Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den Stora Vågbrädetråden

  • doc

    Medlem
    2 oktober, 2011 vid 17:53

    Den är lappad lite på nosspetsen redan. Om du inte har århundradets sämsta statistik på att kvadda brädor så är det väl lugnt. I värsta fall har du köpt en grym twin till bra pris 😉 skämt åsido. Fundera på saken o hämta i Kullavik måndag kväll om du är intresserad. Tisdag är jag jour o surfar onsdag. Jag kommer själv att köra mina andra två brädor.

  • dude

    Medlem
    8 oktober, 2011 vid 19:38
    mes;671645 wrote:
    Jag kvalificerar inte direkt in på denna högnivådiskussion men har ändå en vågbrädesfundering. Jag behöver en bräda för 4.5 till 5.0. Jag har en underbar Goya 95 liters FSW idag till 5.0 och 5.7 men min mindre bräda är pensionsklar. Nu finns det ju alla möjliga fenkombinationer och det gör det inte lättare precis. Jag har pratat med folk på stranden som är sjukt nöjda med sina twinzers och de som är dito nöjda med sina quads. Jag vill fokusera på: snäll bräda, bra höjdtagning, planar tidigt, vågridning i Halland…:) Mina snudd på 90 kg kräver lite mer volym. Har jag någon teoretisk fördel att välja en twin/quad jämfört med en 85-liters single fin fsw med bra vågegenskaper? Jag har varit på gång att köpa en ny flera år men så går det ett par månader utan att jag kommer ut på vattnet och glömmer liksom bort att jag tycker vindsurfing är en finfin sport… I år har jag t ex fem okej dagar…fem blä och ett gäng bom…
    Begagnat gäller…

    Jag skulle satsa på en quad eller twin med samma volym som din vikt. Quad för mer kontroll och twin för mer loose känsla. Olika brädor har olika karaktär, vissa fungerar bättre när det är choppigt på vågen, när det blåser mer eller när du har högre fart och andra när det är mer glassy, mer mindre tryck i seglet eller i lägre farter. Det är saker som är svårt för tester att ta fram information om så det får du oftast ta reda på själv genom att testa många brädor.

  • oaxen

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 08:40

    @ Ola H och övriga hugade

    Ola du har ju lite koll på mina vågade färdigheter, kan du ge mig lite köptips?
    Vågbräda 1 – 6.3, 5.3, 4.7
    Vågbräda 2 – 4.7, 4.2, 3.7

    Jag vill ha vågbrädor med bett i svängen men riktigt loose. Ofta rekommenderas man att köpa prylar för de förhållanden man seglar mest. Jag köper prylar för när förhållandena är som bäst, tänk Point Elsa, Åsa, Torö etc…

    80 kg. 6.3 ska mest ge mig lite tid på vattnet hemma på Roxen de lättare dagarna. Kustseglat med 6.3:an har jag no bara gjort någon enstaka gång. I framtiden ska den nog ersättas av en 6.0:a.

  • ola-h

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 08:50

    Vad väger du, Patrik? 6.3:an ställer till det lite… Inte många quads som är helt bekväma med 6.3, t ex. Tror också i princip det är bättre att tänka sig 5.3 som det seglat som skall passa båda brädorna. Men först vikten…

  • oaxen

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 10:12

    80 kg.
    6.3:an ska mest ge mig lite tid på vattnet hemma på Roxen de lättare dagarna. Kustseglat med 6.3:an har jag nog bara gjort någon enstaka gång. I framtiden ska den nog ersättas av en 6.0:a (FireLight?).

  • ola-h

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 11:50

    En sak till bara. Vad har du kört nu. Allwave 75, eller. Å en fsw? 95?

  • dr-masse

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 12:10

    Från Oåxens utmärkta blogg:

    FreeWave 86 (FW)
    AllWave 75 (AW)

  • ola-h

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 13:05

    Tack detektiven. Den stora (första) frågan blir då den stora brädan. Jag tycker väl kanske inte själv att ens en ultrastor quad eller twin är särskilt kul med 6.3. Viss funkar det i vågor, men på Roxen? Simmers FW (vi har bytt namn…) är ju gjord med just detta användingsområde i tankarna. Faktum är att jag tänke just på några i Roxengänget som ju ofta seglar sina vågisar även hemma när jag först började konceptualisera denna bräda (då var det en twin/single). Och personligen tycker jag (föga förvånande) att den gör jobbet bra. Den är inte lika loose i bottensvängen som en quad eller twin med mycket rocker, men i toppsvängen är den minst lika loose som en quad eller twin när det gäller hur man får runt brädan. Karaktären är lite greppigare, men med lämplig fenplacering så går det att få den slashig också.

