillfället hoppas jag verkligen på DMI avseede tisdagens kuling, som i och för sig avser det stora området inre danska, men hoppas kan man ju alltid. SMHIs avser mer kustnära.

    På DMIs bilder, tom 14:00 på tis, kan man se att lågtryckets centrum ligger strax ovanför Gbg, vinden kanske inte når in. Bara att följa utvecklingen…

    För övrigt är det väl dessa prognoser som till stor del styr våra liv, nåja till viss del iallafall…

    henrikj svarade 13 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • lars_k

    Medlem
    10 april, 2011 vid 16:55

    Här är förklaringen till de olika prognoserna. Lågtryck som passerar på nära håll i SO riktning. Kan bli allt eller inget med en sån bana. Vi får hoppas att centrum drar förbi något längre norrut så bygger det fint från SV innan det snabbt vrider upp till sidvind. 🙂

  • emilvikingstrand

    Medlem
    10 april, 2011 vid 17:07

    vi kanske borde föra statistik? WG har 3st olika prognoser som just nu visar ganska olika för dalen tis & ons.

  • rrd

    Medlem
    10 april, 2011 vid 18:35

    Jag tror vi går på DMIs uppdaterade prognos…

    http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/kattegat.htm

  • henrikj

    Medlem
    10 april, 2011 vid 18:42

    Om ni inte redan känner till den, så kan jag rekommendera Farvandsvaesenet ( http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=SURFERE ). Kusligt precisa prognoser för Skåne och södra Halland, och även om DMI är bra så finns det ibland diskrepans mellan vad FRV och DMI förutspår. Då är det som regel DMI som till sist får krypa till korset och rätta om sina prognoser till det som FRV förutspått.

  • rrd

    Medlem
    10 april, 2011 vid 18:45

    Vad jag vet så utgår dom från samma grundprognos…

  • henrikj

    Medlem
    10 april, 2011 vid 18:47

    OK, de är kanske bara snabbare att uppdatera då?

  • mr-jibe

    Medlem
    11 april, 2011 vid 14:37

    Med tanke på att SMHI ska lägga ner (vad jag hört) på grund av för dålig statisik över antal rätt vad gäller förutspådda väderlekar skulle jag tycka dmi verkar bättre att lita på, sen hade dom roligare prognos vad gäller vind så….

  • emil_h

    Medlem
    13 april, 2011 vid 10:31

    http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=SURFERE stämmer ta mig fasen alltid! 🙂 I alla fall kring Hanöbukten/vakuumbay

  • rrd

    Medlem
    13 april, 2011 vid 10:39

    Igår så blev det till slut SMHIs prognos som mest liknande verkligheten, dvs ingen vind kring Varberg…

    Jag trodde/hoppades i det längsta på DMI som utlovade vind i kanten på ett område framåt kvällen. Dags att spana in nästa surfprognos, men det ser ut att ligga lååångt bort…

  • henrikj

    Medlem
    13 april, 2011 vid 19:04

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den klassiska frågan, vem ska man tro på?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.