Det är omöjligt att segla mot vinden..

Detta ämne har 85 svar, 37 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 6 månader sedan av JAT.

  • Författare
  • #788977
     ____SA
    Deltagare

    För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?

    #1126535
     Ian
    Medlem

    jag tror att det är som när du ploppar en tvål ur händerna ungefär, ekipaget har ingen annan stans att ta vägen än uppåt

    #1126536
     Lars_K
    Medlem

    Avlänkning! Seglet böjer luftflödet, dvs knuffar luftmolekyler som kommer farande lite grann ur sin bana till en ny riktning. Detta ger en resulterande kraft som driver framåt, även i vinklar snett upp mot vinden om seglet är aerodynamiskt effektivt.
    Enkel förklaring? 😉

    #1126537
     dr Masse
    Deltagare

    Jag tror på Ians förklaring. Pedagogisk perfektion. Kommer att tillämpa den vitt och brett fortsättningvis.

    #1126541
     Marden
    Deltagare

    på grund av seglet form skapats ett undertryck på lä sidans framkant som drar seglaren framåt typ kanske?

    #1126570
     argulander
    Deltagare
    ____SA wrote:
    För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?
    Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas
    #1126585
     Svenne
    Medlem
    Lars_K wrote:
    Avlänkning! Seglet böjer luftflödet, dvs knuffar luftmolekyler som kommer farande lite grann ur sin bana till en ny riktning. Detta ger en resulterande kraft som driver framåt, även i vinklar snett upp mot vinden om seglet är aerodynamiskt effektivt.
    Enkel förklaring? 😉

    Inte bara enkel, utan fel också. 😉

    #1126592
     Lars_K
    Medlem

    Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! 😉

    #1126594
     Svenne
    Medlem
    Lars_K wrote:
    Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! 😉

    Visst. 😉
    Segel fungerar enligt samma princip som en vinge, och inte genom att molekylerna “knuffar” oss framåt.
    Statiskt tryck är tryck som agerar “vertikalt” mot ytan. När du står still agerar lyfttrycket hela tiden vinkelrätt mot dig.
    Dynamiskt tryck agerar längs med ytan, när du rör dig är det dynamiska som du upplever som fartvind.

    Summan av det statiska och det dynamiska trycket konstant.

    Om du sitter i en bil som står still och håller ut ett skiva horisontellt genom sidorutan kommer den bara att påverkas av statiskt tryck och den har lika mycket statiskt tryck på ovan och undersidan. Om bilen däremot rör sig kommer den i princip bara påverkas av dynamiskt tryck, fortfarande lika mycket på båda sidor.
    Nu kommer det roliga: Om du böjer skivan så att den buktar som ett segel kommer luftmolekylerna på ovansidan att få en längre väg att transporteras än de på undersidan. Det dynamiska trycket blir högre på undersidan och skivan kommer att pressas uppåt.
    När skillnaden i dynamiskt och statiskt tryck är olika på skivans sidor kommer en “riktad” kraft, har skivan rätt form kommer kraften att vara riktad snett framåt. Å så har vi ett segel…

    #1126600
     wiseguy
    Medlem

    Jag orkar inte skriva men här http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/sailing.html står det ganska bra tyckte jag

    #1126601
    argulander wrote:
    Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas

    Det var ointuitivt (för mig). Har du någon länk till mer läsning?

    #1126604
     Svenne
    Medlem
    wiseguy wrote:
    Jag orkar inte skriva men här http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/sailing.html står det ganska bra tyckte jag

    Det är ju så man blir tårögd! 🙂

    #1126608
     The_Novice
    Deltagare

    @Svenne]

    Lars_K wrote:
    Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! )[/quote wrote:

    Visst. 😉
    Segel fungerar enligt samma princip som en vinge, och inte genom att molekylerna “knuffar” oss framåt.
    Statiskt tryck är tryck som agerar “vertikalt” mot ytan. När du står still agerar lyfttrycket hela tiden vinkelrätt mot dig.
    Dynamiskt tryck agerar längs med ytan, när du rör dig är det dynamiska som du upplever som fartvind.

    Summan av det statiska och det dynamiska trycket konstant.

    Om du sitter i en bil som står still och håller ut ett skiva horisontellt genom sidorutan kommer den bara att påverkas av statiskt tryck och den har lika mycket statiskt tryck på ovan och undersidan. Om bilen däremot rör sig kommer den i princip bara påverkas av dynamiskt tryck, fortfarande lika mycket på båda sidor.
    Nu kommer det roliga: Om du böjer skivan så att den buktar som ett segel kommer luftmolekylerna på ovansidan att få en längre väg att transporteras än de på undersidan. Det dynamiska trycket blir högre på undersidan och skivan kommer att pressas uppåt.
    När skillnaden i dynamiskt och statiskt tryck är olika på skivans sidor kommer en “riktad” kraft, har skivan rätt form kommer kraften att vara riktad snett framåt. Å så har vi ett segel…

