Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det är omöjligt att segla mot vinden..

  • jomensaatt

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 21:30

    En Ak5 har rekyldämpare.

  • argulander

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 05:44
    tsss wrote:
    Klas, är det en Sahlin-konstruktion??
    En annan undring: Finns det någon bild på konstruktionen??

    hälsn Tomas
    Ja Alexander har gjort detta experiment, men han var ju inte först med det. Har dock ej sett det med egna ögon. Fråga Alexander, kanske har han en bild. Med vänlig hälsning Klas

  • fredrik-ygge

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 06:25
    argulander wrote:
    tsss wrote:
    Klas, är det en Sahlin-konstruktion??
    En annan undring: Finns det någon bild på konstruktionen??

    hälsn Tomas
    Ja Alexander har gjort detta experiment, men han var ju inte först med det. Har dock ej sett det med egna ögon. Fråga Alexander, kanske har han en bild. Med vänlig hälsning Klas

    Från att ha varit extremt skeptisk till att detta skulle kunna fungera, tror jag nu att det gör det. Så här tänker jag:

    Ställ en elbil på en rak motorväg rakt mot vinden. Sätt en vindgenerator på taket. Lägg i bromsen. När batteriet är fulladdat, kör rakt fram till den inte orkar längre. Lägg i bromsen och upprepa. Att åka ryckigt rakt mot vinden med bil är uppenbart möjligt. Härifrån till att köra tillräckligt långsamt så att batteriet inte laddar ut känns inte omöjligt. Att sedan strunta i generatorer / batterier / motorer och bara koppla snurra direkt till hjul, gör bara saken troligare. Sedan är frågan om detta resonemang går att överföra till båt. Jag ser inget principiellt energimässigt hinder, så I am a believer.

    Grymt intresserad av bilder dock.

  • tibjurn

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 11:52
    Svanvik wrote:
    Dessa är bra förklaringar och för mig och många med mig räcker det gott. Det finns dock fortfarande obesvarade frågor i detta fenomen. Så vitt jag vet är det ingen som kunnat förklara hur segelflygplam med helt symetriska vingar kan flyga. Altså samma profil på ovan och undersidan! Då kan den klassiska förklaringen att luften går fortare på ovansidan och därmed skapar ett undertryck inte längre användas. Någon som vågar sig på att knäcka den nöten?
    Det behövs uppvindar för att flyga utan att tappa höjd och kraftiga uppvindar för att stiga.
  • blabussen

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 15:57

    rolig läsning.. det är bra komplicerat detta ämne.. men här en sida som förklarar vinden och seglet ganska bra..

    http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/sailing.html

    Sedan är det ju problemet med fenan.. jag gillar att tänka på fenan som det lilla seglet under brädan som motverkar momentet som vinden i seglet skapar på brädan.

    Tänk att man kör 6 m^2 segel och har en 28 cm’s fena som är ca 7.5 cm bred i medel. Tänk sedan på att luft har densitet 1.2 kg/m^3 och vatten 1000 kg/m^3:

    Area fena / Area segel = 0.28*0.075/6 = 0.0035
    Densitet luft / Densitet vatten = 1.2/1000 = 0.0012

    intressant eller?? :santa:

  • rasmus_w

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 15:46
    Calle_B wrote:
    Nja, och ja. Jag upplever en ganska massiv kraft från seglet eftersom det är “motorn” i sammanhanget. Men kraften från fenan gör sig ju defenitivt påmind när hela brädan lättar och man upplever det som “tailriding” eller “köra på endast fenan”. Menar du att när jag (mycket sällan) skotar ut i överriggade situationer “sugs upp” av riggen, hellre än att fenan pressar mig ur vattnet?
    Känslan av att köra på fenan kan juh även uppkomma i inskotade lägen (då mer åt “tailriding”-hållet).
    Frågan som jag vill komma åt är kanske superenkel, för rent loooogiskt skulle fenan vilja pressa sig upp ur vattnet(vilket är dumt, efter som jag till varje pris vill behålla min 21 cm”2-vinge i vattnet).
    Fenans vingprofil är juh endast skapad för att hålla brädan stabilt i sidled, och inte skapad för att pressa upp sig ur vattnet, har jag rätt här? Frågan är alltså (efter mycket om och men): hur kan en nedåt riktad vinge, generera lyft uppåt?
    Nja. Om fenans kraft verkligen vore riktad i sidled så skulle den inte tryckas upp. Däremot så har man en tendens att luta brädan lite åt lä, och då riktas kraften lite uppåt, samt att fenan böjer sig. Allt det här pressar upp ur vattnet.

    Grejen med seglet är att det under rätt omständigheter (riggen hålls upprätt och fullt inskotad) pressar ner brädan i vattnet och motverkar fenans uppåtkraft. Skotar man däremot ut så gör man det ofta på ett sånt sätt att kraften i seglet riktas lite uppåt och hjälper fenan att dra upp brädan ur vattnet. Nu kan man skota ut utan att rikta draget uppåt, men även om det bara leder till att seglet slutar pressa ner brädan kan det leda till tailwalk.

    Sen kan fenan så klart pressa så hårt att seglets nedåtriktade kraft inte räcker.

