Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det här med fenor…

  • Det här med fenor…

    Publicerad av malibu på 24 september, 2013 vid 09:42

    Jag kör på en gammal JP-bräda från början av 2000-talet. 130 liter. Jag har en fena till den, som är typ 40cm. Kan jag köpa en kortare och sätta på? Jag “går på grund” hela tiden… 🙂

    Jag har förstått att fenor har stor inverkan på en bräda, men fattar inte alls hur det hänger ihop.

    pete svarade 5 år, 9 månader sedan 20 Medlemmar · 54 Svar
  • 54 Svar
  • oscar

    Medlem
    24 september, 2013 vid 10:26

    Det du behöver veta till att börja med att du väljer fenstorlek efter segelstorlek och brädtyp. För en freeridebräda som din så kan du tex kolla här:
    http://www.mauifin.com/windsurf/fins/freeride/liquid-pro/

  • dr-masse

    Medlem
    24 september, 2013 vid 10:34

    Här kan du få lite mer information och vägledning:

    http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/

    Fråga här på konfen om du har mer specifika frågor. Ange gärna din vikt, nivå, var du seglar, segelstorlek och vad du är ute efter (fart, manöver, höjd, planing) med fenan.

  • malibu

    Medlem
    24 september, 2013 vid 10:48

    Jag började ju surfa nu i sommar (surfade en del i tonåren, men det känns inte som att det hjälper så mycket 🙂 ) så jag är hyfsad nybörjare. Jag kör beach start, och planar om jag inte hinner bada innan 🙂 . Jag seglar uteslutande i Läjet i “lagom” vind (har märkt att 8m/s är idealvind). Har ett 5.0 segel, väger strax under 70, och vill egentligen lära mig surfa bättre i första hand.

    Så där, frågeformuläret ifyllt! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    24 september, 2013 vid 11:13

    Du kan gå ner i fenstorlek ganska ordentligt med det seglet och din vikt.

    26-32 skulle jag tro. Kortare, 24-26 om det är mer svept sak, 30-32 om den är lite rakara. Varför inte knalla in och snacka med Surfers när du ändå är i krokarna så fixar de det där direkt.

  • malibu

    Medlem
    24 september, 2013 vid 11:29

    Absolut, Surfers är steg 2 (jobbar 50m från butiken…), men gillar att ha lite grundläggande koll först innan jag köper grejer.

    Tack!

  • spinl

    Medlem
    25 september, 2013 vid 19:28

    Har själv haft lite samma funderingar. Tycker precis som trådskaparen att det är svårt att förstå hur det hänger ihop.

    Har vindsurfat i 2 år nu på en naish nitrix 115L med en 38 cm fena. Har segel på 5.3 och 6.7, väger typ 90 kg. Tycker egentligen att brädan och seglen känns riktigt bra tillsammans med fenan, men jag vet liksom inte om det kan bli bättre eftersom man inte testat något annat.

    Jag har fått rådet att köpa en mindre fena då jag börjat köra lite hårdare med hopp och vågor samt tittat på lite mindre segel. Min fråga är egentligen, hur känner man att den fena man har är för stor?

  • bicless

    Medlem
    25 september, 2013 vid 21:55

    Brädans bredd one foot off (dvs 1 fot från baken) brukar ge indikation på max fenlängd. Dvs är brädan 40cm bred där så skall man inte ha mer än 40cm lång fena. Kortare går bra.

    Infon nedan från select sida funkar om man vill veta om fenan är för liten eller stor

    You must choose a longer fin when :

    You have difficulties changing direction while maintaining a good speed
    You have difficulties starting planing
    Your speed immediately decreases in a lull
    The board tendq to slide lee wards
    You have a hard time riding on the fin without spinning out
    You feel as if the board is sticking on the water

    You must choose a shorter fin when :

    Your board wants to go windward and you have a hard time falling off
    The board tends too lift out of the water
    You have difficulties controlling the board in a balanced way
    You have difficulties initiating and controlling a jibe as the board keeps to much going straight forward.
    When you have to push very hard riding the wave

  • andersbq

    Medlem
    26 september, 2013 vid 13:01

    Det är en väldigt gammal lögn som uppstod i början på 80-talet att fenstorlek (då syftar man ofta på djup) har något med att göra med storleken på seglen. Kanske är det så att folk tänker att fenan ska hålla emot seglet fast under vattnet? Kanske beror det på att de flesta inte har provat mer än 2-4 fenor per bräda eller kanske för att man inte provat ett större segel på en liten brädamed liten fena?
    Bicless är inne på sanningen, det är bredden/ytan i planingsdelen (OfO) som styr storleken på fenan. Med storleken på fenan så menar jag inte djupet, utan den egenskap som man önskar av fenan.
    Ett praktiskt exempel: På min Carbon Art Sp63 (en speedbräda på ca 105 liter, 63cm bred, outline som en stor vågbräda, med ganska smal akter, men rak rocker/bottenkurva) så seglar jag med 28cm weed eller 32cm rak fena, oberoende av segel storlek. Dvs med 7.0, 7.8, 8.6 och 9.5. Om man lägger på en fet deltafena (typ C3 Slingshot) så blir det en 25cm djup. Gemensamt för fenorna är att de har liknande storlek på ytan, men olika karaktär på lyftet, och fungerar olika bra i olika typer av vatten. Om jag istället kör en ganska stor slalombräda t ex Carbon Art SP78 (78cm bred, ca 120 liter) så är en rak 46cm i G10 eller en 44cm i kol bra med 8.6 eller 9.5-segel, dvs exakt samma segel som på SP63. Att gå ner på en rak fena under 40 släpper direkt, men en weed på 35 cm funkar bra.
    Nu kanske någon påstår att det är annorlunda på vågbrädor, min erfarenhet av dem är ganska stor, och när jag väl hittat en fena som passar för resp bräda, så körde jag den, oavsett 4,7 eller 5,5 typ.