    Lars_K har ju rätt här, undertrycket och den ökade lufthastigheten kommer av att man ändrar vindens riktning och inte tvärtom, lite som med hönan och ägget…

    Fast Ians förklaring är ju klockren!
    Vinden trycker från ena hållet och fenan håller emot så vart skall brädan ta vägen om inte framåt…

    #1126613
     Lars_K
    Medlem

    @Svenne]

    Lars_K wrote:
    Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! )[/quote wrote:

    Visst. 😉
    Segel fungerar enligt samma princip som en vinge, och inte genom att molekylerna “knuffar” oss framåt.
    Statiskt tryck är tryck som agerar “vertikalt” mot ytan. När du står still agerar lyfttrycket hela tiden vinkelrätt mot dig.
    Dynamiskt tryck agerar längs med ytan, när du rör dig är det dynamiska som du upplever som fartvind.

    Summan av det statiska och det dynamiska trycket konstant.

    Om du sitter i en bil som står still och håller ut ett skiva horisontellt genom sidorutan kommer den bara att påverkas av statiskt tryck och den har lika mycket statiskt tryck på ovan och undersidan. Om bilen däremot rör sig kommer den i princip bara påverkas av dynamiskt tryck, fortfarande lika mycket på båda sidor.
    Nu kommer det roliga: Om du böjer skivan så att den buktar som ett segel kommer luftmolekylerna på ovansidan att få en längre väg att transporteras än de på undersidan. Det dynamiska trycket blir högre på undersidan och skivan kommer att pressas uppåt.
    När skillnaden i dynamiskt och statiskt tryck är olika på skivans sidor kommer en “riktad” kraft, har skivan rätt form kommer kraften att vara riktad snett framåt. Å så har vi ett segel…

    Haha, att man måste ha en profil, dvs en välvd yta för att få en fungerande vinge är nonsens! Vinkla din plana platta du håller genom rutan så ska du få känna lyftet! Och tryckskillnader uppstår som hönan/ägget. Avlänkar du ett luftflöde uppstår automatiskt en tryckskillnad mellan “över” och “undersida” (eller lä/lovart -sida). Ett segel är en vinge, dvs en luftflödes-avlänkare och kan vara helt platt, men är då inte som mest effektiv (avlösning, turbulens bildas vid leading-edge vid lite anfallsvinkel). Bäst är att ha en vingprofil, vars effektivaste form beror på vilka anfallsvinklar och hastigheter som är aktuella.

    #1126614
     wiseguy
    Medlem

    @Lars_K]

    Svenne wrote:
    Lars_K wrote:
    Jaså!? Då väntar jag spänt på din förklaring. Så jag kan såga den lika brutalt! )[/quote wrote:

    Visst. 😉
    Segel fungerar enligt samma princip som en vinge, och inte genom att molekylerna “knuffar” oss framåt.
    Statiskt tryck är tryck som agerar “vertikalt” mot ytan. När du står still agerar lyfttrycket hela tiden vinkelrätt mot dig.
    Dynamiskt tryck agerar längs med ytan, när du rör dig är det dynamiska som du upplever som fartvind.

    Summan av det statiska och det dynamiska trycket konstant.

    Om du sitter i en bil som står still och håller ut ett skiva horisontellt genom sidorutan kommer den bara att påverkas av statiskt tryck och den har lika mycket statiskt tryck på ovan och undersidan. Om bilen däremot rör sig kommer den i princip bara påverkas av dynamiskt tryck, fortfarande lika mycket på båda sidor.
    Nu kommer det roliga: Om du böjer skivan så att den buktar som ett segel kommer luftmolekylerna på ovansidan att få en längre väg att transporteras än de på undersidan. Det dynamiska trycket blir högre på undersidan och skivan kommer att pressas uppåt.
    När skillnaden i dynamiskt och statiskt tryck är olika på skivans sidor kommer en “riktad” kraft, har skivan rätt form kommer kraften att vara riktad snett framåt. Å så har vi ett segel…

    Haha, att man måste ha en profil, dvs en välvd yta för att få en fungerande vinge är nonsens! Vinkla din plana platta du håller genom rutan så ska du få känna lyftet! Och tryckskillnader uppstår som hönan/ägget. Avlänkar du ett luftflöde uppstår automatiskt en tryckskillnad mellan “över” och “undersida” (eller lä/lovart -sida). Ett segel är en vinge, dvs en luftflödes-avlänkare och kan vara helt platt, men är då inte som mest effektiv (avlösning, turbulens bildas vid leading-edge vid lite anfallsvinkel). Bäst är att ha en vingprofil, vars effektivaste form beror på vilka anfallsvinklar och hastigheter som är aktuella.

    Visst får du kraft men kraften utgår vinkelrätt mot ytan dvs du får ingen framåtriktad kraft på samma sätt som med en vingprofil..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 86 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2023 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med användarnamn och lösenord

eller    

Forgot your details?

Create Account