Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den Stora Vågbrädetråden

  • doc

    Medlem
    18 september, 2011 vid 21:28

    Jag har dragit det till sin spets. 225×58,5 quad. 232×58,5 twin med lite snabbare rocker och bredare häck. Kontroll och sväng vs snabb och loose. Sideshore vs onshore. Fast i ärlighetens namn blir det mest quad.

  • lars_k

    Medlem
    19 september, 2011 vid 05:42
    dr Masse;670258 wrote:
    Ja, det är dit jag tror jag är på väg med mina vågplankor. En ~59 bred sak, lite rakare, lite snabbare å bredare bak. Vill kunna köra den som twin. 85-90 liter. Åsså en ~56 bred sak, mer böj, mer kontroll. Förmodligen quad. 78-82 liter?

    Två brädor som rent volymmässigt kan hamna rätt nära varandra…men där egenskaperna är rätt olika.

    Vad tros?

    Basse körde väl på en sån kombo? En 83 liters quad vågis (KT) och en 85 liters FSW. Verkade nöjd med det.

    Jag kör på en smal quad och en “fish”, båda med samma volym och mkt rocker men helt olika bredd. Funkar för mej som bara vill rida vågor. Sen har jag en grymt skön 78L singlefin också, men den hade jag egentligen kunnat klara mej utan…

    För mkt fokus på volym som sagt. Man väger ju lika mkt oavsett om det blåser pung eller är lättare vind så välj plankor i samma volymspann. Om inte volymen påverkar negativt på shapen är det väl bara att fetta till även hårdvindsplankan. Det är bredd, OFO, rocker och rails som spelar mest roll för planings- och svängegenskaperna!

  • dr-masse

    Medlem
    19 september, 2011 vid 07:02
    Doc;670259 wrote:
    Jag har dragit det till sin spets. 225×58,5 quad. 232×58,5 twin med lite snabbare rocker och bredare häck. Kontroll och sväng vs snabb och loose. Sideshore vs onshore. Fast i ärlighetens namn blir det mest quad.

    Det är väl det som oroar mig lite om man lägger sina vågbrädor lite väl nära varandra storleks/volymmässigt – det slutar med att man kör på den som man gillar bäst, oavsett förhållanden.

    För att ha två vågbrädor handlar, för mig, om att få så många bra vågdagar som möjligt. Och om jag 1. Krymper min storvågis för mycket och 2. Töjer min lillvågis för mycket så begränsar jag ju faktiskt mina brädors register. Eller?

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2011 vid 07:40

    Så kan det kännas, men för mig har det i praktiken varit tvärtom. Glöm inte att jag haft sidådär 5-6 vågbrädor i garaget rätt många år. Och det har alltid slutat med jag först slutar ta med mig de stora. Den lilla (63-69 liter) brukar oftast släpas med men förutom de bästa Åsa-dagarna ger sällan denna bräda något mervärde.

    Kör man tre brädor kan man givetvis kosta på sig att sprida ut dem lite, men vem orkar det? Kör man två är risken att man egentligen inte har någon riktig pärla för de vanligaste dagarna.

    Så min filosofi har blivit att det är bättre att ha två brädor nära varandra och få bra valmöjligheter i det viktiga mellanregistret. Och när brädorna medelst multifenuppsättningar blivit ännu mer all round så tycker jag detta blir ännu mer vettigt. Det är därför vi konstruerat Simmers linje med t ex två 75or med olika bredd (55, 56.5) och 84/85 med olika bredd (56.5, 58.5). Visst kan t ex jag köra någon av 84/85 och ha superkul. Men vinsten jämfört med 75orna är extremt liten och en 84/85 blir i praktiken alltid en nisch-bräda medan både 75orna är superallround (och därmed är bra även som resebrädor). Konceptet for mig bygger dock på att jag inte kör så stora vågsegel. Vill man lasta på upp mot 6.0 behöver man ju en större bräda av den anledningen. (Och skall sanningen fram fuskar jag ju lite eftersom jag också har en fsw85 som åker med ibland – långt ifrån alltid dock).

  • dude

    Medlem
    27 september, 2011 vid 00:41

    Jag tycker Torö är ett helt annat ställe än de flesta andra ställen.

    Man vill ha en riktigt stor bräda.
    Även om det är bra.
    Bara för att komma igenom väggarna av vitvatten som tenderar att trycka in en mot stranden igen speciellt när det är lite större.
    Ovanpå detta har också Torö som många andra vågbryt lite lättare vind precis där vågorna bryter som bäst eller, där jag hamnar efter att ha försökt rida vågorna.