    Allt det här förklarar rätt bra varför vissa speed- och raceseglare lever efter principen att aldrig nånsin skota ut, eftersom resultatet av att skota ut när man seglar för fullt ofta är en ofrivillig och okontrollerad flygtur.

    Jag lever själv i viss mån efter den principen, är jag toköverriggad så lovar jag i stället för att skota ut om jag vill minska draget i seglet, i såna lägen går det ofta att gå väldigt högt mot vinden och ändå plana för fullt.

    Att falla av funkar iofs också för att få kontroll, faller man bara av tillräckligt (typ nästan läns om man är riktigt överriggad) brukar draget oftast bli hanterbart. Enda problemet är att man får upp sån jävla fart när man gör så. Fast det finns ju som bekant minst en kategori seglare som inte ser den saken som ett problem. 🙂

  • argulander

    Medlem
    7 september, 2006 vid 11:00
  • perrakalle

    Medlem
    7 september, 2006 vid 14:06

    Ah, vad härliga diskussioner. Jag måste bara tipsa om en annan tråd för ett par år sen. http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=20514

    Min ståndpunkt är:

    Man kan höjda med en plywoodskiva till segel och en masonitskiva till fena. Detta måste ju någon pysselkille (läs Stickan) bekräfta med ett experiment. Anledningen är att man tvingar luften att ändra riktning. På fysiklektionerna fick man lära sig lagen om rörelsemängdens bevarande (massan*farten=konstant) Sen är det ju en annan femma att ett segel eller vinge är effektivare. Men det är helt klart möjligt med absolut platta segel och fenor.

    Fenan fungerar på precis samma sätt. Den sätter fart på stillastående vatten. Rörelsemängdens bevarande igen.

    AK5:an och hagelbrakaren också. Rörelsemängdens bevarande ännu en gång. Skyttens kropp och bössan har bara så mycket större massa än kulan. Den som blir träffad av kulan får alltså en mycket liten hastighet baklänges.

    Räkneexempel: Älgstudsare av rätt kraftig kaliber: 9,3*62 med 20 g kula i 700 m/s som slår in i en kropp som väger 100 kg (och inte går rakt igenom) får hastigheten 0,14 m/s (0,5 km/h) baklänges. Inte så att man flyger som i Hollywood precis!

    /Per.

  • argulander

    Medlem
    7 september, 2006 vid 15:15
    argulander wrote:
    Svanvik wrote:
    Judo-Freddan wrote:
    argulander wrote:
    ____SA wrote:
    För att komma i planing faller seglaren av och får fart, skotar hem, går upp mot vinden och fortsätter att accelerera. Har någon ett enkelt sätt att förklara denna kraft som skapas som gör att det gå upp mot vinden?

    Måste protestera mot rubriken, det går visst att segla rakt mot vinden!! Dock inte med vanliga segel, det funkar om man har en luftpropeller som driver en vattenpropeller. Detta har visat flera gånger (en kompis till mig gjorde bla en enkel liten modellbåt som hade en luft och vattenpropeller på samma axel, denna segelbåt arbetade sig utan problem rakt mot vinden.) MVH Klas

    Mmm, eventuellt. Får gratulera honom då för nu kan han ju skriva ett fett kontrakt med Boeing. De kommer säkert att bli glada över att kunna driva sina plan utan att behöva tillföra någon värme.. Jag menar vattenpropellern måste ju skapa en högre framdrivande kraft än den som verkar bakåt på luftpropellern (och resten av farkosten.)

    Är du säker på att det inte var så att luftpropellern var riktad mot luftströmmen men att båtens färdriktning kanske ändå hade en liten vinkel..typ ungefär så liten som en båt kan ha när den kryssar..?

    Håller med, om någon kan få detta att fungera så har man en bra början till en perpetum mobile, en evighetsmaskin! Om den kan skape en större framdrivande kraft på vattenpropellern än motståndet luftvingarna ger vid körning rakt mot vinden skulle det innebära att den kunde gå på sin egen fartvind. Den skulle altså inte behöva någon vind alls utan bara en initial knuff för att tugga och gå.

    Är förvånad att ingen högg på detta tidigare. Hade själv inte tid igår kväll.
    Hej, vill påpeka att farkosten som tar sig rakt emot vinden inte alls är något sk perpetum mobile, båten använder sig ju av en kraft dvs vinden för att röra sig, energi tillförs alltså hela tiden. MVH Klas
    Bildbeviset finns i denna länk http://www.boatdesign.net/forums/showthread.php?t=1289 för övrigt påstår personen som tipsade mig om länken, och också gjort experimentet själv (gjort en segelbåt som seglar rakt mot vinden) att det dessutom går att segla med vinden fortare än vinden ungefär på samma sätt, vilket jag dock har svårare att förstå. Klas

  • jat

    Medlem
    7 september, 2006 vid 17:23
    wiseguy wrote:
    Jag orkar inte skriva men här http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/sailing.html står det ganska bra tyckte jag

    Lysande sida. Right on the money.
    Och ämnet på univesitetet hette: Strömningslära.
    /J

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det är omöjligt att segla mot vinden..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.