Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det här med fenor…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 september, 2013 vid 19:29

    Anders – Får jag sticka in en fråga? Påverkar en “sjungande” fena farten i negativ bemärkelse eller spelar det ingen roll om den låter lite över en viss fart?

  • andersbq

    Medlem
    27 september, 2013 vid 19:45

    Om fenan låter så är det definitivt inte bra, Om det är en enklare fena – byt.
    Om det är en stor investering, hitta felet.
    T ex om det är en Black Projekt – våtslipa bort nästan all färg, så funkar den bättre och slutar låta.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 september, 2013 vid 20:06

    Tack, det är två F-Hot slalomfenor som båda låter på två olika brädor och jag tror inte det beror på glapp i boxen. Försökte med aluminiumtejp med ena fenan men utan resultat.

  • kinetic

    Medlem
    27 september, 2013 vid 20:20

    Rundad och/eller för tjock trailing edge…Testa o “klossa” trailing edge “plan”

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 september, 2013 vid 15:14

    Tack Kinetic – Vågar mig kanske inte på att göra några ingrepp på fenan men Du kan väl ta en titt på dem framöver. Vi ses förhoppningsvis på Ältasjön el motsvarande i december och då plockar jag med en fena.

  • kinetic

    Medlem
    28 september, 2013 vid 15:51

    Pelegrin: En kloss, våtslip 400, slipa trailing edge “plan”, Det är alltså bakkanten (den som är typ 1mm tjock!) som du skall slipa bort den lilla rundningen på… Man slipar alltså INTE på fenans “yta”.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 september, 2013 vid 16:03

    Jo, det förstod jag och jag blir inte riktigt klok på vad det kan vara. Jämförde precis med en Select S10 och en V Max och bakkanten är något skarpare på F-Hot än S 10 men ungefär lika skarp som V Max. Kanske det ändå är boxen ändå. Fenan uppfattar jag som mjukare än S 10 men vet inte om det har betydelse.

  • kinetic

    Medlem
    28 september, 2013 vid 16:34

    När jag haft tjutande fenor så har jag klossat trailing edge, sen blev de tysta… Klossa de lätt, tar inte mer än några min, plant o fint:)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 september, 2013 vid 17:08

    Ok, det är värt ett försök!

  • jester

    Medlem
    28 september, 2013 vid 20:20

    Select har en tendens att tjuta… Går att få 40 knop i display med en tjutande fena också… 🙂 Jag har slipat lite på min, men har inte fått tyst på den…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 september, 2013 vid 20:54

    Nu var det F Hot som tjöt men tack för det i alla fall! Jag har faktiskt också en vag känsla av att det är kanske inte just tjutet påverkar farten negativt utan kanske något annat (!!!) Jag kanske kan summera på så sätt att kör Du i den farten med tjutande fena så behöver jag på min nivå knappast bry mig om fenan låter litegrann!

  • sailortrash

    Medlem
    29 september, 2013 vid 07:26

    @andersbq 716515 wrote:

    Det är en väldigt gammal lögn som uppstod i början på 80-talet att fenstorlek (då syftar man ofta på djup) har något med att göra med storleken på seglen. Kanske är det så att folk tänker att fenan ska hålla emot seglet fast

    Klart att det finns ett förhållande mellan segelstorlek och fenstorlek. Kraften som går in i seglet skulle utan fena endast driva rubbet i vindriktningen. Fenans motstånd mot vattnet gör det möjligt att segla i vinkel mot vinden, och om detta motstånd inte mäter upp mot kraften som fångas in i seglet går fart och höjdtagning förlorad. Fenans/motståndets storlek däremot behöver inte endast mätas i djup. Det motstånd som behövs för att kompensera all kraft som fångas in i ett segel kan uppnås med olika utseende/egenskaper eller antal fenor. Därför kan en stor fena kompenseras med två mindre. En kite twintip seglar ju inte på fenorna, där är det (i huvudsak) själva brädan som utgör motstånd mot drakens kraft. En fena kan var kort och bred och ge samma motstånd som en lång smal.

    Spinout kan empiriskt sägas bero på en för liten fena, men kan också hända på stora fenor, T. Ex formula 70 fenor. Då är inte storleken på fenan (alltså motståndet mot seglets kraft) problemet. Då kan det istället bero på att luft sugs in under brädans akter (vid fenan) och fenan upplever därför inget motstånd av vattnet.

    Eftersom fenans längd är den indikator företagen generellt använder mt kund för att beskriva relationen mellan segelkraft/motstånd tycker jag man med de enkla tankarna ovan kan lita bra på matriserna från ex. Select.

  • spinl

    Medlem
    29 september, 2013 vid 10:09

    Men är inte kraften i seglet oftast oberoende av segelstorleken, under förutsättning att man byter till mindre segel vid hårdare vind. Det är ju inte så att man orkar hålla emot mer bara för att man har ett större segel.

  • sailortrash

    Medlem
    29 september, 2013 vid 17:31

    Ja man blir ju inte starkare så klart. Men det finns sätt att gå runt det ökade draget. Kraften du blir motstånd till, alltså vinden som fångas in i seglet verkar inte endast i vindriktningen. Brädan trycks även nedåt (en bräda med för stort segel brukar tryckas helt under vatten vid stillastående även runt 130 l). Går du upp i brädstorlek får du hjälp på den biten pga ökad flytkraft när du byter upp dig i segelstorlek. Detta märks framförallt innan du planar. Måttet OFO spelar stor roll. Bredden ger dig hävarm mot fenan och seglet. Detta spelar störst (kanske endast) roll när du planar. Ett bra exempel är utvecklingen inom formula de senaste åren. Runt 2005 låg brädorna runt 75-80 i bredd vid OFO. 2011-2013 hade de vandrat upp till 90 och tillochmed 95, och nu verkar de flesta tillverkare gå tillbaka en bit till mellan 85-90. Detta har ställt krav på fenorna, vilka samtliga har utvecklats till att ge mer lyft och kraft (bl.a.) för att dels klara av att plana upp dessa köksdörrar men också för att kunna utnyttja den enorma hävstången men får mot seglet med den bredden.

    Vid planing är teorin inte lika enkel att beskriva (eller förstå). Samma basteori gäller som ovan beskrivet, men större delen av brädan är lyft över vatten och därmed är vattnets motstånd väldigt litet. Därför kan man hålla ett stort segel i planing relativt lätt, eftersom ökad kraft in i seglet (en vindby) inte möter enormt mycket motstånd när den går genom dig ner i fenan. Här kommer också momentet (OFO) in. Jämför med en vindby i ickeplaning.

    Men, det ÄR tyngre med större segel. Inte mycket, men kännbart. Går vinden upp för mycket måste alla byta ner sig för eller senare pga musklerna inte växer i takt med vinden

  • sailortrash

    Medlem
    29 september, 2013 vid 17:35

    Sorry, för att svara på frågan: ju större segel, desto mer vind fångas in, desto mer kraft. Vinden är den enda kraft som går in och förvandlas till rörelseenergi, och den är därför beroende av seglets egenskaper helt och hållet. Alltså bl.a. Storleken.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det här med fenor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.