Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Designslarv?

  • Designslarv?

    Publicerad av stoorfaen på 28 februari, 2008 vid 22:47

    Jag är hållfasthetsingenjör i grunden och har lite funderingar över designen på vissa segel…

    x-ply är säkert bra skit i de flesta fall för att få seglet tåligare. Jag kan dock tänka mig att förstärkningarna också kommer styva upp seglet och göra det mindre flexigt. Själv äger jag inget hardcore vågsegel (ÄN!…men snart…) som har x-ply över allt, har dom en tendens att bli för “hårda” eller “stumma”?

    En annan sak som slår mig är att om x-plyen inte “dödar” mjukheten i seglet, vore det inte bättre att lägga fibrerna i mer känsliga riktningar i seglet? Det ser ofta ut som att “huvudriktningen” är utefter kordan, jag tror att den största påkänningen ligger mer i mastriktningen (kan säkter utvecklas). Är det någon som har ett eller kanske fler ögon in i något segelmärkes designfas?

    stoorfaen svarade 16 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • nlc

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 05:13

    Får intuitivt för mig att X-plyen i första hand är till för att få högre tålighet mot nötning och i viss mån hindra surfaren från att kunna dyka rakt igenom rutorna på segelt, inte att förstärka det mot de “vanliga” spänningarna i ett riggat segel. Och jo, visst är X-ply styvare än monofilm, som i sin tur har en annan känsla än dacron.

  • ola-h

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 05:43

    Orkar inte gå in i hela segeldesignträsket nu, men när det gäller xply så känns segel med xply _mjukare_ än motsvarande segel helt i monofilm. Trådarna påverkar inte töjningen i seglat alls utan är bara en förstärkning vid skada, men limmet mellan de två mylardukarna gör duken mer “dämpad”.