  • erco

    Medlem
    26 september, 2013 vid 13:59

    @andersbq 716515 wrote:

    Kanske är det så att folk tänker att fenan ska hålla emot seglet fast under vattnet?

    Är det inte precis så det är? Det skulle väl snarast tala för att segelstorleken är irrelevant, eftersom man byter segelstorlek för att få någorlunda samma kraft genom kroppen och ned i brädan oavsett vindstyrka.

  • planing

    Medlem
    26 september, 2013 vid 15:46

    @andersbq 716515 wrote:

    Nu kanske någon påstår att det är annorlunda på vågbrädor, min erfarenhet av dem är ganska stor, och när jag väl hittat en fena som passar för resp bräda, så körde jag den, oavsett 4,7 eller 5,5 typ.

    Ja, fast om man som jag använder en 80-liters FSW för 3.7 till 6.0 så får man allt byta fena. Såklart att det inte är helt optimalt med 6.0 till den brädan, men det funkar.

    @erco 716517 wrote:

    Är det inte precis så det är? Det skulle väl snarast tala för att segelstorleken är irrelevant, eftersom man byter segelstorlek för att få någorlunda samma kraft genom kroppen och ned i brädan oavsett vindstyrka.

    Fast tryckcentrum flyttas nog lite bakåt när man går upp i segelstorlek. Så borde det allt bli…

  • andersbq

    Medlem
    26 september, 2013 vid 18:11

    Kanske ska tillägga att jag inte är nog vidare teoretiker vad det gäller fenor, utan kör med empiriska tester: http://www.andersbq.com/2013/03/obsessed-with-fins.html

    Vad det gäller tryckcentrum så flyttas det något, därför måste man justera mastfotens läge runt 5-10mm mellan varje segelstorlek.

  • planing

    Medlem
    26 september, 2013 vid 19:36

    @andersbq 716530 wrote:

    Kanske ska tillägga att jag inte är nog vidare teoretiker vad det gäller fenor, utan kör med empiriska tester: http://www.andersbq.com/2013/03/obsessed-with-fins.html

    Åh, jävlar! Haha. Det där var riktigt seriöst!

    @andersbq 716530 wrote:

    Vad det gäller tryckcentrum så flyttas det något, därför måste man justera mastfotens läge runt 5-10mm mellan varje segelstorlek.

    Brukar inte jag göra. Bra. Ska testa.

    Vad det gäller t.ex. 6.0 på min förhållandevis lilla bräda så brukar det sluta med spinn-out om jag inte tar större fena. Det kan alltså bero på att jag inte flyttat fram mastfoten tillräckligt?

    Menar du att det kan vara möjligt att köra 3.7 till 6.0 på min 80-litersbräda utan att sätta på en större fena?

  • andersbq

    Medlem
    26 september, 2013 vid 19:46

    Som princip ja, men då måste fena vara bra. Om du byter till annan fena av en annan modell när du byter fenstorlek, så säger det egentligen ingenting. Därför är det viktigt att ha hela serien med fenor när man passar in vilken modell som är bäst för just den brädan. Om vi nu förutsätter att du har en grymt bra fena på din bräda men får spinout med 6.0 så skulle jag nog börja med att kolla trimmet på seglet. Mindre buk, mer nerhal, mastfoten längre fram är första åtgärderna. Har du en skitfena, så brukar de vara skit oavsett segelstorlek. (det finns VÄLDIGT mycket skräpfenor som skickas med originalbrädor, även dyra vågisar.)

  • planing

    Medlem
    26 september, 2013 vid 20:01

    @andersbq 716536 wrote:

    det finns VÄLDIGT mycket skräpfenor som skickas med originalbrädor, även dyra vågisar

    Vad är de huvudsakliga felaktigheterna på de fenorna enl. dig? Har de dålig profil, felaktig form, är de för hårda eller mjuka, eller helt enkelt inte avpassade för brädan?

    Jag har en RRD FSW med MFC originalfena. Kommer inte ihåg om originalfenan är 23 cm (eller möjligtvis 21), och när jag kör 6.0 och underriggad 5.3 så brukar jag sätta på en MFC som är 2 cm längre. E dessa fenor skräp? :confused2: 😀

  • andersbq

    Medlem
    26 september, 2013 vid 20:43

    @Planing 716537 wrote:

    Vad är de huvudsakliga felaktigheterna på de fenorna enl. dig? Har de dålig profil, felaktig form, är de för hårda eller mjuka, eller helt enkelt inte avpassade för brädan?
    /QUOTE]

    Ja allt det där, precis allt du nämner. Jag hade ett snack med min namne, den mer kände Anders B om detta, och som princip tycker han att man inte ska skicka med fenor från (bräd)fabrikerna. Men jag tror han tummar på den principen på Mistral.

    MFC har jag mycket begränsad erfarenhet av, jag tror inte jag ägt någon egen, utan bara lånat andras eller provat brädor med dem. Det är nog bättre någon annan uttalar sig.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det här med fenor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.