Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Designslarv?

  • Designslarv?

    Publicerad av stoorfaen på 28 februari, 2008 vid 22:47

    Jag är hållfasthetsingenjör i grunden och har lite funderingar över designen på vissa segel…

    x-ply är säkert bra skit i de flesta fall för att få seglet tåligare. Jag kan dock tänka mig att förstärkningarna också kommer styva upp seglet och göra det mindre flexigt. Själv äger jag inget hardcore vågsegel (ÄN!…men snart…) som har x-ply över allt, har dom en tendens att bli för “hårda” eller “stumma”?

    En annan sak som slår mig är att om x-plyen inte “dödar” mjukheten i seglet, vore det inte bättre att lägga fibrerna i mer känsliga riktningar i seglet? Det ser ofta ut som att “huvudriktningen” är utefter kordan, jag tror att den största påkänningen ligger mer i mastriktningen (kan säkter utvecklas). Är det någon som har ett eller kanske fler ögon in i något segelmärkes designfas?

    stoorfaen svarade 16 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • nlc

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 05:13

    Får intuitivt för mig att X-plyen i första hand är till för att få högre tålighet mot nötning och i viss mån hindra surfaren från att kunna dyka rakt igenom rutorna på segelt, inte att förstärka det mot de “vanliga” spänningarna i ett riggat segel. Och jo, visst är X-ply styvare än monofilm, som i sin tur har en annan känsla än dacron.

  • ola-h

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 05:43

    Orkar inte gå in i hela segeldesignträsket nu, men när det gäller xply så känns segel med xply _mjukare_ än motsvarande segel helt i monofilm. Trådarna påverkar inte töjningen i seglat alls utan är bara en förstärkning vid skada, men limmet mellan de två mylardukarna gör duken mer “dämpad”.

    Om man vill fundera på töjning, dragriktningar och dylikt så är det mest intresanta studieobjektet Hot Sails Maui Superfreaki dacron med kevlarförstärkningar (eller den nya ännu extremare varianten superfreak ultralight som är sytt i ultratunn dacronduk som närmast liknar vad som finns i leksaksdrakar eller möjligen kites).

  • nlc

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 15:14

    Hepp! Ändrar min uppfattning omedelbart, mmmmmm vad mjukt och gosigt X-ply är 😉

  • stoorfaen

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 20:03

    Hmm…jag har researchat lite på egen hand och det verkar faktiskt som att de flesta hardcore waveseglen (från north, np, ezzy, challenger, gaastra mm) har x-ply “huvudriktiningen” mer i mastens riktning…fel av mig ovan alltså…

  • rasmus_w

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 23:10

    Frågar man Barry Spanier (en av hans mänga käpphästar är att xply suger) så beror känslan av mjukhet främst på att xply är tyngre. Mycket av det som upplevs som flex i diverse material är det som i mekaniken kallas för tröghet.

  • stoorfaen

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 23:37

    Jag trodde inte att x-plyen var speciellt tung…vad kan det handla om per m2? Säg att de ligger i 2 riktningar och ligger ca 5 cm från varandra…det blir typ 40 m x-ply per m2…och densitet och tjocklek…i alla fall så tror jag att jag läste nått om att vikten av x-ply inte är så farlig, i en artikel som hette “heavy on gear” i On Board. Jag kan däremot tänka mig att det kan bero på att monofilmen består av två lager som är ihopklistrade istället för att ha ett tjockt lager. Om man tänker sig att limmet måste vara mjukare än filmen för att inte riskera att paja seglet, då blir antagligen seglet också flexigare. Ungefär som att en telefonkatalog är flexigare i böjning än en massiv block trä…….. 😐 kanske en skitdålig liknelse, men ändå!

  • surfslusken

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 01:49

    Näe, antagligen har dom som designat surfsegel i 25år inte gjort annat än slarvat, surfat o rökt taskigt gräs. Så de är ju tur att en hållfasthetsingenjör som du äntligen fått upp ögonen för deras lallande o förhoppnings kan visa dom hur de hela ska gå till.

  • rasmus_w

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 11:46

    Alltså, limmets mjukhet påverkar rätt lite i de riktningar man vanligen belastar filmen. Däremot borde de inlagda trådarna orsaka lite flex. Min personliga uppfattning om xply är att det huvudsakligen hindrar revor från att gå tvärs över hela paneler, till priset av aningen högre vikt än vanlig monofilm.

    Slusken: Varför så jante?

  • ola_p

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 11:50

    @Rasmus_W 448547 wrote:

    Min personliga uppfattning om xply är att det huvudsakligen hindrar revor från att gå tvärs över hela paneler, till priset av aningen högre vikt än vanlig monofilm.

    Jag har för mig att jag har hört att xply faktiskt är lättare än vanlig monofilm, eftersom man kan ha tunnare laminat och ändå få ok hållfasthet. Ska inte svära på det dock för det var längesen jag läste/hörde det. Men exempelvis ezzy hör ju till de lättare seglen på marknaden och där är det ju bara xply.

  • perrapops

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 12:35

    Slusken är bara tjurig för att han blev spolad alldeles för många ggr på senaste utlandsvistelesen;)

  • oaxen

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 16:00

    Hrm…

    Någon av de engelska tidningarna hade light-artikel i vilken man kunde utläsa att viktskillnaden X-ply kontra mono var försumbar.

  • surfslusken

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 17:43

    @Rasmus_W 448547 wrote:

    Slusken: Varför så jante?

    Min roll i livets skådespel! Precis som vissa andra tydligen fick rollen som tomtar och idioter!

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 mars, 2008 vid 18:14

    @surfslusken 448604 wrote:

    Min roll i livets skådespel! Precis som vissa andra tydligen fick rollen som tomtar och idioter!

    hej

    Såg att ditt inlägg var från klockan 0250, så jag misstänker att du värmt upp rejält inför rollprestationen!

    ha det bra!

    tsss

  • janne_b

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 23:05

    Jepp!
    X-Ply dukar har egentligen bara en nackdel, och det är att sikten igenom är något sämre än monofilm. Men det är det klart värt tycker jag. Monolappar brukar ofta bli skramligt skört skrot efter en enda säsong i sol och sandrika förhållanden medan ett x-ply segel känns fräscht flera säsonger.

  • rasmus_w

    Medlem
    2 mars, 2008 vid 01:27

    @surfslusken 448604 wrote:

    Min roll i livets skådespel! Precis som vissa andra tydligen fick rollen som tomtar och idioter!

    Puss på dig!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Designslarv?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.