    Och i bottensvängen är den i vissa lägen nästan bättre än en mer extrem vågis. Den kombinerar nämligen egenskaperna att å ena sidan sitta riktigt bra i svängen och å andra sidan hålla farten genom svängen extremt bra. Så i lite onshore och så är den definitivt en hit. Priset är att den helt enkelt känns lite mer “godmodig”, speciellt i bottensvängen. På gränsen till tråkigt godmodig. Fast när man andra sidan lyckas få med sig fart och träffa läppen trots taskiga vågor och onshore så får man ju belöningen. Och kanske är jag onödigt känslig… Markus Boman m.fl duktiga seglare som kört 95:an och 105:an är extremt nöjda med den i vågor (se även länken från seabreeze ovan)

    Sen är den riktigt skoj på plattvatten med. Lugn fast snabb. Ännu snabbare med singlefin även om det är mest vid ett direkt dragrace man märker skillnad. Vill du ha lite extra flyt kan du säkert ta 95:an. 85:an klarar också 6.3, men inte lika bra. I alla fall inte med standardfenorna. Till skillnad från alla andra fsw jag provat behöver man inte vara så försiktig med storleken. Många fsw vill ju gärna studsa ur svängen lite om det går fort, men det är inget problem med denna (jag gör en Jawsbräda till Kai nu och den baseras på fw-designen). Jag tror att 95:an kommer bli en riktigt bra stor bräda till Torö för dig faktiskt.

    När det gäller den mindre brädan tror jag det är mindre kritiskt. En quad eller twin runt 85 liter. Mindre kan funka för vissa designer. Men det nog bäst att först välja modell och sedan storlek. Personligen har jag seglat bäst här hemma med vår Quantum 75 (väger 70) som är den lite bredare modellen (56.5). Intressant nog tycker jag den presterar bättre i vågridningen i mycket vind jämfört med den smalare Fly. Q75 klarar lätt 3.7-5.3 för mig, och även 5.6 om det kniper. Men det finns som sagt massor med märken och modeller.

  • oaxen

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 13:51

    Som vanligt uttömmande svar, Ola!
    Hade faktiskt kikat en del på just Simmers FW 95. Om fokus ändå ligger på vågor, säg optimal 5.3-vågbräda(som ändå går att segla 6.3 hjälpligt med) vad vinner jag då med t ex en Quad.

    Skulle en Quad 85 funka ända ner till 3.7 m2?

  • johnjrambo

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 21:12

    Helvette det var längesedan man var inne på konfen o läste, men detta var ju nyttig läsning!

    Fast vad skall en tyngdlyftare med fullpower segel i form av Naish force ha för bräda när han väger 65kg?
    Är inne på ny vågis här men har extremt svåra beslut att fatta i brädinfernot som cirkulerar på marknaden.

    Just nu kör jag enbart på min 77L goya one..FSW..vågadagarna i vbg. (bredd?)
    Och jag älskar fan brädan, den känns kort o stabil men ändå lös utav bara fan.

    I jämnförelse med min Naish 61 som känns som ett nervöst jävla spjut på 4m. 50.5cm bred?

    Körde 3.4 på 61an med göttigt pulver men bytte till 77an för dem 2 i jämnförelse under fötterna känndes som mellan liv och död i den vinden..blev förvånad över att jag hade så mycket mer kontroll på 77an än 61an trots volym skillnaden.
    Nu när jag läst igenom lite text här förstår jag mer o mer att åldern på brädorna kontra bredd,längd,volym fördelning osv faktiskt är extremt märkbart på ett papper och inte bara i vattnet under fötterna.

    Förövrigt har jag en 100L freestyle F2 chilli 99 från 2005.
    Sen goya one 77 från 2007? 2008? 2009?

    Behöver en bräda där under!
    Så frågan är vilken brädjävel vill jag ha???

    Är inte björn dunkerbeck eller jason polakow när vi kommer till vågridningen men jag har detta året verkligen börjat digga det hårt med min goya one 77 och går fan in för det som ett PRO även fast det inte syns på vattnet haha.

    Är 4 fenor så jävla ball som alla säger?
    Räcker det med 3?
    Är det skillnad på 3 o 4 förutom antalet?
    För o nackdelar? finns det några? förutom att det är fan så mycket billigare med EN fena.
    Vad hände med 1 fena?

    Jag vet..Rambo är inte up-to-date när det kommer till prylar här har jag fått i ansiktet nu efter denna trådens läsning.

    Någon som kan ge mig lite tips!!!
    Brädmärke?
    Storlek? Längd? volym?

