• Publicerad av zlitz på 14 juni, 2010 vid 17:12

    Hej, först och främst vill jag säga att jag kommer ta kurs i sommar och är helt nybörjare så inga sådana kommentarer behöver ni skriva tack.

    Jag undrar bara lite om depower. Är det så att när man spänner mittenlinan som sitter mitt på bommen så får man mer depower och när man släpper ut så får man mer power?

    pjoter svarade 13 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    14 juni, 2010 vid 19:37

    Precis, eftersom framlinorna (mittenlinorna) fäster i kitens framkant, Leading edge, ändrar de drakens vinkel mot vinden, angle of attack to the wind.
    På vilket annat sätt tror du att man kan ändra drakens vinkel mot vinden?

  • zlitz

    Medlem
    16 juni, 2010 vid 09:13
    Lima-ko;617166 wrote:
    Precis, eftersom framlinorna (mittenlinorna) fäster i kitens framkant, Leading edge, ändrar de drakens vinkel mot vinden, angle of attack to the wind.
    På vilket annat sätt tror du att man kan ändra drakens vinkel mot vinden?

    Okej, Jo och sedan när man drar bommen mot sig så drar man i baklinorna vilket ändrar angle of attack åt andra hållet och ger mer kraft. Släpper man sedan ut framlinorna helt (mittenlinorna på bommen) så ökar detta ytterligare vinkeln åt samma håll som när man drar i bommen mot sig och ger mer kraft?

  • lima-ko

    Medlem
    16 juni, 2010 vid 09:41

    Exakt, det där har du förstått hur bra som helst zlitz.
    Man kan säga att bommen är din gaspedal när du kajtar. Och på samma sätt som på en bil om man inte vill flyga iväg när man startar gäller det att vara varsam men bestämd med pedalen.

    Sen finns det ofta ytterligare inställningsmöjligheter när du riggar kajten. Jag tänker på de olika knutarna på bak- och framlinorna, ibland bara på baklinorna, ibland under floaterserna nere vid bommen men mest vanligt vid slutet av linorna. Jag och många med mig flyger dock kajten allt som oftast på knut 1 på baklinorna och knut 2 på framlinorna då jag personligen upplever att mina kajts flyger bäst då.

  • henkelu

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 11:53

    Hejsan.
    Ursäkta om jag är trög men vill bara fråga igen här. 🙂
    Får jag mer power i kiten med korta styr/baklinor å mindre om jag har dom långa? Har Ozone kite där man kan justera detta vid bommen. Blåste lite lite sist jag var ute så fick inte prövat så jag kände så stor skillnad. Tacksam för svar!

  • lima-ko

    Medlem
    5 juli, 2010 vid 15:33

    Det är ingen fara, frågar man inget får man inget veta.
    zlitz har egentligen redan svarat på din fråga här

    zlitz;617389 wrote:
    Okej, Jo och sedan när man drar bommen mot sig så drar man i baklinorna vilket ändrar angle of attack åt andra hållet och ger mer kraft.

    Att göra baklinorna kortare, genom de olika knutarna vid kiten, under floaterserna eller som nu i ditt fall med en liten trim ovanför floaterserna ger samma effekt, om än lite mindre, som att dra bommen mot dig.
    Fördelen med Ozone här att du kan göra det när kajten är i luften om du märker på en gång att du har för lite/för mycket kraft eller om vinden plötsligt skulle öka/minska drastiskt.

  • pjoter

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 07:25

    Å som vanligt så glöms en liten detalj bort, överskotning/stallning. 🙂

    Ökar du angle of attack för mycket så stallar kiten. Den lättaste och mest närliggande jämförelsen är en segelbåt. Skotar du in för mycket kommer båten att börja åka baklänges. Precis som en segelbåt är detta läge beroende av många faktorer så det är inte ett statiskt läge utan ändrar sig beroende på vindstyrka, temperatur mm. Sedan när du kör är det också beroende av bräda, vikt, hastighet, vattendjup, hur byigt det är mm.

    Så att tro att man får mer kraft i lite vind genom att korta baklinorna är helt fel. Det finns ett läge där kiten flyger som den ska och ger ifrån sig maximal kraft. Detta läge är svårt att hitta och hålla även för erfarna kitare. Försök känn efter vad kiten gör och hur den beter sig. Du kommer då lära dig att precis på en punkt känns allt rätt, passerar du den så börjar den flyga lite sämre igen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.