    Jag har inte testat de senaste shaperna för att bidra med nyheter för att hitta den ultimata Toröbrädan. För mina 78 kg är det hur lätt som helst att komma ut genom Torös bryt och upp i planing med min 91 liters JP Freestyle. Men den är svår att lägga över på kant då det är för långt mellan fenan i mitten där bak och axlarna på brädan längre fram. Antingen får jag inte ner axeln på brädan som jag ska initiera svängen med eller så släpper fenan för att den sitter för långt in på mitten. Okay, jag ska sätta i quad på brädan och lovar höra av mig och berätta hur det blir med den saken 🙂

    Jag tror att det krävs lite tänka utanför ramarna för den ultimata Toröbrädan hehe

  • basse

    Medlem
    27 september, 2011 vid 11:18

    Jo men det var förra året…. sååå himla 2011 att köra samma storlek men olika karaktär….

    Men visst var det skitbra!
    FSW85 med lite sämre vinkel och mest hopp. Quad83 i mera vind och/eller bättre vinkel. Saknade en variant för lätt vind och bra vinkel (oftast DK) så jag bytte FSW mot Twin92.

  • doc

    Medlem
    27 september, 2011 vid 11:24

    Sen är det ju så att mina brädor är lika breda men inte samma volym, om man nu ska gå in på finliret. Stor skillnad på bredhäckade twinbrädan och “smala” quaden. Så det är ju en illusion att dom är lika stora…

  • dude

    Medlem
    29 september, 2011 vid 19:35
    Doc;671203 wrote:
    Sen är det ju så att mina brädor är lika breda men inte samma volym, om man nu ska gå in på finliret. Stor skillnad på bredhäckade twinbrädan och “smala” quaden. Så det är ju en illusion att dom är lika stora…

    Det blir lite svårt för andra att förstå din analys av dina brädor när du inte anger volymen. Du har gett en på 80-82 liter, men den andra ser jag liksom inte vad det är för bräda före du har angett volymen. Volymen är, skulle jag säga, steget mer intressant än längden… :smirk:

    edit: Eller snarare volymen i relation till ens vikt är det som är intressant.

  • ola-h

    Medlem
    29 september, 2011 vid 19:55

    Lite Simmer fsw 95 feedback + bilder finns en bit ned i denna tråd:
    http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Review/Simmer-2012-Board-Line/?page=3

    Verkar funka i Gnaraloo i alla fall…

  • dr-masse

    Medlem
    30 september, 2011 vid 10:12

    Just Simmer FSW 95 skulle jag väldigt gärna testa på Torö… har hört precis samma sak om den brädan som beskrivs i den där tråden (även om han nu är en lokal Simmer rep och verkar helt grym på att segla vågor).

  • doc

    Medlem
    1 oktober, 2011 vid 13:08
    dude;671457 wrote:
    Det blir lite svårt för andra att förstå din analys av dina brädor när du inte anger volymen. Du har gett en på 80-82 liter, men den andra ser jag liksom inte vad det är för bräda före du har angett volymen. Volymen är, skulle jag säga, steget mer intressant än längden… :smirk:

    edit: Eller snarare volymen i relation till ens vikt är det som är intressant.

    Bara tills du börjar plana. Sen är volymen helt ointressant. Det är ju hela min poäng. Bredd, rocker och OFO är det som är mest intressant, i viss mån längd. Om jag säger bred häck, 58,5 maxbredd, snabb waverocker så berättar det en hel del om vad det är för en bräda.
    Du TROR att du får information om brädan genom att veta volymen men så är det ju inte. Det berättar mest hur brädan är att guppasegla, hur mycket vikt den kan bära i stillastående.

    Lät jag grinig nu? Inte meningen. Snacka surf är ju näst bäst när det inte blåser 😉
    Säger jag bara 88-liters vågis så vet du egentligen inte ett smack. Volym i kombination med alla de andra måtten kan ju iofs säga lite om hur tjock brädan är men beroende på var volymen är placerad så beter den sig på olika sätt. Railformen avgör mer än tjockleken.