    Vill köra 3.0-4.2 på den.
    Gillar rida vågor o försöker utveckla mig där.
    Gillar att hoppa.
    Den skall kännas kompakt o liten men ändå stabil och LOOOOSE!

    Tack på förhand!

  • doc

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 12:08

    Custom.

  • dr-masse

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 12:12

    Måste vara ditt längsta inlägg någonsin… 😀

    Är 4 fenor så jävla ball som alla säger?
    – Nej.

    Räcker det med 3?
    – Det kan det säkert göra.

    Är det skillnad på 3 o 4 förutom antalet?
    – Ja, ganska stor tycker jag så länge brädorna har hyggligt lika egenskaper i grunden.

    För o nackdelar? finns det några? förutom att det är fan så mycket billigare med EN fena.
    – Kan vara knepigare att hitta rätt set-up, fler fenor = fler alternativ. Kan kännas lite segt med fyra fenor i stället för en. Fler fenor gör, ofta, att bräda “sitter” liter mer i vattnet, kanske framförallt med fyra.

    Vad hände med 1 fena?
    – Finns kvar och fungerar fortfarande fint! Men jag gillar fler fenor i mina vågbrädor.

    Jag vet..Rambo är inte up-to-date när det kommer till prylar här har jag fått i ansiktet nu efter denna trådens läsning.

    Någon som kan ge mig lite tips!!!
    Brädmärke?
    Storlek? Längd? volym?

    – Du verkar ju gilla din Goya 77 riktigt mycket, så jag tror att du kanske skall spana efter en lite snabbare vågis. Något säger mig att en snabb twin faktiskt skulle kunna sitta riktigt fint för dig. En typisk representant för en snabb, allround twin är väl Quatro Tempo och liknande plankor. Tycker tex att Fanatics twin-brädor är väldans lättseglade, snabba och allmänt kul. RRD 82 är det definitivt oxå, men jag tycker att deras 74 är ganska annorlunda (å bra den oxå, men annorlunda, mer klassisk vågis typ).

    Själv kör jag på Tabou quad (stor) och twin (mindre) som jag gillar skarpt, men de är mer åt kontroll/soft hållet å ja undrar jag om du inte vill ha en lite rappare planka under fötterna.

    Vill köra 3.0-4.2 på den.
    Gillar rida vågor o försöker utveckla mig där.
    Gillar att hoppa.
    Den skall kännas kompakt o liten men ändå stabil och LOOOOSE!

    – Ola H. är ju kungen när det gäller vågbrädor och lättare seglare, men för mig låter det som en 53-54 bred flerfenad sak strax under eller på 70 liter (din kroppsvikt + några liter e inga problem även i mycket vind, kanske framförallt om det är en quad med mycket kontroll) borde sitta kalas för dig. Det är inte så farligt om den volymmässigt hamnar ganska nära din Goya 77a, den kommer ändå att ge bra mycket mer kontroll och vara rätt annorlunda i egenskaperna.

    En fördel är att du borde kunna hitta några riktiga godbitar till bra pris, små twin/quad brädor är en begränsad marknad med ganska få köpare… bra för dig!

    Ett gäng plankor, kanske ett snäpp stora men visar att det finns en del… :santa:

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=35231&title=tabou-da-curve-74-te-2011-quad&cat=12
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=34854&title=goya-twin-wave-74l&cat=12 http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=34036&title=rrd-wave-twin-ltd-74l&cat=12

    Tack på förhand!
    – Gött mos!

  • poppo

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 14:02

    Nu kan jag inte hålla mig längre…

    Funderar man ändå på att slanta för kartongnytt säger jag bara FLIKKABOARDS.
    Pure performance, custom shape, samt lättare å starkare än produktionsbrädor – jag avgudar mina.
    Snacka med S-66 så hjälper han dig hitta rätt shape på ett kick. De här killarna kan sin sak.

    Rambo – har du sett denna? (sorry alla andra för “dubbelpost”) Går annars att få med rosa teddybjörnar eller precis vilken look man vill.

    [ame=”http://vimeo.com/30277632″]Kurres Eddie-film[/ame]

  • doc

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 20:38

    Nu har jag ju redan argumenterat för custom, men vill man inte lägga så hysteriskt mycket så har du ju både seglingsstilen och vikten för att lägga ett bud på Sinkers RRD twin 66. Den hänger ju bara i hans garage till ingen nytta om han inte plötsligt sålt av den, så tigg till dig en provtur vetja! Det är en kul bräda som gillar att köras aggro.

  • ola-h

    Medlem
    12 oktober, 2011 vid 23:10

    Jag har en 67-liters custom-quad, 53.5cm bred i snygg pinlinedesign som står och skräpar också. Den kanske kan vara något för Rambo?

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den Stora Vågbrädetråden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.