Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Den vanligaste frågan…
-
Den vanligaste frågan…
Publicerad av anonym-anvandare på 8 oktober, 2002 vid 10:47Hejsan!
Funderar på att skaffa kite som komplement till vindsurfingen och då köra i lätta vindar, från ca 4m/s.
Vilken storlek/drake skulle ni rekomendera?
Jag väger ca 80kg och hade tänkt köra på en wakeboard tills min ekonomi blir starkare(?!) eller tills jag blir biten och då kanske köpa en ordentlig bräda.
/Jensalarry svarade 22 år sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Köp en relativt stor kite då, eftersom jag antar att du ska vindsurfa när vindhastigheten rör sig upp emot 7-8 m/s i snitt.
Jag skulle rekomendera en tubekite med min projicerad area runt 12 m2 (ca 16 m2 plan).
/Mvh Lars S
PS Du hittar sådan hos oss på http://www.dacon.biz DS -
köp inte en stor kite eftersom det alltid blåser 7-8m/s (el mer) då har du fanimej häst speta i en 16kvm kite, köp en 12 eller 14 kvm (Naish storlek)
Har haft allt för många i år som köpt en 15.5kvm, dom har varit ute typ en gång och blivit rädda för att det har varit ett satans drag.
Nej köp en mittemellan drake så har du fler dagar på vattnet, en 14 ger dig bra med tryck redan vid 6m/s, en 15.5 är du överriggad som nybörjare vid 7(8)m/s.
-
Tjena, har en Wippi 8,4 och en 11,8 liggande i vardagsrummet det är bara att välja, dessutom är det höstrea
Ang. din fråga är jag nog böjd att hålla med Hugo, 16 kör jag från 5-6 till 8 m/s (66.2 kg.) och jag är inte nybörjare…
Ring för mer info; 070-55 44 545.
-
Men Jensa har väl roligare saker för sig när det blåser mer än 8 meter.
-
Ja, jag hade tänkt använda kiten från ca 4m/s och när det blåser över 8 tänkte jag nog vindsurfa… om jag inte blir riktigt biten förstås
Så med en 16-17m2 skulle man kunna gå igång kring 4-5m/s?
Då är det ju bara att börja leta
Tackar för all info!!
/Jensa -
Är själv gammal windsurfare och hade tänkt att köra kite under på samma sätt som du tänker…… Glöm det!!! Windsurfa gör man när det blåser 5,3 eler mindre, annars är det kite som gäller. Har nu efter ett halvår blivit fullständigt biten.
I 7-8 ms kan du fortfarande inte göra något speciellt kul på en windsurfingbräda, men det kan du däremot med kite…
Väger själv 85 kg och började med en tolva, den var lagom när man skulle lära sig, men är för liten nu som enda drake. Kommer skaffa 2 drakar till nästa säsong och sälja alla windsurfingprylar ner till 5,3 och liten vågis…
Lycka till!
/Henrik -
Jag ha gjort samma sak sålde freestyle brädan w-surfing och köpte kite 11,5 ARX det bästa jag gjort inför nästa säsong blir det en till kite på 16 m2 sort vet jag inte riktigt.
Nu är mitt störst w-surfing segel 5.0.
Börja kita det är svinkul!
/Anton -
Funderar också på att göra nått liknande. Tror iof att jag ska behålla min freestylebrära eftersom jag bor i stockholm och stränderna är lite bökiga för kite, men på resor vore det jäkligt smutt att packa ner en kite och en liten kitebräda med våg-vindsurfingprularna i stället för 2 vindsurfingutrustningar.
Har en wakeboard för närvarande Hyperlyte Lavell 142cm. Kommer den att funka bra att kitea med tillsammans med en 16 m2 drake eller behöver man köpa en speciell kite bräda? Att jag kommer vilja köra twintip är jag rätt säker på men frågan är om storleken på waken räcker eller om den har helt fel form. Bra kantgrepp lär man kunna få men är rockerkurvan fel?
Verkar även som om fasta bindningar är ute. Är det någon som kör med det?
/Larry
Logga in för att svara.