    Jag vet inte ens vad det är för volym på min minsta vågis och jag är faktiskt inte så intresserad heller.
    Jag gissar ca 80 liter. Då borde den alltså med volymsresonemanget vara hyfsat lik min 77-liters vågis som jag har sålt nu även om den är 3cm smalare?
    Den är inte ens i närheten. 77-litaren var 228,5×55,5 med en smal pintail, massor av rocker, tunn häck och mycket tuck så planande yta var under 53cm. Grym i storm och fantastisk på vågen men krävde bra tryck i segel eller våg.
    80(?)litaren är 225×58,5 med swallowtail, medium häck, ganska mycket tailkick, lite mer volym mellan stropparna för stabilitet när man inte planar. Mycket kurva i outlinen och bredaste punkten relativt långt bak, ganska bred nos.

    88-litaren är 232×58,5 och alltså en fet rund tail. Harmonisk snabb vågrocker (inte lika snabb som 98an) och rakare kanter. Påminner om en 2008 wavecult 84. När man väl har vind i seglet påverkar längden när du planar mycket mer än volymen gör.

    Jag hade kunnat få vilken av de här brädorna som helst med +/- 10 liter i volym. Det skulle påverka framförallt icke-planande egenskaper och endast i liten grad railformen och därmed seglingsegenskaper. Det skulle inte heller påverka planingströskeln så mycket som man skulle kunna tro. Mina kitebrädor t.ex. är ju i vissa fall helt platta… Bredd/längd avgör…

    Alltså – titta inte så mycket på volymen. Den är inte så intressant som vi är uppfostrade att tro.

    Lät jag grinig nu? Inte meningen. Kul diskussion ju 🙂

  • dude

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 12:10

    Jag tänker personligen på den karakteristiska skillnaden mellan t ex Starboard och Quatro där Starboard har väldigt lite volym och Quatro har mer volym, ja även Fanatic har lite mer volym för sina bredder på brädor.

    För mig ger det en indikation om däcket är mer välvt eller platt, vilket för mig är en stor del av karaktären på brädan.

  • mes

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 12:24

    Jag kvalificerar inte direkt in på denna högnivådiskussion men har ändå en vågbrädesfundering. Jag behöver en bräda för 4.5 till 5.0. Jag har en underbar Goya 95 liters FSW idag till 5.0 och 5.7 men min mindre bräda är pensionsklar. Nu finns det ju alla möjliga fenkombinationer och det gör det inte lättare precis. Jag har pratat med folk på stranden som är sjukt nöjda med sina twinzers och de som är dito nöjda med sina quads. Jag vill fokusera på: snäll bräda, bra höjdtagning, planar tidigt, vågridning i Halland…:) Mina snudd på 90 kg kräver lite mer volym. Har jag någon teoretisk fördel att välja en twin/quad jämfört med en 85-liters single fin fsw med bra vågegenskaper? Jag har varit på gång att köpa en ny flera år men så går det ett par månader utan att jag kommer ut på vattnet och glömmer liksom bort att jag tycker vindsurfing är en finfin sport… I år har jag t ex fem okej dagar…fem blä och ett gäng bom…
    Begagnat gäller…

  • doc

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 15:35

    Vill du låna min Moo Twin 88 o testa i veckan? Funkar bra med dina segel o din vikt, uppfyller alla kriterier. Påminner mycket om Quatro Tempo. Jag tycker den är nästan lika snabb som en FSW men mycket mer förlåtande i vågridningen. Svänger tajt som bara det… Planar bra och tar grym höjd. Suverän Läjetbräda t.ex.
    Hade inte tänkt sälja den egentligen. Kan kanske övertalas men jag tänkte mest att du vet mer vad folk snackar om när du faktiskt provat…

  • mes

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 16:46
    Doc;671658 wrote:
    Vill du låna min Moo Twin 88 o testa i veckan? Funkar bra med dina segel o din vikt, uppfyller alla kriterier. Påminner mycket om Quatro Tempo. Jag tycker den är nästan lika snabb som en FSW men mycket mer förlåtande i vågridningen. Svänger tajt som bara det… Planar bra och tar grym höjd. Suverän Läjetbräda t.ex.
    Hade inte tänkt sälja den egentligen. Kan kanske övertalas men jag tänkte mest att du vet mer vad folk snackar om när du faktiskt provat…

    Oh, törs man det??? Jag håller på att deala mig till eventuell möjlighet att komma ifrån familjen på eftermiddag onsdag-torsdag…om det funkar blir det samma med jobbet….budgettider…jag hojtar till ifall jag kommer ifrån. 🙂

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den Stora Vågbrädetråden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.