• depower….

    Publicerad av rrd_z på 7 september, 2012 vid 18:21

    jag o en polare skulle vart ute o kört idag…
    jag kör RRD-obsession 9:a han kör Naish Torch 9:a vikmässigt ligger vi lika på drygt 85kg…
    han kunde köra sin 9:a i dryga 16ms i björkäng (enligt 2 norrmän som mätte vinden) medans jag även med maxad depower inte kunde hålla kiten den ville bara dra iväg mig… nog att man kört överriggad förr men detta va fan to much… men såg att de va flera naish drakar ute på 9m så de måste ju vara att naish har bättre eller kan ge mer depower än rrrd ? :crazy:

    Är skillnaden så stor när de kommer till depower mellan alla olika märken ?

    rrd_z svarade 11 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • lance

    Medlem
    7 september, 2012 vid 18:26

    Min Cult 13,5 och Helix 9.a kan jag köra sjukt överriggat med. Skulle vilja säga (utan erfarenhet) att Naish har väldigt ra depower i sina system i alla fall i mina Sigma kites. Ej hundra på om Torch är samma men ngn sa att Torch 14 (som jag också har) motsvarar en 12.a i andra märken. Kanske så att 9.an är som en 7.a då jämfört?

  • cortex

    Medlem
    7 september, 2012 vid 19:12

    Man kan aldrig lita på storleken av en kite som någon definitiv måttstock för windrange. Det beror på så enormt många andra faktorer än bara just kitens storlek.
    Bara det faktum att olika kitemärken mäter sina kites ytor på olika sätt ställer ju till det en hel del. Det var ju ännu värre förr när vissa använde projicerad yta istället för flat yta. Men trots att alla nu (påstår sig) kör(a) med flat yta så är det stora skillnader ändå.
    Det är mycket möjligt att Naishen har högre topp’end per kvadratmeter än vad RRD’n har. Å andra sidan kan ju då iofs RRD’n har bättre bottom-end istället.

    /Kaj

  • amco

    Medlem
    7 september, 2012 vid 22:24

    Depower på min Naish är nåt helt annat än tex Cabrinhas ids. På Naish kan jag dra in mittlinorna säkert 30 cm och döda kraften. Flyger inte optimalt men funkar.

  • debkausf

    Medlem
    8 september, 2012 vid 10:43

    Det går inte att jämföra märken mer än att materialen oftast är samma, däremot modeller. Torch 9 startar betydligt senare än obsession men går att hålla längre. Jag som kör vågor vill alltid ha så liten och snabb drake som möjligt, speciellt i onshore el x-on.

  • skanepaul

    Medlem
    8 september, 2012 vid 11:00

    Precis, Torchen som är en C kite har ju mindre effektiv yta än en Obsession.

    Torchen har ju sen 2007 väldigt bra depower också.

  • rrd_z

    Medlem
    8 september, 2012 vid 14:36

    thanx för infon… ! ses på vattnet

  • petting_4

    Medlem
    9 september, 2012 vid 10:56

    Torchen har ganska bra depower för att vara ett renodlat C, jämfört med tex. fuel.

  • viktor77

    Gäst
    10 september, 2012 vid 06:34

    Mellan RRD och Naish är den iallafall rätt stor. Körde Naish innan jag helt gick över till RRD och det tog några sessions för att anpassa sig till den mindre depowern. Dock har RRD Obsession bra tryck i mindre vind. Men varför ge sig ut i 16 m/s med en 9:a, även om det går? Jag byter till min 6:a vid runt 14-15 m/s. Som nån skrev vill man ju köra med så liten kite det bara går.

  • rrd_z

    Medlem
    10 september, 2012 vid 09:47
    viktor77;697962 wrote:
    Mellan RRD och Naish är den iallafall rätt stor. Körde Naish innan jag helt gick över till RRD och det tog några sessions för att anpassa sig till den mindre depowern. Dock har RRD Obsession bra tryck i mindre vind. Men varför ge sig ut i 16 m/s med en 9:a, även om det går? Jag byter till min 6:a vid runt 14-15 m/s. Som nån skrev vill man ju köra med så liten kite det bara går.

    att jag ville ut va pga att jag precis köpt den och ville testa den…. sen så visade mätarna jag kollade på apelviken.nu och surfers.se 11 i medel vind och 14 i byarna… men märkte direkt när jag fick upp kiten att de blåste betydligt mer än så…. och då stog de 2 norrmän där med en vindmätare och mätte vinden och därav fick jag även svaret…. men va fick vara ute o testa den i förrgår och kan bara säga att obsession 9:an är grym.. så nu får man bara köpa en mindre kite till så är man pimped by RRD 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.